Khamis, 3 September 2009

Meningkatkan kualiti, kuantiti doa sepanjang Ramadan

Oleh DR. IRFAN MOHAMAD

RAMADAN tidak seharusnya dibiarkan berlalu hanya dengan ibadah wajib seperti puasa, solat fardu dan fitrah semata-mata. Menjadi suatu kerugian jika amalan-amalan lain masih dikekalkan dengan rentak dan momentum yang sama.

Allah SWT telah menjanjikan kelebihan dan keutamaan untuk ibadat-ibadat lain sepanjang Ramadan ini. Antara yang sepatutnya kita sedari kelebihannya pada bulan ini ialah berdoa.

Ramadan menghimpun beberapa kriteria manusia atau waktu yang dimustajabkan doanya. Saat seseorang itu berpuasa itu sendiri menjadikan doanya lain daripada bulan-bulan lain.

Rasulullah SAW bersabda: "Ada tiga golongan orang yang tidak akan ditolak doanya. Pemimpin yang adil, orang yang berpuasa sehingga dia berbuka dan orang yang dianiaya." - Hadis Riwayat Abu Hurairah.

Kita dianjurkan berdoa bukan sahaja untuk keperluan dunia bahkan turut ditekankan untuk kebajikan hari akhirat. Berdoa memohon keampunan ialah antara yang dianjurkan oleh Rasulullah sebagaimana dalam hadis yang diriwayatkan oleh At-Tirmizi dan Ibnu Majah.

Aisyah r.a bertanya kepada Rasulullah: "Wahai Rasulullah jika aku mendapat Lailatulqadar, doa apa yang kuucapkan pada malam tersebut?" Rasulullah berkata: "Ya Allah sesungguhnya Engkau Maha Pemaaf maka maafkanlah aku." - Hadis Riwayat At-Tirmidzi dan Ibnu Majah.

Sesungguhnya peluang bagi merebut keampunan sepanjang Ramadan terbuka luas. Bahkan Rasulullah menggredkan mereka yang gagal memperolehnya sepanjang bulan ini akan termasuk dalam golongan mereka yang malang dalam kehidupan.

Suatu masa ketika Rasulullah menaiki mimbar ketika ingin berkhutbah di Madinah Baginda berhenti tiga kali mengaminkan doa Jibril yang mengatakan malang sungguh nasib orang yang tidak diampunkan dosanya sepanjang Ramadan.

"Sangat malang orang yang berkesempatan melalui Ramadan tetapi tidak diampunkan dosanya." - Hadis Riwayat Ibnu Khuzaimah, Al-Baihaqi.

Kesempatan untuk memperbanyakkan doa sepanjang bulan penuh keberkatan ini tidak sahaja terbuka pada saat kita kelaparan dan kedahagaan pada siang hari bahkan peluang juga terbuka luas pada waktu malamnya.

Antara bahagian pada waktu malam yang mustajab doa adalah pada waktu sepertiga malam yang akhir. Waktu ini merupakan waktu mustajab bukan sahaja pada bulan Ramadan bahkan juga menjadi waktu afdal untuk beroda bagi bulan-bulan lain.

Yang menjadi kelebihan pada bulan Ramadan ini ialah waktu sepertiga malam ialah sememangnya waktu untuk kita semua bangun bagi bersahur. Beruntunglah bagi mereka yang memanfaatkan waktu ini bukan sahaja bagi memenuhi tuntutan jasmani mengisi perut bahkan lebih menguntungkan bagi mereka yang membuat tuntutan-tuntutan rohani dalam bentuk doa baik sebelum bersahur atau selepas bersahur.

"Di sepertiga malam ketika Allah SWT menyeru: Apabila ada orang yang berdoa, maka Aku akan perkenan doanya itu. Apabila ada yang memohon keampunan, maka Aku mengampunkannya." -- Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim.

Selain daripada kuantiti doa, aspek kualiti diri seseorang yang berdoa juga harus dipertingkatkan bagi menunjukkan kesungguhan dan penuh pengharapan pada Allah SWT terhadap kandungan doa yang dipanjatkan. Doa yang dituturkan di mulut harus diikuti dengan perasaan rendah diri dan suara yang lembut bagi menggambarkan sifat hamba kepada Tuhannya.

Allah telah menyatakan dengan jelas dalam al-Quran tentang penggunaan suara serta hati yang tidak khusyuk dalam berdoa bukan sahaja menyebabkan doanya tertolak bahkan boleh mengundang kemurkaan Allah SWT.

"Berdoalah kepada Tuhanmu dengan rendah diri dan suara yang lembut. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang melampaui batas." - Surah Al-A'raf ayat 55.

Ketika berdoa juga seharusnya hati dididik supaya yakin bahawa Allah akan memakbulkan doanya. Keyakinan ini amat penting ditanamkan kerana Allah tidak akan menerima doa dari mereka yang tidak yakin dengan apa yang diminta kepada Allah.

Dalam berdoa juga, selain yakin, kita juga seharusnya sentiasa bersangka baik dengan Allah sekiranya apa yang diminta tidak tertunai. Mungkin Allah akan mengganjari kita dengan kelebihan yang lebih baik pada hari akhirat, atau menukarkan doa yang diminta kepada menghindarkan bala yang telah ditakdirkan akan menimpa kita.

Sesungguhnya peluang keemasan buat kita telah menjelma lagi. Namun ia sekali-kali tidak akan menunggu kita untuk selama-lamanya.

Setelah tamat tempohnya maka ia akan berlalu pergi. Jika kita bernasib baik dan dimurahkan rezeki dengan umur yang panjang dan kesihatan yang baik, maka insyaAllah akan bertemu lagilah dengan Ramadan yang berikutnya.

Jika tidak, gunakan Ramadan ini dengan sebaik-baiknya bagi merebut keampunan dengan memperbanyakkan doa dan mempertingkatkan kualiti doa agar diperkenankan oleh Allah SWT.

PENULIS ialah Pensyarah Perubatan ORL, Fakulti Perubatan, Universiti Sains Malaysia

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

MADRASAH RAMADAN PERKASA JIWA LESTARI

Oleh Prof Datuk Dr Zaini Ujang
zaini@utm.my

RAMADAN bukan sekadar madrasah untuk meningkatkan taqwa dan amal salih dalam pengertian amalan khusus dan keuntungan ukhrawi semata-mata. Jika diperluaskan definisi madrasah Ramadan itu, maka program pendidikan yang tersirat melalui pelbagai amalan salih berkenaan, sebenarnya menyediakan peluang untuk mendidik umat Islam memantap jiwa, memperkasa fizikal, memperkaya rohani dan melestarikan minda.

Lestari dalam konteks ini bukan hanya jaminan kebahagiaan di akhirat bahkan kesejahteraan hidup di dunia. Pada hemat saya, amalan sepanjang Ramadan ini memberi empat pengajaran utama yang seharusnya dapat dihayati sepanjang hidup. Pengajaran utama ialah mengenai kepentingan masa.
Sepanjang Ramadan kita diperingatkan setiap amalan dilakukan akan diberi pahala dan rahmat berganda. Ini selari dengan konsep 'waktu perdana' dalam mengerjakan amal salih. Fadilat melakukan amal tertentu luar biasa ganjarannya, misalnya amalan pada malam Lailatul Qadar yang lebih baik daripada 1,000 bulan pahala.

Dalam soal ini madrasah Ramadan mengajar kita supaya tidak mempersia-siakan masa dan mengambil kesempatan untuk berlumba-lumba beramal salih. Dalam pengertian yang luas, Islam mendorong umatnya supaya tidak mempersia-siakan waktu dan kesempatan, serta memohon doa kesejahteraan dunia dan akhirat.

Banyak perkara dan kejadian di dunia ini adalah di luar keupayaan manusia... bencana alam seperti gempa bumi dan taufan misalnya. Hanya kepada Allah kita memohon perlindungan dan belas ihsan.
Selain itu, madrasah Ramadan mendidik kita bersederhana dan berjimat cermat. Bersederhana khususnya dalam menyediakan juadah berbuka puasa dan berjimat untuk menyambut kedatangan Aidilfitri. Pendidikan ini jika dihayati akan membenihkan amalan, keperibadian dan minda lestari. Bersederhana dan berjimat, dalam konteks yang luas, bermakna tidak membazir wang, makanan, masa, tenaga, air dan sumber alam lain.

Dengan menghayati konsep bersederhana dan berjimat, kita dididik supaya meningkatkan prestasi produktiviti dalam setiap lapangan hidup. Dengan minda lestari tiada pembaziran sumber membolehkan kita mengurangkan penghasilan sisa, sama ada sisa masa, tenaga, pepejal atau cecair.

Pengurangan ini juga membolehkan kita mengurangkan perbelanjaan dan kebergantungan kepada sumber-sumber yang semakin mahal seperti bahan api petroleum, elektrik, air dan bahan mentah lain. Hal ini bersesuaian dengan dasar penjimatan sumber, khususnya sumber tenaga seperti dicadangkan Perdana Menteri ketika pembentangan Bajet 2008.

Di samping itu, madrasah Ramadan, terutama menerusi amalan berpuasa mendidik kita menghayati konsep ikhlas dan jujur. Tiada siapa dapat mengesahkan amalan puasa seseorang selain Allah SWT, seperti maksud hadis sahih riwayat Abu Hurairah r.a.: "Bahawa Allah berfirman, semua amal salih manusia untuk dirinya sendiri, kecuali puasa yang khusus untuk-Ku, dan Aku akan memberikan ganjaran kepadanya. Puasa itu perisai (daripada seksa)."

Didikan madrasah Ramadan supaya kita bersifat jujur dan ikhlas bukan saja ketika menjalani ibadat puasa, bahkan perlu diperluaskan kepada amalan lain seperti solat, zakat, haji, bertetangga, berkerja dan melestarikan alam sekitar.

Ketika ini pencemaran alam sekitar banyak berpunca daripada sikap tidak jujur di kalangan pelbagai pihak. Memang diakui pihak berkuasa tidak berupaya memantau seluruh kegiatan berisiko yang boleh mencemarkan alam sekitar kerana alam sekitar luas terbentang menerusi sistem atmosfera, akuatik atau tanah.

Di sinilah perlu kejujuran dan keikhlasan untuk sama-sama melestarikan alam sekitar. Amalan mesra alam, misalnya mengurangkan penghasilan sisa berbahaya, kitar semula sampah, mematuhi prosedur pengurusan sisa dan tidak melakukan pembakaran terbuka adalah tanggungjawab setiap individu yang perlu dilaksanakan dengan sempurna, ikhlas dan efektif biarpun tanpa kehadiran pihak penguat kuasa.

Menerusi amalan dan penghayatan madrasah Ramadan, kita sentiasa menyedari bahawa Allah Maha Mengetahui dan kita akan dibicarakan pada Hari Pembalasan nanti. Madrasah Ramadan juga mendidik kita untuk meringankan bebanan dan kesusahan orang lain, tanpa mengira warna kulit dan darjat.

Itulah pengajaran di sebalik kewajipan mengeluarkan zakat fitrah, memperbanyak sedekah dan menyediakan juadah berbuka puasa. Ada riwayat menyebut pahala menyediakan makanan untuk berbuka kepada orang berpuasa sama seperti pahala berpuasa.

Dalam pengertian lebih luas, konsep meringankan kesusahan orang lain juga boleh dinisbahkan kepada amalan yang tidak menyusahkan orang lain, khususnya dari segi keselamatan nyawa dan harta benda.

Madrasah Ramadan mendidik kita mengenai kewajipan melindungi sumber alam, termasuk ekosistem sungai, laut dan hutan. Seandainya kewajipan itu tidak dilakukan, maka musibahnya besar kepada masyarakat dan makhluk lain seperti gangguan bekalan air, jerebu, ketidaktentuan pola iklim dan peningkatan suhu bumi.

Satu contoh biasa berlaku ialah membuang sampah merata-rata. Ketika hujan, sampah itu akan dihilirkan dalam sistem perparitan dan ada kemungkinan tersangkut lalu menghalang laluan air sehingga boleh menyebabkan banjir kilat. Banjir ini menyebabkan kesesakan lalu-lintas atau kemusnahan harta benda, malah menyebabkan kehilangan nyawa.

Madrasah Ramadan adalah sebaik-baik kesempatan untuk kita menilai dan meningkatkan kualiti amalan salih. Ibadah intensif sepanjang Ramadan ini seharusnya mendorong kita membersih jiwa, menjernihkan minda, memperindahkan budi dan memperkasa jasad.

Itulah hakikat madrasah Ramadan, sesuai dengan peringatan sabda Rasulullah: 'Ada banyak orang yang berpuasa, tetapi tidak memperoleh dari puasanya itu selain lapar dan dahaga".

Prof Datuk Dr Zaini Ujang ialah Naib Canselor UTM dan penerima Anugerah Merdeka 2009 (Pencapaian Ulung Akademik)

Sumber: http://www.bharian.com.my/

Tadabbur ayat-ayat al-Quran

Oleh MOHD. NORZI NASIR


KELIBAT 10 hari pertama Ramadan telah berlalu meninggalkan umat Islam. Kalangan tetamu Ramadan antaranya terus melaksanakan ibadah solat fardu masing-masing di samping menghidupkan waktu siang dan malam Ramadan dengan melipat-gandakan amalan-amalan sunat yang lain.

Pelbagai aktiviti Ramadan berbentuk praktikal barangkali turut dilakukan seperti kunjung mengunjung mengeratkan tali silaturrahim sesama Muslim, bersedekah, memberi makan orang yang berpuasa, fakir miskin dan anak-anak yatim.

Sewajarnya umat Islam melakukan penilaian sama ada setiap hari atau setidak-tidaknya seminggu sekali terhadap puasa yang telah dijalani. Nilaian terhadap puasa yang dilakukan berdimensi amal lahiriah dan batiniah.

Amalan lahiriah berdimensikan sosial, manakala amalan batiniah berdimensikan niat ikhlas kerana Allah ke arah mencapai ketaqwaan yang sebenar. Di sinilah tersiratnya pengertian sabda baginda yang bermaksud, Sesiapa yang melaksanakan puasa Ramadan dengan penuh keimanan dan penuh kesedaran nescaya diampuni dosa-dosanya yang lalu. (riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Menilai tingkat tadabbur terhadap ayat-ayat al-Quran

Ramadan al-Mubarak pastinya menggamit memori sejarah besar bagi seluruh Umat Islam lantaran di dalam bulan inilah berlakunya penurunan al-Quran atau disebut sebagai Nuzul al-Quran.

Firman Allah SWT yang bermaksud: Bulan Ramadan adalah bulan yang di dalamnya diturunkan al-Quran sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeza (antara yang hak dan yang batil). (al-Baqarah: 185)

Al-Quran diturunkan untuk dihayati setiap perkatan dan bait-bait maksudnya. Firman Allah yang bermaksud: (Al-Quran ini) sebuah Kitab yang Kami turunkan kepadamu (dan umatmu Wahai Muhammad), -Kitab yang mempunyai banyak faedah-faedah dan manfaatnya, untuk mereka memahami dengan teliti kandungan ayat-ayat-Nya, dan untuk orang-orang yang berakal sempurna sebagai peringatan dan iktibar. (Shaad: 29)

Kefahaman yang tepat dan mendalam terhadap isi kandungan al-Quran akan menjadikan seseorang hamba itu bertambah teguh keimanannya kepada Allah SWT. Dr. 'Aid Ibn Abdullah Al Qarni mengatakan: "Seseorang itu tidak dianggap membaca al-Quran jika tidak menghayati (tadabbur) apa yang dibacanya kerana tadabbur merupakan sesuatu yang penting dalam kehidupan manusia. Tadabbur melahirkan iman, menanamkan keikhlasan dalam hati dan memberikan ruang dan dapatan ilmu kepada manusia tentang ketauhidan.

"Keyakinan dan keutuhan seseorang itu kepada Allah SWT akan semakin bertambah cantik sekiranya menghayati setiap untaian kalam Allah SWT". (Sejenak Bersama Hidangan Al-Quran)

Selain itu, hafalan ayat-ayat Allah SWT di samping tadabbur merupakan usaha yang sangat efektif untuk mengecapi roh al-Quran. Natijah istiqamah dalam gerak kerja murni ini akan memberi kekuatan bagi setiap hamba dalam mengharungi mehnah dan tribulasi yang menimpa dalam kehidupan.

Namun persoalannya adakah setiap dari kita berusaha memperoleh nikmat kefahaman dan tadabbur yang dinyatakan dalam setiap tilawah yang dibaca, tidak berusaha memahami dan memikirkan isi al-Quran?

Firman Allah SWT yang bermaksud: (Setelah diterangkan yang demikian) maka adakah mereka sengaja tidak berusaha memahami serta memikirkan isi al-Quran? Atau telah ada di atas hati mereka kunci penutup (yang menghalangnya daripada menerima ajaran al-Quran)? (Muhammad: 24)

Berapa ramai pembaca al-Quran yang membaca ayat-ayat al-Quran, namun akhlaknya tidak meneladani akhlak nabi SAW serta kehidupannya jauh dari garapan dan ajaran al-Quran al-Karim. Mereka membaca al-Quran sebagaimana puak al-khawarij membaca al-Quran.

Bacaan al-Quran mereka tidak meruntun dan menyelinap masuk ke dalam hati sanubari dan hanya mengikut desakan hawa nafsu semata-mata.

Ali r.a pernah berkata bahawa Rasulullah SAW pernah bersabda yang bermaksud: Pada akhir zaman kelak akan muncul kaum yang muda usia dan lemah akalnya. Mereka berkata-kata seolah-olah mereka adalah manusia yang terbaik. Mereka membaca al-Quran tetapi tidak melepasi kerongkong mereka. Mereka keluar dari agama sebagaimana anak panah menembusi binatang buruan. Apabila kamu bertemu dengan mereka, maka bunuhlah mereka kerana sesungguhnya, membunuh mereka akan mendapat ganjaran pahala di sisi Allah pada hari kiamat. (riwayat al-Imam al-Bukhari, Muslim, al-Nasai, Abu Daud)

Tadabbur ayat doa

Mengisi bingkisan bicara sunnah Ramadan al-Mubarak kali ini, melalui kupasan tafsiran ringkas dan beberapa hadis Rasulullah, sama-sama kita mentadabbur intisari ayat doa (al-Baqarah: 186) dalam potongan ayat puasa dalam al-Quran.

Tadabbur bermaksud usaha memahami setiap ayat-ayat al-Quran yang dibaca atau didengar, disertai kekhusyukan hati dan anggota badan seterusnya dibuktikan dengan cara mengamalkannya atau mempraktikkannya.

Kupasan Ringkas

Ayat 186 ini difirmankan oleh Allah SWT setelah ayat perintah berpuasa dan ayat yang menerangkan tentang kelebihan bulan Ramadan, hikmah penurunannya dalam bulan Ramadan serta beberapa hukum berkaitan puasa pada ayat 183,184,185 surah al-Baqarah.

Setelah itu maka datanglah ayat doa iaitu ayat 186 melalui firman Allah SWT yang bermaksud: Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka): Sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepada-Ku. maka hendaklah mereka menyahut seruan-Ku (dengan mematuhi perintah-Ku), dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku supaya mereka menjadi baik serta betul. (al-Baqarah: 186)

Doa: manifestasi keimanan kepada Allah

Doa merupakan manifestasi keimanan kepada Allah SWT. Ia secara psikologi berfungsi sebagai sumber harapan dan motivasi yang sangat penting dalam kehidupan manusia. Ia dapat menghadirkan cinta hamba kepada Allah SWT dalam rutin kehidupan sehari-hari pembaca, pada setiap langkah dan tarikan nafas hela pembaca yang mendamba cinta Allah dan Rasul-Nya.

Menurut Ibn Kathir, ayat ini diletakkan di antara ayat-ayat hukum puasa sebagai petunjuk agar setiap muslim bersungguh-sungguh dalam berdoa setelah menyelesaikan jumlah hari berpuasa dalam sebulan, bahkan anjuran berdoa pada setiap kali waktu berbuka.

Ketika menafsirkan ayat ini Ibn Kathir telah menukilkan hadis yang diriwayatkan oleh Ibn Abu Hatim yang menyatakan bahawa seorang Arab Badawi bertanya kepada Rasulullah SAW: Wahai Rasulullah, adakah Tuhan kita itu dekat dan kita dapat bermunajat kepada-Nya atau Tuhan itu jauh dan kita perlu menyeru-Nya? Rasulullah SAW terdiam seketika dan turunlah ayat ini. (Tafsir Ibn Kathir, al-Imam al-Tabari dalam tafsirnya Tafsir al-Tabari menyebutkan riwayat yang sama seperti yang dibawa oleh Ibn Kathir).

Abu Hurayrah r.a berkata Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Tiga golongan yang tidak ditolak doanya iaitu imam yang adil, orang yang berpuasa sehingga dia berbuka puasa dan doa orang yang dizalimi". (Riwayat Abu Dawud al-Tayalisi dalam musnadnya)

Daripada Abdullah ibn 'Amr dia berkata: Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Bagi orang yang berpuasa doanya dimakbulkan (diperkenankan) ketika saat berbuka". (riwayat Abu Dawud al-Tayalisi dalam musnadnya]

Daripada Abu Musa al-Asy'ari r.a. dia berkata: Kami bersama-sama Rasulullah SAW di dalam perperangan, setiap kali kami menaiki bukit dan mendakinya, serta menuruni lembah, kami akan mengangkat suara dengan bertakbir. Rasulullah SAW mendekati kami dan bersabda: Wahai manusia, bersederhanalah pada diri-diri kamu (tidak terlalu mengangkat suara). Ini kerana kamu tidaklah menyeru sesuatu yang pekak mahupun yang tiada, sesungguhnya yang kamu seru atau doakan adalah yang paling hampir dengan kamu daripada leher unta. Wahai Abdullah ibn Qays hendakkah kamu jika aku ajarkanmu suatu kalimah yang merupakan perbendaharaan syurga? (iaitu) kalimah La Hawla Wa Quwwata Illa Billah. (riwayat al-Bukhari)

Al-Imam Malik r.a meriwayatkan dari Abu Hurairah bahawa Rasulullah SAW bersabda: Doa seseorang di antara kamu akan dikabulkan selama dia tidak meminta untuk dipercepat dengan mengatakan, "Aku sudah berdoa, namun doaku tidak dikabulkan". (riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Daripada Anas r.a, bahawa Rasulullah SAW bersabda: "Allah SWT berfirman, Wahai anak Adam, satu untukmu, satu untuk-Ku, dan satu antara Aku dan kamu. Satu empunya-Ku ialah hendaklah kamu menyembah-Ku dan tidak menyekutukan Aku dengan sesuatu. Manakala satu empunyamu ialah apa jua yang kamu amalkan akan Aku tepati. Dan yang satu antara Aku dan kamu ialah, kamu yang berdoa dan Aku yang mengkabuIkannya". (riwayat al-Imam al-Bazzar)

Sebagai kesimpulan, Ramadan al-Mubarak tidak hanya berfungsi sebagai bulan menjalani ibadah puasa semata-mata. Ia merupakan madrasah intensif dan proses perjalanan seseorang hamba menjalani ibadah puasa dengan iringan doa berterusan di samping menghidupkan amalan-amalan sunat pada setiap malamnya.

Tanpa doa, ibadah yang dilakukan seakan-akan tidak mencapai haknya dan barangkali seorang hamba tidak akan mengecapi sesuatu yang dihajati seperti memohon keampunan dan pembebasan dari azab api neraka pada hari kiamat.

Wallahu A'laam.

Sumber : http ://www.utusan.com.my/

DOA UNTUK MENOLAK GANGGUAN SYAITAN


Maksudnya:

"Aku berlindung dengan kalimat Allah yang sempurna, yang tidak boleh ditembusi oleh orang yang baik dan yang jahat, daripada kejahatan semua makhluk, daripada kejahatan semua yang turun dari langit dan yang naik kepadanya, daripada kejahatan semua yang tumbuh di dalam bumi dan yang keluar daripadanya, daripada kejahatan fitnah yang berlaku pada waktu malam dan siang dan daripada kejahatan yang datang (pada waktu malam) kecuali dengan tujuan baik, wahai Tuhan yang Maha Pengasih"

Sumber : http://doaharian.blogspot.com/