Isnin, 1 Julai 2013

ISU PENGAJIAN TINGGI : 60 Peratus Graduan Universiti Dapat Kerja Dalam Tempoh 6 Bulan Selepas Tamat Pengajian


Oleh : SOFEA SUSAN ALBERT KASSIM

KUALA LUMPUR  : Sebanyak 60 peratus graduan universiti mendapat pekerjaan dalam tempoh enam bulan selepas tamat pengajian.

Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdul Wahid Omar berkata, sebanyak 15 peratus graduan pula sedang menyambung pengajian manakala 25 peratus lagi mengambil sedikit masa untuk mendapat pekerjaan.

Beliau berkata, berdasarkan kajian susulan yang dilakukan kerajaan terhadap graduan pada 2012, hampir kesemua siswazah mendapat pekerjaan dalam tempoh dua tahun selepas tamat pengajian.

"Kita juga berjaya mewujudkan peluang pekerjaan sebanyak 385,000 pekerjaan pada 2011 dengan perkembangan ekonomi sebanyak 5.1 peratus. Malah jumlah itu terus meningkat kepada 438,800 dengan pertumbuhan ekonomi pada 2012.

"Ini bermakna kadar pengangguran telah menurun daripada 3.1 peratus kepada 3 peratus pada 2012. Ia merupakan kadar yang amat rendah," katanya.

Beliau berkata demikian ketika menjawab soalan tambahan Ahli Parlimen Permatang Pauh, Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam sesi soal jawab di Dewan Rakyat pada Isnin.

Ketika mengemukakan soalan tambahan, Anwar berkata kadar pengangguran siswazah mencecah kira-kira 80,000 orang dan kadar pengangguran tiga peratus itu tidak termasuk dalam kategori tidak mendapat pekerjaan.

Menjelaskan lebih lanjut mengenai perkara itu, Abdul Wahid berkata, kerajaan telah menawarkan pelbagai program seperti Jobs Malaysia dan Skim Latihan 1Malaysia untuk memadankan pekerja dengan majikan.

"Program itu berjaya melatih graduan untuk mendapat pekerjaan sesuai dan meningkat kebolehpasaran kerja di kalangan mereka," katanya.

Sumber : http : //mstar.com.my/

ISU ALAM SEKITAR : Malaysia, Indonesia & Singapura Bincang Cara Kurangkan Risiko Jerebu


KUALA LUMPUR : Malaysia, Indonesia dan Singapura telah membincangkan cara yang lebih ke hadapan secara praktikal bagi mengurangkan risiko jerebu yang telah menjejaskan ketiga-tiga buah negara sejak beberapa minggu lalu.

Perbincangan itu dijalankan dalam mesyuarat tiga hala secara tidak rasmi yang diusahakan Malaysia di luar Mesyuarat Menteri-Menteri Asean (AMM) ke-46 di Bandar Seri Begawan di Brunei pada Sabtu.

Menteri Luar Datuk Seri Anifah Aman menghadiri mesyuarat itu dengan rakan sejawatannya dari Indonesia dan Singapura Dr RM Marty M.Natalegawa dan K.Shanmugam.

Menurut satu kenyataan Sekretariat Kebangsaan Malaysia-Asean, Kementerian Luar di sini hari ini, antara cara yang praktikal bagi mengurangkan risiko jerebu itu yang dibincangkan dalam mesyuarat itu termasuk pengesahan dan pengoperasian segera Perjanjian Pencemaran Jerebu Merentas Sempadan.

"Ketiga-tiga menteri mengadakan perbincangan yang konstruktif, berterus terang tanpa berselindung mengenai masalah yang disebabkan jerebu baru-baru ini yang menjejaskan sebahagian besar semenanjung Malaysia, Indonesia dan Singapura," kata kenyataan itu.

Semasa mesyuarat itu, ketiga-tiga menteri menyebut mengenai keadaan yang semakin baik di kawasan-kawasan yang terjejas di Sumatera di mana ia berkurangan daripada 16,500 hektar kepada 4,081 hektar.

Mereka juga mengakui bahawa setakat 28 Jun 2013, bilangan kawasan tompokan panas berkurangan kepada tujuh daripada 261 berikutan operasi pembenihan awan dan pengeboman air yang dijalankan kerajaan Indonesia selain keadaan cuaca yang baik.

"Ketiga-tiga menteri juga bersetuju bahawa perbincangan lanjut berhubung isu jerebu akan diadakan pada AMM ke-46. Dalam semangat perpaduan Asean, mereka juga bersetuju bahawa anggota keluarga Asean yang lain akan diberi maklumat terkini bagi mengikuti perkembangan isu itu yang menyelubungi ketiga-tiga negara berkenaan," menurut kenyataan itu.

Anifah mengetuai delegasi Malaysia ke Mesyuarat Menteri-Menteri Asean ke-46 di Bandar Seri Begawan mulai 29 Jun hingga 2 Julai. - BERNAMA

ISU PENGAJIAN TINGGI : Status profesor bukan ukuran



Oleh :  Ruhaiza Rusmin

Mencipta kreativiti bukan mudah, apatah lagi jika ia dihasilkan mahasiswa muda yang cetek pengetahuan dalam aspek penyelidikan.

Meskipun hasil diketengahkan itu inovasi baru, masih belum mampu memancing perhatian ramai pihak untuk mempercayai kemampuan mereka.

Apatah lagi dengan usia masih setahun jagung, selain tiadanya pangkat akademik, hasil pencipta muda ini seolah-olah tidak bernilai.

Penolakan serta diskriminasi ini boleh merencatkan idea dan semangat mereka sekali gus menggugat impian negara melahirkan pencipta muda berkaliber pada masa depan.

Justeru di manakah nilai mereka andai kata terus diragui kemampuannya? Dan, benarkah ciptaan yang dihasilkan itu tidak mempunyai nilai komersial atau hanya syok sendiri.

Pensyarah Kanan Fakulti Sains dan Teknologi Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), Dr Khairi Abdul Rahim berkata, sikap prejudis serta kurang percaya terhadap kemampuan pencipta muda perlu diubah segera.

Beliau berkata, meskipun hanya bertaraf pencipta muda, tidak bermakna rekaan itu tidak mempunyai nilai.

“Untuk menjadi pencipta inovasi tidak memerlukan kriteria khusus, ini soal kreativiti yang sangat subjektif.

“Yang penting kemahuan untuk mencipta. Pangkat profesor atau doktor soal kedua,” katanya.

Biarpun keyakinan masyarakat lebih tinggi kepada mereka yang memiliki kelulusan berjela, beliau optimis hasil pencipta muda tidak kurang hebatnya.

“Biarpun kelayakan dan pengalaman sentiasa diambil kira, tidak bermakna mereka yang tidak mempunyai kriteria itu tidak berkemampuan.

“Beri peluang kepada mereka dan usah berat sebelah,” katanya.

Malah, stigma tidak benar yang dilemparkan dianggap berbahaya kerana boleh membunuh keinginan pencipta muda secara senyap dan perlahan.

“Mereka terdiri daripada mahasiswa yang mempunyai banyak komitmen. Justeru, kesanggupan mengetepikan waktu untuk berkongsi idea wajar dihargai.

“Amat malang jika ada pihak kurang menghargai kesungguhan ditunjukkan golongan ini, malah tidak mahu mengiktiraf,” katanya.

Pencipta muda meskipun sering dipersoalkan kemampuan mereka, akuinya masih mampu memberikan hasil ciptaan memberangsangkan.

Menurutnya, biarpun tanpa penyelidikan saintifik, rekaan itu masih boleh dibangunkan dalam jangka panjang.

“Inovasi, penciptaan dan penghasilan produk baru sentiasa berlaku dan sering berubah dengan cepat.

“Ciptaan itu juga tidak selamanya berada pada tahap sama. Penambahbaikan dan kenaikan taraf melalui ujian serta penyelidikan diadakan daripada semasa ke semasa.

“Jangan prejudis dengan kemampuan pencipta muda,” katanya menambah penyelidikan berterusan penting bagi menghasilkan kualiti bermanfaat kepada sejagat.

“Biarpun mereka masih belum mempunyai kelayakan kukuh, kita tidak boleh memperkecilkan mereka.

“Dari segi penyelidikan saintifik mungkin mereka tiada kelebihan itu, tapi inovasi mereka perlu dihargai.

“Untuk membudayakan inovasi dan penjanaan idea terutama di kalangan generasi muda, penting ada keberanian untuk mencuba,” katanya.

Beliau tidak menafikan permintaan hari ini lebih menjurus kepada pengkomersialan, namun penerangan perlu diberikan bagi memupuk pemahaman mengenai budaya inovasi.

“Keuntungan dalam penghasilan ciptaan baru adalah matlamat utama pelabur, justeru tidak hairan jika tumpuan lebih besar diberikan kepada pencipta berpengalaman.

“Bagaimanapun tanpa yang baru, tiada yang lama. Sekiranya ada sokongan padu, tidak mustahil mereka boleh pergi lebih jauh,” katanya.

Budaya inovasi di kalangan generasi muda perlu wajar disuburkan berterusan, apatah lagi pelbagai pilihan sudah tersedia.

“Dulu, budaya inovasi sangat asing kerana fokus mahasiswa hanya pada bidang pekerjaan berteraskan pencapaian akademik.

“Hari ini, budaya inovasi adalah ledakan baru kepada dunia pendidikan tinggi. Ia bukan lagi hak ekslusif golongan tertentu.

“Inovasi bukan saja boleh menghasilkan nilai tambah dalam resume, malah pengiktirafan kepada mahasiswa,” katanya.

Sumber : http : //www,hmetro,com,my/

ISU PENDIDIKAN : Rapatkan jurang pendidikan di Sabah, Sarawak


Oleh : Jeniri Amir

Kekurangan kemudahan jejas kualiti, prestasi pelajar

Ketika menjadi nazir sekolah dan Timbalan Ketua Penolong Pengarah Bahagian Kurikulum pada dekad 1980-an dan awal 1990-an, satu daripada tugas utama penulis ialah melawat sekolah, termasuk di luar bandar.

Tujuannya untuk menilai proses pembelajaran guru dan kemudahan sekolah. Sebelum dan selepas lawatan, biasanya kami berbincang dengan guru besar atau pengetua, mencadangkan langkah memperbaiki kemudahan dan prestasi sekolah.

Isu berkaitan kedaifan sekolah luar bandar di negara ini memang sentiasa diberi perhatian oleh pelbagai pihak. Wakil rakyat di Sabah dan Sarawak sentiasa membangkitkan isu terbabit di Dewan Undangan Negeri dan Dewan Rakyat, sekali gus memperlihatkan komitmen serta keprihatinan mereka untuk memastikan kualiti dan kemudahan pendidikan di negeri berkenaan setaraf dengan negeri lain di Semenanjung.

Mantan Timbalan Menteri Pendidikan, Dr Mohd Puad Zarkashi yang banyak melawat sekolah di luar bandar dan pedalaman Sabah dan Sarawak tentu lebih arif masalah sekolah terbabit, dan aspirasi penduduk serta pelajarnya. Tidak dinafikan, kedaifan sekolah dan kekurangan kemudahan persekolahan di kedua-dua negeri ini sedikit banyak menjejaskan minat serta kesungguhan pelajar, seterusnya kualiti dan prestasi dalam peperiksaan.

Peruntukan RM2 bilion

Kekurangan itu menyebabkan sebahagian pelajar tercicir berbanding kanak-kanak di bandar. Kementerian Pendidikan telah berusaha meningkatkan kemudahan dan menyediakan prasarana sekolah di Sabah dan Sarawak membabitkan peruntukan RM2 bilion bagi memastikan pelajar di luar bandar serta pedalaman tidak tercicir. Peruntukan itu bertujuan memberi manfaat kepada setiap pelajar luar bandar dalam usaha melahirkan modal insan cemerlang.

Apakah masalah yang dihadapi sekolah pedalaman terutama di Sabah dan Sarawak? Perumahan guru, air bersih dan elektrik, kemudahan makmal serta pusat sumber, kekurangan guru terlatih, bilik darjah tidak mencukupi dan keadaan asrama yang daif antara masalah yang tidak pernah selesai. Ketiadaan kemudahan atau kemudahan yang daif, tentu menimbulkan ketidakselesaan dan risiko dari segi keselamatan. Wajarkah kanak-kanak terbabit tinggal dan belajar dalam keadaan daif ketika rakan mereka di kota dan bandar menikmati kemudahan begitu selesa?

Malah, kanak-kanak di kampung penulis (Kampung Tellian) tidak mempunyai sekolah sekitar 10 tahun kerana sekolah sedia ada tidak selamat digunakan. Akibatnya, murid sekolah rendah itu terpaksa menumpang di sekolah rendah yang agak jauh dari kampung. Ibu bapa merungut kerana ia memerlukan kos yang lebih, selain risau keselamatan anak. Persoalannya, bilakah sekolah itu akan dibina?

Ketika kita meraikan ulang tahun ke-50 pembentukan Malaysia pada tahun ini, bukan sesuatu yang keterlaluan jika ibu bapa dan penduduk di pulau, pesisiran, pergunungan dan lembah di negeri terbabit memohon perhatian lebih bersungguh-sungguh diberi bagi memastikan negeri ini tidak ketinggalan dengan arus kemajuan pendidikan.

Langkah Kementerian Pendidikan menubuhkan pasukan khas memantau serta mengenal pasti masalah sekolah di pedalaman seperti diumumkan Timbalan Menteri Pendidikan 1, Datuk Mary Yap Kain Ching baru-baru ini, memang dialu-alukan. Sebanyak 814 sekolah di Sabah dan Sarawak dikategori sebagai pedalaman dan kerajaan berusaha mengatasi masalah menerusi pelan jangka pendek serta panjang.

Anjak kualiti pendidikan

Jawatankuasa itu perlu memberi perhatian terhadap aspek profesionalisme guru dan pengurusan sekolah, penempatan guru terlatih dengan opsyen sesuai, infrastruktur dan kemudahan asas sekolah, serta tahap literasi dan kemiskinan murid luar bandar. Ini antara faktor penyumbang pelbagai permasalahan pendidikan di luar bandar. Mengapakah kemudahan dan kualiti pendidikan di luar bandar perlu ditingkatkan? Apakah langkah terbaik untuk mengatasi masalah kekurangan murid? Bagaimanakah murid miskin dapat dibantu dari segi pelajaran dan kemudahan, termasuk buku rujukan?

Hakikat kadar celik huruf, kemiskinan, keciciran dan masalah sosioekonomi yang lain masih membelenggu luar bandar dan pedalaman, sudah memadai untuk kita menganjakkan kualiti pendidikan di sana. Kanak-kanak luar bandar perlu diberi kemudahan dan guru terbaik bagi memungkinkan mereka meraih keputusan terbaik dan akhirnya keluar daripada kemiskinan.

Kejayaan teknokrat dan profesional dari luar bandar hari ini kerana kejayaan mereka mendapat pendidikan. Pelajar miskin dan kekurangan zat mudah letih dan mengantuk di dalam kelas, dan sukar memahami dan menyerap apa-apa yang dipelajari.

Penulis ialah Pensyarah di Universiti Malaysia Sarawak

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

ISU BAHASA : Kuasa politik, ekonomi mendokong kepentingan sesuatu bahasa


Oleh :  Zin Mahmud

PADA tahun-tahun 1970-an, ada seorang pemimpin Asia yang mendidik anaknya supaya belajar bahasa Rusia. Ini kerana beliau yang terkenal bijak menjangkakan bahawa Soviet Union bukan saja terus menjadi kuasa besar tetapi bertambah kepentingannya pada masa akan datang termasuk bagi benua Asia.

Jika Soviet Union bertambah kuat, malahan dapat menyaingi Amerika Syarikat, maka tentulah bahasanya juga menjadi penting dan terpaksa dipelajari oleh banyak orang asing, termasuk di kalangan tokoh-tokoh Asia.

Maka tidak hairanlah Pusat Kebudayaan Soviet pernah dibuka di Jalan Tun Razak pada tahun-tahun 70-an. Kedudukannya hanya beberapa langkah daripada Pusat Kebudayaan Lincoln di Jalan Ampang, iaitu pusat bagi mengembangkan maklumat dan pengetahuan mengenai Amerika Syarikat.

Penulis sendiri pernah cuba belajar bahasa Rusia di pusat itu tetapi hanya mampu membaca ejaan bahasa itu yang menggunakan tulisan Cyrillic.

Pada satu ketika sememangnya Soviet Union dilihat sebagai kuasa yang sedang menguasai banyak bahagian dunia. Maka bahasa Rusia yang merupakan bahasa rasmi negara itu bukan saja menjadi penting di seluruh republik-republik di dalamnya seperti Kazakhstan, Ukraine dan seumpamanya tetapi juga negara-negara komunis yang berada di bawah pengaruh Moscow seperti yang berada di Eropah Timur dan juga Mongolia, China, Korea Utara dan Vietnam Utara,

Malah republik-republik bukan Rusia berasal Islam yang mempunyai bahasa sendiri turut mengambil Cyrillic sebagai tulisannya bagi menggantikan tulisan Arab. Mereka tidaklah mengambil tulisan rumi seperti mana Turki, Indonesia dan bahasa Melayu.

Siapa sangka ketika itu bahawa Soviet Union akan tumbang dan republik-republik di dalam gabungannya mengisytiharkan kemerdekaan.

Tanpa Soviet Union, Rusia tidak lagi dianggap penting di luar daripada Persekutuan Rusia. Sebaliknya negara-negara Eropah Timur dan Asia Tengah yang terlepas daripada cengkaman Moscow kini lebih berminat menguasai bahasa Inggeris daripada Rusia.

Malah negara-negara yang menggunakan tulisan Cyrillic seperti Kazakhstan bagi bahasa mereka sedang merancang untuk menukar tulisannya kepada rumi. Itulah yang akan dilakukan oleh Kazakhstan dalam masa lima tahun akan datang.

Itulah nasib bahasa Rusia dan tulisannya, Cyrillic apabila Soviet Union kalah kepada Amerika Syarikat dalam Perang Dingin. Atas keunggulan Amerika, bahasa Inggeris menjadi bahasa global dan kini semua bangsa mahu menguasainya.

Maka anak pemimpin Asia yang menguasai bahasa Rusia itu mendapati bahasa itu sudah hilang kepentingannya. Bahasa Inggeris sememangnya sudah dikuasai oleh negara itu.

Tetapi kuasa yang menggantikan Soviet Union untuk mencabar Amerika Syarikat adalah China. Maka Mandarin juga meningkat kepentingannya.

Justeru tidak hairanlah bahawa republik kecil Asia itu sudah sekian lama menekankan kepentingan Mandarin. Kesedaran kepentingan Mandarin turut sampai ke Australia, sebuah negara yang dikuasai keturunan Inggeris tetapi mahu dianggap sebagai sebuah negara Asia.

Malah ada pemimpin utama Australia keturunan Inggeris yang menguasai Mandarin bagi memudahkan hubungan mereka dengan China. Keunggulan ekonomi membawa kekuatan bahasa.

Bagi orang Malaysia, tidak ada siapa yang berminat untuk mempelajari bahasa Rusia ketika Soviet Union berada di kemuncaknya pada tahun-tahun 1970-an.

Kalau ada tawaran daripada kerajaan Soviet kepada pelajar Malaysia untuk menuntut di universiti di sana, tentulah dipandang curiga khususnya di Universiti Lumumba di Moscow, kerana ia mendidik para pelajar antarabangsa untuk menjadi profesional komunis.

Tetapi kini, suatu yang dahulu tidak dijangka, sudah banyak orang Malaysia yang pandai berbahasa Rusia. Ini kerana sejak Soviet Union tumbang, banyak anak-anak Malaysia yang dihantar ke sana untuk mempelajari perubatan.

Maka untuk itu, penguasaan bahasa Rusia tentulah menjadi penting. Tetapi di Eropah, bahasa Rusia mempunyai kepentingannya tersendiri.

Ini kerana di atas runtuhan komunis Soviet, maka muncul jutawan-jutawan kapitalis Rusia yang banyak berbelanja dan melabur di Eropah. Dari Jerman, Austria, Switzerland hinggalah ke Greece, jutawan-jutawan ini membuat pelaburan dan berbelanja hinggakan bahasa mereka juga dipandang penting.

Justeru pada keseluruhannya, politik dan ekonomi yang menyebabkan sesuatu bahasa itu meningkatkan kepentingannya.

Tetapi bagaimana pula dengan kepentingan bahasa Melayu?

Apabila berakhirnya Perang Dunia Kedua, maka ternyata kuasa-kuasa Barat tidak boleh kembali menjajah seperti sebelum Jepun menawan Asia.

Setiap negara yang merdeka dari penjajahan Barat mahukan bahasa sendiri sebagai bahasa rasmi.

Indonesia yang bebas daripada penjajahan Belanda mengisytiharkan bahasa Melayu sebagai bahasanya dengan nama Bahasa Indonesia.

Dengan kuasa politik menguasai sebuah negara besar dan penduduk banyak, tentulah bahasa Melayu dalam bentuk Bahasa Indonesia menjadi penting dan dipandang mempunyai masa depan cerah.

Maka begitu juga dengan Malaya yang merdeka pada tahun 1957. Dengan memiliki bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan, ia juga dipercayai pada masa itu akan turut menjadi penting pada masa depan.

Ia menjadi lebih penting apabila Malaysia ditubuhkan dengan bahasa Melayu dikenali sebagai Bahasa Malaysia dengan turut dianggap sebagai bahasa rasmi di Sarawak, Sabah dan Singapura.

Bahasa Melayu wajar menjadi kuat apabila Bahasa Malaysia dan Bahasa Indonesia bersatu. Maka penyelarasan ejaan yang dilakukan oleh Tun Razak dan Suharto adalah langkah awal untuk itu.

Tetapi sayangnya Indonesia tidak muncul sebagai kuasa ekonomi yang besar baik pada zaman Sukarno mahupun Suharto. Andai kata ekonomi Indonesia maju, maka kepentingan Bahasa Indonesia meningkat.

Jika kedua-dua Malaysia dan Indonesia maju, maka akan majulah juga bahasa Melayu.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

Awang Had Salleh Berjasa Besar Dalam Sektor Pendidikan Negara

Allahyarham Tan Sri Dr Awang Had Salleh

Oleh  : Noor Farhana Ahmad Norain

KUALA LUMPUR, 1 Julai (Bernama) -- Tan Sri Dr Awang Had Salleh yang meninggal dunia Isnin, meninggalkan legasi yang cukup besar dalam bidang pendidikan negara.

Ketokohannya dalam sektor itu terserlah apabila pernah dilantik mengemudi lima universiti selain dianugerah gelaran Doktor Kehormat oleh pelbagai organisasi tempatan dan luar negara.

Beliau pernah menjadi Naib Canselor (hal ehwal pelajar) Universiti Malaya (UM) dari 1975 hingga 1978, Pengarah Universiti Teknologi Mara (1978-1980), Naib Canselor Universiti Kebangsaan Malaysia (1980-1984), Naib Canselor pertama Universiti Utara Malaysia (UUM)(1984-1989) dan Pro Canselor Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) pada 2000.

Dilahirkan pada 26 Jun 1939 di Balik Pulau, Pulau Pinang, Awang Had mendapat pendidikan rendah di Alor Setar, Kedah, dan pendidikan menengah di Kolej Sultan Abdul Hamid, sebelum melanjutkan pengajian ke peringkat Ijazah Sarjana Muda Pendidikan di UM pada 1962.

Awang Had berkahwin dengan Puan Sri Salmah Abu Bakar dan dikurniakan tujuh cahaya mata, lima lelaki dan dua perempuan.

Pada 1951, beliau memperoleh Sijil Pendidikan daripada Sultan Idris Teachers' Training College (SITC), Tanjong Malim dan seterusnya melanjutkan pelajaran ke Stanford University, California (1969-1972) menerusi Fellowship UM-Asia Foundation dan memperoleh Doktor Falsafah dalam Pendidikan dan Sosiologi.

Sejak 1950-an lagi, Awang Had telah memulakan profesion perguruan dengan menjadi guru pelatih, guru sekolah rendah dan sekolah menengah selain menjadi Pegawai Pendidikan di Maktab Bahasa pada 1964.

Beliau kemudiannya menjadi pensyarah di Fakulti Pendidikan UM pada 1969 hingga 1974, sebelum dilantik menjadi dekan fakulti berkenaan dari April 1974 hingga Mei 1975.

Di samping menjadi Naib Canselor UUM, Awang Had dilantik sebagai Penasihat Khas Kementerian Pendidikan pada 1989 sebelum berhenti dan dilantik menjadi Felo Cemerlang (Distinguished Fellow) ISIS Malaysia pada 1990.

Pada 1997, beliau menjadi Pengerusi Lembaga Pengarah UPSI.

Di sektor swasta, Awang Had pernah menjadi Pengerusi Anakku Corporation Bhd, Presiden Kolej Ikram, Pengerusi Fememo Sdn Bhd dan Ketua Majlis Pentadbiran Institut Teknologi Kreatif Lim Kok Wing.

Selain itu, Allahyarham pernah menjadi Setiausaha Agung Suruhanjaya Unesco Malaysia, Anggota Lembaga Eksekutif Unesco di Paris, Pengerusi Pertubuhan Alkohol Malaysia, Ketua dan Perunding Akademi Filem Pertama Malaysia, Timbalan Pengerusi Lembaga Amanah Majlis Yayasan Karyawan serta Anggota Lembaga Penasihat Perpustakaan Negara bagi penggal 2004/2006.

Sepanjang hayatnya, Awang Had turut menulis beberapa buku, artikel dan kertas kerja mengenai pendidikan, bahasa dan kebudayaan. Antara buku yang pernah ditulis adalah "Budi", "Warna-Warna Pengalaman Seorang Guru" dan "Antara Dua Dunia".

Sumbangannya dalam bidang pendidikan diiktiraf apabila diangkat sebagai Tokoh Guru Negeri Kedah pada 1990, Tokoh Pujangga Alumni Suluh Budiman Universiti Pendidikan Sultan Idris pada 2002 dan menjadi penerima ketiga Anugerah Tokoh Kepimpinan (Leadership) Annual Education Minister's Special Award.

Pada 1986, beliau dikurniakan gelaran Doktor Kehormat dalam undang-undang dari Brock University, Ontario, Canada diikuti Doktor Kehormat Persuratan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) dan Profesor Emeritus dari Universiti Utara Malaysia (UUM), kedua-duanya pada 1994.

Pada 1999, beliau dikurniakan gelaran Doktor Kehormat Persuratan dari UM.

Kerajaan Persekutuan turut menganugerahkan Awang Had dengan pingat Johan Mangku Negara pada 1975 dan Panglima Setia Mahkota (PSM) yang membawa gelaran 'Tan Sri' pada 1982.

Pada Oktober 2011, beliau dirawat di Hospital Selayang berikutan strok.

Tokoh pendidikan terkenal itu menghembuskan nafas terakhirnya di Hospital Putrajaya awal hari ini akibat komplikasi paru-paru.

Sumber :  BERNAMA