Isnin, 27 Mei 2013

ISU PENDIDIKAN : Pembelajaran maya guna telefon pintar

Contoh P&P menggunakan  ICT
Ucapan Perasmian Oleh Timbalan Menteri Pendidikan Malaysia

Oleh : Mohd Azrone Sarabatin | azrone@mediaprima.com.my
 
Kementerian Pendidikan sedia kemudahan 4G akhir tahun

Kuala Lumpur : Kementerian Pendidikan bercadang memperkenalkan pembelajaran secara maya menggunakan telefon pintar seperti iPhone dan telefon Windows, pada masa depan.

Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pendidikan, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata ini membolehkan pengajaran dan pembelajaran (P&P) dijalankan di mana-mana dan pada bila-bila masa.

Katanya, di rantau Asia Pasifik, penggunaan telefon pintar semakin popular dengan kemudahan seperti internet tanpa wayar, rangkaian 3G atau 4G untuk meningkatkan P&P.

Kemudahan 1BestariNet

“Dalam pelan tindakan pendidikan negara, kita akan menyediakan kemudahan 4G melalui 1BestariNet dan persekitaran pembelajaran maya (VLE) membabitkan lebih 10,000 sekolah rendah dan menengah di seluruh negara menjelang akhir tahun ini. Kita juga menyasarkan semua guru terlatih dan cekap dalam VLE menjelang 2015.

“Pembelajaran mudah alih atau m-pembelajaran dan pembelajaran di mana-mana atau u-pembelajaran adalah dua trend untuk mengukuhkan inisiatif e-pembelajaran kita,” katanya ketika merasmikan Persidangan Antarabangsa Pendidikan ‘Digital Education Show Asia’ 2013 di sini, semalam. Teks ucapannya dibacakan Timbalan Menteri Pendidikan I, Datuk Mary Yap Kain Ching.

3 gelombang pembangunan

Muhyiddin berkata, kementeriannya sudah menggariskan tiga gelombang pembangunan untuk perubahan sistem pendidikan negara dengan meningkatkan penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT).

Katanya, pembabitan guru dan integrasi ICT dalam P&P adalah faktor utama bagi menjayakan matlamat itu dan ia juga sejajar matlamat Wawasan 2020 menerusi inisiatif dalam teleperubatan, e-kerajaan, pendidikan dan industri.

Beliau yakin peningkatan integrasi ICT dalam P&P akan merubah sistem hafalan tradisional kepada pendekatan konstruktivis yang melahirkan pelajar berfikiran kreatif, kritikal dan berinovasi.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

ISU PENGAJIAN TINGGI : Taraf institusi bukan jaminan kejayaan


Oleh : Ruhaiza Rusmin

Penulis pernah ditanya seorang rakan, benarkah jika kita belajar di institusi luar negara prestijnya lebih tinggi berbanding melanjutkan pengajian di institusi pengajian tinggi tempatan?

Sukar memberikan jawapan kerana penulis tidak pernah melanjutkan pengajian di luar negara. Namun, berdasarkan pemerhatian, pelajar institusi pengajian tinggi luar negara memang menerima pelbagai kelebihan.

Malah, kelebihan itu adakalanya diterjemahkan secara keterlaluan sehingga menenggelamkan kelebihan pelajar institusi tempatan yang turut mempunyai pencapaian membanggakan.

Justeru, ramai yang sanggup mengeluarkan belanja besar untuk melanjutkan pelajaran ke luar negara apabila tidak mendapat penajaan, sedangkan sudah banyak institusi pengajian tinggi tempatan yang tidak kurang hebatnya.

Presiden  Management and Science University (MSU), Profesor Datuk Wira Dr Mohd Shukri Ab Yajid berkata, dalam hal ini tidak perlu mewujudkan perbezaan taraf kerana kedua-duanya bermatlamat mendukung aspirasi pendidikan.

Menurutnya, tanggapan pemilihan institusi pengajian tinggi luar negara kerana status juga adalah sekadar persepsi.

“Percayalah, jika institusi itu adalah yang terbaik di dunia sekali pun, tetapi kemahuan pelajar untuk berjaya tiada, ia tidak mungkin akan membawa kejayaan.

“Taraf sesebuah institusi bukan jaminan kejayaan. Sebaliknya, individu sendiri yang menjadi penentu.

“Institusi berfungsi hanya menjadi platfom untuk memberikan pendidikan. Perkara lain termasuk mencorakkan keputusan adalah diri pelajar,” katanya.

Beliau juga menegaskan, adalah tidak benar jika kemasukan pelajar ke institusi luar negara lebih mudah asalkan sanggup mengeluarkan perbelanjaan sendiri, walaupun ia membabitkan institusi pengajian tinggi swasta.

“Dalam soal kualiti, saya percaya setiap institusi tiada kompromi. Sama ada tempatan mahupun luar negara, piawaian tertentu mesti dipatuhi kerana ia membabitkan penanda aras, imej serta kredibiliti sesebuah institusi.

“Setiap kemasukan perlu mematuhi syarat. Ini bukan soal mampu bayar atau tidak tapi lebih kepada nilai etika pendidikan itu sendiri yang mesti mengekalkan prinsipnya,” katanya.

Menurutnya, walaupun sesiapa saja mempunyai peluang yang luas untuk mengakses pendidikan di peringkat pengajian tinggi, kata pemutus tetap terletak dalam bidang kuasa institusi berkenaan.

“Kita perlu sedar, bahawa kemasukan pelajar ke mana-mana institusi ada tapisan. Bukan sewenang-wenangnya institusi membuka pintu kepada pelajar jika mereka tidak memenuhi kelayakan.

“Biarpun akses pendidikan itu tidak terhad, institusi juga perlu mematuhi prinsip dan piawaian sedia ada bagi menjamin kualiti pelajar yang bakal dilahirkan,” katanya.

Pencapaian institusi tempatan juga kata Dr Mohd Shukri, sudah terbukti mendapat pengiktirafan dari seluruh dunia, malah modul dan program ditawarkan juga setanding dengan institusi luar negara.

Menurutnya, penambahbaikan dalam setiap modul dan program sentiasa disemak serta dilakukan bagi menjamin kualiti pembelajaran.

“Kita sendiri juga sudah melihat transformasi pendidikan ditawarkan menerusi pelbagai pengenalan kursus, kemahiran dan sebagainya.

“Oleh itu, tidak wujud isu institusi kita tidak setanding, malah mungkin sebenarnya lebih baik. Cuma kita kurang maklumat mengenainya dan sering dimomokkan institusi luar lebih elit. Kita perlu melihat bagaimanakah konteks elit ini,” katanya.

Beliau mengakui, institusi lama dan tersohor seperti Cambridge dan Princeton University sebagai contoh memang berada dalam kelas tersendiri, namun bagaimana pula dengan sesetengah institusi lain?

“Adakah benar apa yang ditawarkan bersifat elit atau lebih kurang sama institusi kita? Mungkin perbezaan wujud dari segi kandungan dan cara pembelajaran. Namun, asasnya masih sama iaitu ­memberi pendidikan agar mereka memperoleh ilmu,” katanya.

Menurutnya, kini institusi pengajian tinggi tempatan juga giat menuju taraf antarabangsa dan berusaha memperoleh seberapa banyak pengiktirafan, malah ia menjadi satu tanda komitmen dan tanggungjawab yang sedang dilaksanakan dengan penuh dedikasi.

“Hal ini juga lambang komitmen institusi kita untuk menjadi yang terbaik. Kita perlu bangga, biarpun ada yang memberi reaksi berbeza.

“Institusi tempatan mampu bersaing kerana kita juga saling belajar antara satu sama lain. Akses pendidikan global memungkinkan pertukaran budaya ilmu berlangsung dengan mudah,” katanya.

Beliau berkata, bagi MSU pihaknya menggariskan beberapa cara menjana proses mengantarabangsakan institusi, seperti melalui program ditawarkan, pelajar antarabangsa, kajian perbandingan, akreditasi, kelayakan, fakulti dan tenaga pengajar serta ­kerjasama dengan institusi luar negara.

“Usaha MSU ini merangkumi semua aspek yang digabungkan secara menyeluruh dengan satu tujuan iaitu meneroka konsep pendidikan terkini seiring globalisasi.

“Kepentingan MSU ialah pendidikan yang mampu melahirkan aset serta keupayaan pelajar dalam semua bidang. Justeru, apa yang dilaksanakan mestilah mempunyai kualiti yang mampu memperoleh pengiktirafan,” katanya.

Katanya, apa yang dilakukan itu menjadi kayu pengukur serta timbang tara MSU dalam melaksanakan misi pengantarabangsaan dengan setiap aspek dilaksanakan juga menuju ke arah pengukuhan jenama.

“Sejak 30 tahun penubuhan, bermula sebagai sebuah kolej, kami sentiasa menetapkan matlamat untuk menjadi yang terbaik dalam kalangan terbaik.

“Namun, ia bukan mudah kerana perlu merentasi pelbagai halangan. Pengiktirafan sama ada tempatan mahupun peringkat antarabangsa menjadi bukti komitmen kami memberi pendidikan terbaik kepada semua lapisan masyarakat,” katanya.

Sumber : http : //www.hmetro.com.my/

ISU PENDIDIKAN : Kementerian Rancang Hapus Jaminan Jawatan Guru Pelatih


PUTRAJAYA : Kementerian Pendidikan merancang untuk memansuhkan jaminan jawatan, yang selama ini diberi secara automatik kepada guru pelatih daripada institut pendidikan guru (IPG) dan institusi pengajian tinggi awam (IPTA).

Menteri Pendidikan II Datuk Seri Idris Jusoh berkata langkah itu yang mungkin dilaksana secara berperingkat, bertujuan memastikan hanya pelatih berkualiti ditawar jawatan sebagai guru di sekolah.

"Amalan pada masa ini, guru pelatih IPG dan IPTA dijamin sebagai guru tanpa mengambil kira prestasi mereka tetapi kali ini kita hendak  guru menjadi profesion yang mulia.

"Jadi kita perlu memilih yang terbaik, mempunyai keperibadian mulia, baru boleh melahirkan masyarakat yang hebat pada masa depan," katanya kepada pemberita selepas majlis Konvokesyen Institut Pendidikan Guru Kementerian Pelajaran kali ketiga, di sini, Isnin.

Mengulas lanjut, Idris berkata langkah itu juga bagi memastikan hanya mereka yang benar-benar berminat dengan kerjaya guru dilantik, bukan mereka yang berbuat demikian kerana tiada pilihan lain.

"Di Finland misalnya hanya calon terbaik sahaja akan dipilih menjadi guru. Oleh sebab itu taraf pendidikan di negara itu tinggi," katanya.

Bagaimanapun kata Idris, rancangan itu masih pada peringkat perbincangan dan memerlukan penelitian mendalam sebelum boleh dilaksana.

Pada konvokesyen tiga hari bermula hari ini, sebanyak 3,988 graduan menerima ijazah masing-masing. - BERNAMA

Pelajar OKU Penglihatan Tiga Kali Johan Tilawah MTQSS Peringkat Kebangsaan

Ketua Pengarah Kementerian Pendidikan Tan Sri Abd Ghafar Mahmud (dua, kiri) 
menyampaikan piala kepada Johan Tilawah Al-Quran, Mohd Qayyim Nizar Sariman

Cacat penglihatan tidak menghalang Mohd Qayyim Sarimin, 14, untuk merangkul  johan buat kali ketiga berturut-turut kategori  tilawah Al-Quran pada Majlis Tadarus Al-Quran Sekolah-Sekolah (MTQSS) Peringkat Kebangsaan 2013.

Mohd Qayyim yang cacat penglihatan sejak lahir mewakili negeri Kelantan mencatat kejayaan bermakna itu sejak menyertai program tahunan itu pada tahun 2010.

Sumber : Bernama