Isnin, 25 Jun 2012

ISU PEGAJIAN TINGGI : JPA Tawar 12 Tempat Biasiswa Yang di-Pertuan Agong


KUALA LUMPUR : Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) menawarkan 12 tempat untuk mengikuti pengajian ijazah lanjutan di bawah program penajaan Biasiswa Yang di-Pertuan Agong pada tahun ini.

Program penajaan itu adalah khusus kepada calon yang mempunyai prestasi akademik dan bukan akademik (kokurikulum) yang amat cemerlang untuk melanjutkan pengajian di peringkat sarjana dan kedoktoran (Ph.D) di dalam atau di luar negara.

Dalam kenyataan JPA di sini Isnin, menyatakan bahawa 12 tempat itu terbahagi kepada enam untuk peringkat sarjana dan enam lagi bagi peringkat Ph.D untuk mengikuti pengajian dalam bidang Sains dan Teknologi, Ekonomi dan Undang-undang.

Tawaran itu dibuka kepada warganegara Malaysia yang berumur tidak lebih 30 tahun semasa memulakan pengajian, dengan keutamaan diberi kepada calon mendapat keputusan akademik amat cemerlang di peringkat ijazah sarjana muda atau sarjana.

Keupayaan luar biasa seperti boleh menguasai pelbagai bahasa, kebolehan yang istimewa, aktif dalam aktiviti kemasyarakatan atau menghasilkan kerja-kerja kreatif dan inovatif serta mendapat tempat di universiti ulung tempatan atau universiti terkemuka dunia.

"Penerima biasiswa ini adalah terikat untuk berkhidmat di Malaysia bagi tempoh tidak kurang dari lima tahun. Oleh itu, penerima biasiswa yang telah menamatkan pengajian di luar negara diwajibkan pulang ke tanah air selepas tamat tempoh tajaan," kata JPA.

JPA berkata pakej tawaran Biasiswa Yang di-Pertuan Agong menawarkan kadar pembiayaan yang lebih tinggi berbanding Biasiswa Persekutuan sedia ada, di samping menerima elaun-elaun lain yang berkaitan.

Yuran pengajian akan dibayar secara terus kepada universiti, menurut JPA.

Borang permohonan biasiswa itu boleh dimuat turun melalui portal www.jpa.gov.my atau http://esila.jpa.gov.my mulai 27 Jun ini dan tarikh tutup permohonan adalah pada 13 Julai depan.

Calon-calon yang layak dan berjaya disenarai pendek akan melalui proses pemilihan termasuk temu duga.

Maklumat lanjut boleh diperoleh dengan menghubungi talian 03-88853436/3546/3573 atau mengunjungi kaunter Bahagian Pembangunan Modal Insan di Aras 5, Block C1, Parcel C, Jabatan Perkhidmatan Awam, Putrajaya. - BERNAMA

ISU BAHASA : Perancis terima pantun



Genre itu senjata budaya dan bahasa Melayu

PANTUN atau dalam bahasa Perancis pantoun, hadir dalam sastera negara itu sejak sekian lama dan ia lebih mudah diterima pembaca Perancis kerana dalam sastera negara itu tiada karya berangkap empat seperti pantun sehingga pengkaji turut berminat membuat kajian serta terjemahan terhadap genre terbabit.

Antara yang memberi tumpuan kepada pantun ialah novelis Henri Fauconnier dan penyelidik Rene Francois Daillie, meskipun kajian tidak dilakukan secara akademik, selain bekas Felo Ecole Normale Supérieure of Paris dan mantan pensyarah sastera bandingan Universiti French West Indies and Guyane, Dr Georges Voisset.

Bekas Pensyarah Sastera Bandingan Universiti French West Indies and Guyane Kesungguhan Dr Voisset dapat dilihat sejak 1993 melalui 12 naskhah buku terjemahan dan kajian yang bukan hanya mengenai pantun, tetapi puisi serta hikayat, dilakukan kerana asas kerja penterjemahan baginya menyeronokkan, malahan teka-teki juga mendapat perhatian daripadanya.

“Pantun adalah khazanah kesusasteraan Melayu yang menarik. Ia bukan sonata yang hadir dalam sastera Inggeris, tetapi memberi kesan besar. Malah jika seseorang itu mahu belajar bahasa Melayu dan mengenali budaya bahasa itu, mereka wajar bermula dengan pantun, apatah lagi dengan sifatnya yang mudah dipelajari dan difahami,” katanya ketika membincangkan Dari Pesisir Dunia: Sastera Bandingan Perancis dan Dunia Nusantara pada Seminar Penterjemahan: Penterjemah dalam kesusasteraan Melayu.

Dalam dunia akademik sastera Melayu Malaysia, nama Dr Voisset popular dan minatnya pada pantun menyaksikan beliau antara pakar akademik di Perancis yang banyak menyelidik pantun sehingga buku terjemahan pantun, Histoire du Genre Pantoun (History of the Pantun Genre) diterbitkan pada 1998.

Beberapa lagi naskhah hasil kesungguhan penyelidikannya yang diterbitkan ialah Pantouns malais (Malay Pantun, 1993), Pantouns malais (2009), Le Chant à quatre mains (The Four - Hand Singing - Pantun and other Love Poems, 2011) dan tahun ini terjemahan Hikayat Sang Kancil susunannya (Contes Sauvages – Les très curieuses histoires de Kancil le petit chevrotain, 2012) diterbitkan.

Dalam mengkaji pantun, tiada ada penyelidik yang dapat lari daripada perbahasan tentang hubungan pembayang dan maksud. Memetik kata Sasterawan Negara Muhammad Hj Salleh selaku moderator majlis tentang Dr Voisset, antara kaedah terjemahan yang dibuat Dr Voisset adalah menuliskan pantun itu ke atas kertas menggunakan simbol grafik. Prinsip terjemahannya daripada lisan kepada sesuatu yang dapat dilihat (visible).

Dr Voisset mengakui pantun membawa persoalan yang puitis, tetapi dalam menterjemahnya ke dalam bahasa Perancis, ia bukan kerja mudah, walaupun rima pantun bersifat ab, ab, tetapi dalam penterjemahan bukan mudah untuk berbuat demikian.

“Kadangkala rimanya akan menjadi ab, ba. Ada juga masalah lain apabila sesetengah perkataan dalam pantun sukar untuk dicari perkataan yang seerti dengannya dalam bahasa Perancis. Misalnya pantun/ Orang berinai berhitam kuku/ Mandi dijirus si air mawar/ Jikalau sampai hasrat hatiku/ Racunku minum jadi penawar.

“Perkataan penawar dan jadi sangat sukar diterjemah. Apatah lagi perkataan jadi kerana apabila diterjemah bukan hanya menterjemahkan perkataan, tetapi pergerakan perkataan itu. Lalu usaha itu mengambil masa. Ada kalanya apabila gagal mencari perkataan yang tepat, perkataan asal dikekalkan,” katanya pada Seminar Penterjemahan: Penterjemahan dalam Kesusasteraan Melayu di Institut Terjemahan dan Buku Malaysia (ITBM), baru-baru ini.

Contoh yang diberikan Dr Voisset berhubung perkara ini ialah, /Banyak orang bergelang tangan/ sahaya seorang bergelang kaki/ dan apabila diterjemahkan ke dalam bahasa Perancis, ia jauh sekali menyimpang daripada maksud asal / Baignant dans la fange du fleuve alangui/ Tu Savoures, mon ange de la langue, kakis (...).

Namun, kesukaran menterjemahkan pantun tidak menyebabkan Dr Voisset untuk berhenti separuh jalan kerana sejak jatuh cinta pada pantun dan khazanah sastera Melayu Nusantara hampir 40 tahun lalu ketika berkhidmat di Universiti Singapura, mendorongnya memperluaskan kajiannya kepada genre lain dalam sastera.

“Selain pantun, saya turut menterjemah sajak penyair Malaysia, namun tidak memfokus kepada karya bersifat Malaysia saja. Saya perlu juga menterjemah karya penulis Malaysia yang bersumberkan dunia luar. Misalnya sajak penulis Malaysia mengenai negara lain. Dari situ kita boleh melihat bagaimana orang Malaysia memandang dunia luar,” katanya.

Sumber : http : //www,bharian.com.my/

ISU PENDIDIKAN : Demokrasi pendidikan lonjak transformasi


Oleh Abd Razak Hussin

UKM contoh terbaik bahasa Melayu mampu pertingkat status rakyat

SEBAK di dada apabila Naib Canselor Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Tan Sri Dr Sharifah Hapsah Syed Hasan Shahabudin memperkenalkan Profesor Usuluddin, Fakulti Pengajian Islam UKM, Prof Zakaria Stapa dalam syarahan pengenalannya.

Ketika menyampaikan Syarahan Perdana Keprofesorannya, Sharifah Hapsah menegaskan Zakaria datang daripada keluarga ‘kaya’, tetapi kaya dengan kekurangan dan kesusahan dalam kehidupan.

Kedua-dua ibu bapa Zakaria bekerja sebagai buruh dengan pendapatan yang sedikit itulah Zakaria dan lima adik beradiknya yang lain dibesar dan diberi pendidikan. Kini, tiga daripadanya bekerja di universiti sebagai pensyarah, satu pencapaian membanggakan yang amat jarang berlaku dalam masyarakat kita.

Ibu Zakaria juga pernah ditempelak seorang penjawat awam di kampungnya yang merendahkan kebijaksanaannya kerana menghantar Zakaria ke sekolah agama rakyat yang dianggap menyebabkan anak itu tiada masa depan.

Dalam erti kata lain, ‘gelaplah masa depan.’ Namun, tiada siapa yang mampu meneka, selepas 40 tahun kata nista itu dihamburkan, Zakaria muncul sebagai seorang profesor yang buah pemikirannya turut digarap sebagai batu asas yang dijadikan landasan menggubal dasar negara dalam persoalan Islam dan permasalahan sosial yang melanda masyarakat.

Syarahan Perdana Profesor adalah tradisi ilmu di UKM yang berlangsung sejak awal 1970-an dengan penyampai pertamanya, Prof Dr Syed Muhammad Naquib al-Attas. Syarahan itu adalah syarahan pengukuhan seorang profesor terhadap bidang keilmuan yang menjadi kepakarannya. Naib Canselor pula sebelum mempersilakan seseorang profesor menyampaikan syarahannya, memberikan pidato pengenalan mengenai latar diri profesor berkenaan.

Prof Dr Mohd Pauzi Abdullah dari Fakulti Sains dan Teknologi pula dimaklumkan oleh Naib Canselor sebagai anak seorang tukang jahit dan penjual ikan di Pasir Mas, Kelantan. Walaupun hidup dalam serba kekurangan, beliau berupaya menjadi kebanggaan ibu bapa malah masyarakat Pasir Mas, sebagai seorang pakar dalam bidang kimia dan pengurusan alam sekitar. Penyelidikan mutakhirnya ialah mengenai kualiti air, termasuk keselamatan air untuk diminum.

Tidak kurang deritanya kehidupan Dr Idris Zakaria, profesor bidang falsafah dan pemikiran Islam di Fakulti Pengajian Islam. Anak penoreh getah dan pesawah padi itu, ketika era kanak-kanaknya menjual daun dan isi pinang bagi membantu mengurangkan kesusahan hidup keluarganya.

Demikian juga, Dr Abdul Ghafar Ismail, Profesor Ekonomi dan Kewangan Islam di Fakulti Ekonomi dan Pengurusan berasal daripada keluarga susah di Johor. Kesusahan itu dapat digambarkan dengan ketikanya apabila beras habis, beliau sekeluarga makan ubi dengan kelapa parut atau ikan masin.

Siapa pula yang menyangka buruh kilang papan yang mempunyai 10 anak di Kampung Pulau Rusa Terengganu, seorang daripada anaknya kini muncul sebagai profesor dalam bidang sains marin. Dr Che Abdul Rahim Mohamed daripada Fakulti Sains dan Teknologi yang merentas sebahagian lautan di dunia kerana menjalankan penyelidikan yang amat diminati itu adalah penyelidik yang amat tekun dan dikenali oleh pakar keserakanan seluruh dunia.

Cerita ini adalah sekadar mengambil beberapa contoh kejayaan ilmuwan yang didorong oleh kesukaran dan kemiskinan keluarga. Ini menunjukkan bahawa kemiskinan ekonomi tidak semestinya turut membentuk kemiskinan jiwa, semangat dan perjuangan merentas cabaran kehidupan yang menghambat kejayaan masa hadapan yang dapat pula mengangkat kedudukan keluarga kepada strata sosial lebih tinggi.

Sudah pastilah tanpa peluang pendidikan yang luas disediakan negara, khususnya selepas kemerdekaan tidak mungkin membuka pintu yang mampu merombak dan mencorak kehidupan rakyat jelata. Berbanding pada zaman penjajahan, jika disediakan sistem pendidikan di tanah jajahan, motif mereka hanyalah untuk menjadikan sebahagian kecil rakyat tempatan pandai sedikit daripada ibu bapa mereka, dapat membaca, menulis dan mengira supaya boleh bekerja dalam sektor ekonomi yang dijalankan syarikat penjajah untuk kepentingan mereka.

Selepas kemerdekaan, tanggungjawab negara yang paling mendasar ialah memberikan pendidikan daripada peringkat paling asas sehinggalah kepada tahap yang tertinggi dengan kesedaran bahawa pendidikan jugalah yang menjadi infrastruktur utama kepada sebarang rencana pembangunannya.

Dalam konteks sejarah pendidikan termasuk pendidikan tinggi di negara ini, sebenarnya kesedaran itu sudah muncul dalam pemikiran rakyat sejak awal abad ke-20 lagi. Dalam gejolak kesedaran itulah, perjuangan menubuhkan sebuah universiti yang berakarkan identiti sendiri khususnya menggunakan bahasa ibunda tanah air ini menjadi agenda massa sehingga melahirkan UKM pada 1970.

Memartabatkan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar di UKM bukan sekadar kerana bahasa itu dituturkan oleh rakyat negara ini, tetapi bahasa itulah yang menjadi jiwa kepada bangsa Malaysia, pancaran jati diri bangsa, wahana pemikiran saintifik, percambahan idea dan penyebaran ilmu.

Apa pun corak transformasi pembangunan dan kemajuan yang ingin dicapai, pendidikan rakyatlah menjadi keutamaan paling fundamental. Justeru, pendemokrasian pendidikan yang total perlu terus disuburkan. Walaupun persoalan pendidikan sentiasa menjadi polemik dan perbahasan tiada kesudahan yang terpenting ialah memberi peluang kepada setiap warga untuk akses kepadanya dalam menghasilkan modal insan berkualiti dan berketerampilan.

Penulis ialah Timbalan Pengarah Pusat Komunikasi Korporat UKM


Sumber : http : //www.bharian.com.my/

ISU SOSIAL : Utamakan dahulu beli rumah, baru kereta!



Oleh : NUR AMALINA ZAHARI

SETIAP manusia mempunyai keinginan memiliki kereta, keluarga dan rumah sendiri apabila bekerja kelak. Rumah atau tempat berteduh merupakan keperluan utama dalam kehidupan. Namun, dengan kos sara hidup yang saban hari kian meningkat, adakah memiliki kediaman sendiri hanya sekadar menjadi impian?

Ini ekoran kenyataan membimbangkan dengan skala harga rumah yang terpaksa dihadapi oleh semua rakyat Malaysia pada 2020 apabila pendapatan rakyat Malaysia mesti mencapai RM12,000 sebulan untuk memiliki hanya sebuah rumah teres.

Tidakkah ini amat menakutkan untuk ditempuhi oleh golongan yang baru menapak dalam pekerjaan atau generasi akan datang? Atau mungkin tatkala negara sudah di ambang negara maju, mata kita akan melihat longgokan penempatan di kaki lima jalan atau hanya di bawah jambatan dek kerana tidak mampu mempunyai kediaman sendiri.

Tambahan pula, kenaikan harga barangan keperluan yang menyebabkan wang semakin hilang nilainya. RM50 hanya sekelip mata habis dibelanjakan waima dengan hanya membeli rencah dan bahan-bahan untuk dibuat hidangan makan tengah hari sahaja.

Bayangkan bagaimana golongan berpendapatan rendah dan sederhana terpaksa mencatu gaji bulanan untuk meneruskan hidup, lebih-lebih lagi di era yang segalanya perlu dibayar dengan wang.

Namun isu kenaikan harga segala barang ini jika ditulis hingga kiamat pun tiada sudahnya, terus-menerus menuding jari pada sesetengah pihak sehingga berbuih mulut pun masih tiada nokhtahnya. Mengapa tidak di tuding jari di muka sendiri? Bukan menempelak sikap sesetengah pihak, tetapi jika dinilai gaji bulanan hanya cukup makan, namun berbelanja seperti mereka manusia paling kaya di dunia.

Anak-anak pula ditabur dengan segala kemewahan, dari permintaan telefon pintar, komputer tablet, pakaian berjenama, dan segalanya wajib tercanggih. Tidak kurang juga pelajar di institusi pengajian tinggi awam mahupun swasta, wang pinjaman dijadikan tiket berbelanja sakan mengalahkan ahli perniagaan lagaknya, hujungnya mi segera menjadi santapan harian dek kekeringan wang.

Jika senario perbelanjaan rakyat Malaysia berterusan begini, tidak keterlaluan dikatakan impian untuk memiliki rumah sendiri akan hanya menjadi angan-angan. Dihitung secara kasar, ada logiknya rakyat harus mempunyai pendapatan RM12,000 sebulan untuk membeli sebuah rumah waima rumah teres pada 2020. Pada masa kini sahaja harga rumah di Malaysia sudah mencecah nilai jutaan ringgit, inikan pula di zaman maju 2020.

Senario kenaikan harga rumah untuk lima tahun kebelakangan ini, bukan sahaja setakat berlegar di kawasan Lembah Klang malah sudah mula berjangkit di sekitar Kajang, Bangi, Sungai Buloh, Rawang dan di sekitar Semenyih. Contohnya, beberapa lokasi harga rumah teres baru di Semenyih dengan keluasan 24×70 kaki (7×21 meter) kini sudah mencecah harga RM460,000. Harga rumah bersaiz 22×70 kaki pula sudah mencapai RM510,000.

Harga rumah di Rawang untuk keluasan rumah 20×65 kaki dijual pada harga sekitar RM288,000. Dan harga rumah di Sungai Buloh bermain-main pada harga RM398,000 untuk keluasan 22×75 kaki.

Senarai ini tidak termasuk lagi jenis rumah seperti Kondominium One Menerung di Bangsar yang seluas 2,000 kaki (185 meter) persegi dijual pada harga RM2.4 juta seunit. Sementara, sebuah rumah semi-D di Sri Hartamas berharga RM1.5 juta manakala rumah teres dua tingkat di Cheras bermula dari harga RM500,000. Tidakkah ini amat memeritkan?

Jawapannya, tidak lain tidak bukan, mula berjimat dan menabung sedikit demi sedikit. Bukankah lama-lama akan menjadi bukit? Bercakap memang mudah berbanding mengamalkannya, tetapi jika dibajai dengan kesabaran, hasilnya pasti lumayan.

Kepada pelajar, jangan sia-siakan peluang belajar dengan tekun bagi mendapatkan kelas pertama demi menjadikan pinjaman bertukar kepada biasiswa. Kepada yang tidak mampu mendapatkan kelas pertama, belajarlah untuk berjimat mudah-mudahan dengan baki pinjaman masih di simpanan dapat meringankan beban untuk pembayaran kelak.

Bagi mereka yang sudah mula bekerja, janganlah terburu-buru membeli kereta, jika masih mempunyai pilihan, gunakan kemudahan kenderaan awam seperti LRT, Monorail, Bas Rapid dan sebagainya. Dahulukan membeli aset seperti rumah dijadikan agenda utama di dalam hidup, kenderaan menjadi impian kedua. Jangan lupa, langsaikan dahulu bayaran balik hutang pinjaman anda.

Peranan ibu bapa pula, didik anak-anak berbelanja dengan berhemah, juga amalkan sikap suka menabung demi masa hadapan. Untuk lebih jimat, wujudkan walau sedikit ruang untuk menanam sendiri jenis sayuran yang sering digunakan untuk masakan, misalnya daun kunyit, cili, sawi, serai dan sebagainya. Hasilnya bukan sahaja jimat malah menyihatkan tubuh badan dengan dapat mengurangkan bahan-bahan kimia yang selalunya digunakan ke atas bahan mentah yang terdapat di pasaran kini.

Penjimatan kos air dan elektrik juga perlu diambil kira. Hadkan penggunaan keduanya dengan sentiasa memastikan penggunaan air dengan kadar yang perlu sahaja, dan sentiasa pastikan tutup suis-suis elektrik yang tidak digunakan.

Kesimpulannya, kita tidak akan dapat menyekat kenaikan harga setiap inci benda yang semakin meningkat saban waktu, berhenti menuding jari. Setiap permasalahan ada penyelesaiannya.

PENULIS ialah pelajar Fakulti Komunikasi dan Pengajian Media, UiTM Shah Alam


Sumber : http : //www.utusan.com.my/

ISU PENDIDIKAN : Perkasa kokurikulum pendidikan buka minda



Oleh : SAIFUDDIN ABDULLAH

KELUARAN sistem pendidikan kita menghadapi dua cabaran kualiti yang dipersoalkan masyarakat dan majikan.

Pertama, ialah keperibadiannya, iaitu ciri-ciri psikologikal, spiritual dan intelektual. Kedua, ialah kebolehpasarannya, iaitu kemahiran berkomunikasi, berfikiran kritikal dan bekerja berpasukan.

Semua pihak terlibat dengan pembangunan generasi melakukan pelbagai inisiatif untuk menanganinya. Tetapi, keberhasilannya belum jelas.

Sebab utamanya ialah kita tidak menyelesaikan perkara asas. Jadi, kita mesti kembali kepada asas. Satu daripadanya ialah memperkasa kokurikulum.

Matlamatnya supaya pendidikan benar-benar bersepadu dan seimbang antara kurikulum dan kokurikulum, supaya memenuhi matlamat sebenar pendidikan, iaitu melahirkan insan yang baik.

Kini, untuk kemasukan IPTA, pemberatan kurikulum dan kokurikulum ialah nisbah 90:10. Ia perlu diubah menjadi nisbah 70:30. Ia perlu diterima pakai semua peringkat, iaitu penaksiran prestasi pelajar sekolah dan IPT, syarat kemasukan semua IPT dan pengambilan pekerja semua sektor.

Universiti terkemuka dunia memberikan pemberatan yang seimbang (lebih daripada 10 peratus) terhadap kokurikulum yang punya ciri-ciri, yang disebut Profesor Universiti Harvard, Henry Rosovsky, dalam bukunya The University: An Owner’s Manual, sebagai subjektif, kualitatif dan tak-kuantitatif.

Menurut Richard Bradley dalam bukunya Harvard Rules, untuk memasuki Harvard, di samping akademik, calon perlu mempunyai pengalaman, contohnya, kesenian, kesukanan atau keusahawanan yang bertaraf dunia.

Maksudnya, sekadar mewakili sekolah tidak memadai. Kata Profesor Harvard, Harry R. Lewis dalam bukunya Excellence Without A Soul, penglibatan dalam kokurikulum yang seimbang tidak menggugat prestasi akademik. Hakikatnya mereka yang cemerlang dalam pelbagai bidang adalah mereka yang aktif dalam kokurikulum ketika pendidikan formalnya.

Justeru, kita perlu membina budaya kokurikulum yang kondusif. Untuk itu, beberapa perkara perlu dilakukan, iaitu: - Matlamat yang jelas, iaitu melahirkan pelajar berperibadi bersepadu dan unggul melalui kokurikulum yang pelbagai, mengikut minat dan pilihan pelajar, sistematik dan profesional (termasuk penilaian dan akreditasi).

Ia dilaksanakan bukan sebagai tempelan, tetapi sebagai arus perdana institusi berkaitan (bersama matlamat, semangat dan tradisinya).

- Objektif yang khusus, misalnya, penghayatan budaya kokurikulum yang sihat dan konsisten; memperkukuhkan pengurusan, kejurulatihan, penasihatan, kepemimpinan dan keanggotaan organisasi; meningkatkan kefahaman, komitmen dan profesionalisme; menjadikan pelajar mahir bidang; dan memperbanyakkan kemenangan.

- Selaras dengan pemikiran progresif kontemporari dalam pelbagai bidang seperti pendidikan, undang-undang, ekonomi, politik dan sebagainya.

- Kerangka governans kokurikulum yang melibatkan semua pihak berkepentingan, seperti Naib Canselor/pengetua/ guru besar, pensyarah/pegawai/ guru penasihat, jurulatih, PIBG, alumni, perniagaan, masyarakat sivil dan pelajar.

- Kepemimpinan institusi, seperti Naib Canselor/pengetua/ guru besar memotivasikan, iaitu dengan menyediakan peluang yang secukupnya dan mengelakkan halangan yang melingkupkannya.

- Organisasi kokurikulum yang sesuai. Keanggotaan terbuka dan tidak dihadkan kepada yang berbakat atau wakil institusi sahaja. Di sekolah, sebaik-baiknya mengikut sistem rumah.

- Pensyarah/ pegawai/ guru penasihat yang komited disediakan motivasi yang setimpal dalam penilaian, kenaikan pangkat dan sebagainya.

- Jurulatih yang baik. Dalam keadaan tertentu, ia mungkin datang dalam kalangan ibu bapa atau alumni. Jika perlu, ia diambil dalam kalangan profesional.

- Penasihat teknikal daripada kalangan ibu bapa, alumni dan masyarakat sivil yang berkemahiran.

- Pengurusan organisasi kokurikulum hendaklah dijalankan oleh pelajar dan bukannya oleh pensyarah/ pegawai/guru. Ia mesti dilaksanakan atas konsep penghakupayaan pelajar. Barulah partisipasi pelajar meningkat realiti dan kualitinya.

Sumber : http : //www.sinarharian.com.my/