Sabtu, 4 September 2010

Langkah Menangani Kemalangan Menjelang Lebaran

Oleh AHMAD ZAKI MOHD. HASSAN

Seperti saban tahun yang lalu, hari Lebaran pasti menjelang tiba pada setiap 1 Syawal. Kampung-kampung akan meriah menerima kunjungan anak perantauan yang pulang ke desa. Pesta balik kampung berulang kembali.

Rata-rata sambutan 1 Syawal di Malaysia sentiasa meriah. Hakikatnya, tidak semua suasana ini dirasai khususnya kepada mereka yang keluarganya terlibat dengan kecelakaan jalan raya, lebih-lebih lagi yang mengundang maut.

Telah menjadi trend apabila bermulanya musim perayaan dan diikuti dengan aktiviti pulang ke kampung, maka perkara ini akan berulang. Banyak bicara daripada pelbagai peringkat masyarakat memberi pandangan dan pendapat, bermula daripada menteri sendiri sehinggalah perbincangan di kedai-kedai kopi. Namun yang nyata apabila menghampiri Syawal, akan terpampang di dada-dada akhbar berita-berita kemalangan yang menyayat hati.

Berdasarkan anggaran yang dibuat oleh Environmental and Prognosis Institute, Heidelberg Jerman, dianggarkan sebanyak 50 juta penduduk dunia akan mati dan 1.1 bilion akan mengalami kecederaan akibat kemalangan jalan raya iaitu antara tahun 1995 hingga 2030 sekiranya masalah ini tidak ditangani segera.

Sebanyak 138,889 purata kematian berpunca daripada kemalangan jalan raya setiap tahun akan dicatatkan di seluruh dunia. Ini termasuklah negara kita sendiri yang menyumbang sebanyak 6,232 kematian setiap tahun secara purata bermula dari tahun 2000 hingga 2009 (maklumat dari Jabatan Keselamatan Jalan Raya (JKJR) dan mengakibatkan negara kita kerugian kira-kira RM9 bilion setiap tahun.

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) melaporkan bahawa, punca kematian disebabkan kemalangan jalan raya di negara kita berada pada kedudukan kesembilan dalam senarai 100 penyebab kematian. Ia akan meningkat ke kedudukan keenam menjelang tahun 2020 sekiranya masalah ini tidak ditangani secara serius.

Kajian yang dijalankan oleh Transport and Road Research Laboratory (TRRL) menunjukkan bahawa peratusan punca kemalangan disebabkan pengguna jalan raya adalah sebanyak 94.75 peratus (%). Di Malaysia, kajian menunjukkan 95% kemalangan jalan raya disebabkan kecuaian pemandu dan statistik menunjukkan bahawa lebih daripada 50% mangsa kemalangan terdiri daripada mereka yang berusia dalam lingkungan 20 hingga 35 tahun.

Mereka ini merupakan golongan peringkat usia yang paling produktif dan berpotensi dari segi tenaga kerja. Mereka mempunyai tempoh masa antara 20 hingga 35 tahun lagi untuk menyumbang khidmat bakti kepada negara dalam pelbagai bidang pekerjaan.

Prihatin dengan situasi ini, kerajaan telah menubuhkan JKJR dengan misi menjadikan Malaysia sebuah negara yang mempunyai tahap keselamatan jalan raya setaraf dengan negara maju menjelang 2010 iaitu 10 kematian setiap 100,000 penduduk, dua kematian setiap 10,000 kenderaan berdaftar dan 10 kematian setiap satu bilion kilometer perjalanan kenderaan.

Jabatan ini diwujudkan dengan objektif sebagai 'One Stop Agency' bagi memantau dan menyelaras program keselamatan jalan raya dari aspek Pendidikan, Penguatkuasaan, Kejuruteraan dan Persekitaran. Penubuhan Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS) pada 3 Januari 2007 juga memberi sumbangan dari segi kajian untuk penjanaan dan penyebaran maklumat tentang keselamatan jalan raya.

Polis Diraja Malaysia (PDRM) pula telah melaksanakan pelbagai modus operandi dalam usaha mengurangkan kadar kemalangan jalan raya khususnya pada musim perayaan. Pelbagai Ops telah dibuat termasuklah Ops Pacak, Ops Sikap dan Ops Statik.

Berdasarkan statistik PDRM, purata 18 kes kematian sehari dicatatkan pada hari-hari biasa, berbanding purata kematian semasa Ops Sikap 1 yang mula dilancarkan pada 9 Disember 2001 sehingga Ops Sikap ke-21 yang berakhir pada 20 Februari 2010 kepada 13.4 kematian sehari.

Ini membuktikan bahawa kempen keselamatan jalan raya pada musim perayaan dan usaha kerajaan serta pertubuhan bukan kerajaan (NGO) bagi menangani masalah ini telah membawa impak yang positif. Ini kerana purata kematian sehari semasa musim perayaan dapat diturunkan walaupun kepadatan trafik meningkat dua kali ganda semasa musim perayaan.

Pelbagai kaedah turut diimplimentasikan, antaranya penggunaan helikopter untuk memantau pergerakan kenderaan, pengedaran poster dan kempen kesedaran termasuk penguatkuasaan dijalankan bagi memastikan rakyat Malaysia sentiasa selamat ketika berada di jalan raya.

Bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan pernah menyarankan agar kaedah pemberian mata 'demerit' kepada pesalah jalan raya dihidupkan semula bagi memastikan pemandu kenderaan yang banyak menerima saman disenaraihitamkan.

Melalui kaedah yang diperkenalkan di bawah Sistem Keselamatan Jalan Raya (Kejara) pada 1997 itu, rekod pesalah diwujudkan melalui notis saman berkaitan dengan kesalahan terjadual dan mata 'demerit' akan dikira. Penggunaan kaedah berkenaan dilihat antara kaedah berkesan dalam menangani masalah peningkatan kemalangan jalan raya. Menurut Nooryah, jumlah kematian akibat kemalangan di Perancis hanya 50 orang setahun dan hal ini amat memeranjatkan, serta terbukti sistem demerit berkesan dalam mengurangkan jumlah kemalangan jalan raya pada musim perayaan.

Selain usaha kerajaan mengekang kemalangan jalan raya, langkah yang paling tepat untuk dilaksanakan adalah melalui pendidikan. Pujangga pernah berkata 'Kenyataan hari ini adalah impian semalam, impian hari ini adalah kenyataan hari esok'. Jika kita berhasrat melahirkan pemandu-pemandu yang berhemah dan berakhlak pada masa akan datang, inilah masanya untuk bertindak bermula dari akar.

Pendidikan jalan raya perlu diterap seawal usia. Memang diakui kaedah ini akan mengambil masa, namun semua pihak harus bersabar dan berlapang dada kerana hasilnya akan kita tuai pada masa akan datang. Menyahut cabaran ini, Program Pendidikan Keselamatan Jalan Raya (PPKJR) yang telah diperkenalkan di 7,601 sekolah rendah terpilih dianggap tepat dan diharap ia akan dapat membantu memberi kesedaran dan pandu arah untuk melahirkan pemandu yang berhemah dan berakhlak di peringkat yang lebih awal lagi.

Tidak terhenti di situ, program keselamatan jalan raya juga dilaksana melalui komuniti yang membabitkan majikan, pemimpin, ahli politik, ketua agama, pendidik, badan profesional, sukarelawan dan belia. Ini menunjukkan keprihatinan pelbagai pihak bagi merealisasikan hasrat murni kerajaan dan seluruh warganegara.

Diharapkan agar slogan 'Anda Mampu Mengubahnya' menjadi pemangkin dan peringatan kepada semua pengguna jalan raya menjelang Aidilfitri ini.

Penulis ialah Ketua Jabatan Kejuruteraan dan Kemahiran, Kolej Komuniti Gerik, Perak.

Sumber : http : //www. utusan .com.my/

Buang bayi : Busung luka-luka lama


- ABU ABDILLAH RIDUAN KHAIRI

Isu membuang dan membunuh bayi semakin menjadi-jadi. Yang dilaporkan media sahaja sudah hampir setiap hari. Laporan media adalah ibarat ‘ice berg’, yang tersembunyi jauh lebih besar dari yang nampak.

Masalah membuang bayi bukan masalah sehari atau seminggu. Membuang bayi adalah busung yang terpendam sekian lama dari luka-luka yang lain. Busung membuang bayi bermula dari luka lahirnya anak zina. Adalah sangat pelik atau ajaib anak yang halal dibuang sedemikian rupa. Anak zina lahir dari ‘luka’ perzinaan. Perzinaan lahir dari pergaulan bebas antara lain jantina.

Kata Allah dalam Kitabnya, “Dan janganlah kamu mendekati zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang sangat buruk.” (Surah al-Isra’, ayat 32)

Para ulama menjelaskan bahawa firman Allah Subhanahu wa Ta’ala : “Janganlah kamu mendekati zina”, maknanya lebih dalam daripada perkataan : “Janganlah kamu berzina” yang ertinya : Dan janganlah kamu mendekati sedikit pun juga daripada zina (Tafsir Al-Qurthubiy). Yakni : Janganlah kamu mendekati apa-apa yang berhubungan dengan zina dan membawa kepada zina apalagi sampai berzina (Tafsir Ruhul Ma’aaniy).


Anak luar nikah dan zina

Kelahiran anak zina bukan lagi satu fenomena yang luar biasa. Menurut rekod Jabatan Pendaftaran Negara, dari tahun 2000 hingga 2008 lebih dari 250,000 kelahiran tanpa nama bapa dicatatkan. Tiada nama bapa bukanlah akibat bapa yang mati perang atau isteri ditinggalkan suami, sebaliknya hasil hubungan haram.

Seorang pentadbir di sebuah sekolah di kawasan luar bandar menceritakan, pada setiap tahun guru-guru di situ akan mendapat gelaran ‘datuk’ kerana ‘meraikan’ pelajar yang melahirkan anak zina. Bayangkan, sebuah sekolah luar bandar dan perkara ini berlaku saban tahun.

Manakala situasi di beberapa buah pulau peranginan lebih tragik. Anak gadis tempatan sudah boleh memilih untuk meniduri siapa yang mereka ingin. Lelaki-lelaki tempatan dipandang sebelah mata sahaja, dengan kehadiran pelancong-pelancong asing.

Beberapa kes ini menunjukkan bahawa isu besar yang mendalangi kisah buang bayi ini ialah perzinaan dan pergaulan bebas.

Baru-baru ini sebuah institusi pengajian mengenakan peraturan untuk mengawal pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan. Pelajar lelaki tidak dibenarkan berdua-duaan dalam kereta dan larangan pelajar wanita membonceng pelajar lelaki. Tindakan ini wajar dipuji untuk menjauhi jalan-jalan menarik kepada perzinaan. Namun, sayang sekali tindakan ini mendapat reaksi sebaliknya daripada pihak atasan.


Solusi undang-undang!


Lantas kita tertanya-tanya apakah solusi atau tindakan yang boleh diambil untuk mengekang barah ini daripada merebak. Tidak sedikit jumlah wang sudah dibelanjakan kerajaan untuk melaksanakan bermacam-macam program dan kempen. Namun kesannya masih sangat minimum.

Nanti ada yang bertempik, “tukar kerajaan!”. Atas alasan pihak kerajaan kurang komited dengan isu-isu sosial. Benarkah begitu? Benarkan begitu mudah menangani permasalahan umat dengan hanya menukar parti yang memerintah?

Sejarah moden Amerika mencatatkan, kempen besar-besar terhadap bahaya arak telah pun dilakukan pada awal kurun ke-19. Arak diwartakan haram, dan hukuman penjara dikenakan kepada sesiapa yang meminumnya. Hasilnya, penjara penuh sedangkan masalah arak tidak diselesaikan.

Penguatkuasaan undang-undang atau menggubal undang-undang yang tegas bukanlah jalan pintas untuk membaiki situasi ini. Ini bukan metode yang ditunjukkan dalam sejarah tamadun manusia. Juga bukan metode yang ditunjukkan oleh Nabi Muhammad ketika merubah orang Arab yang bukan siapa-siapa menjadi bangsa yang kuat lagi dihormati.


Solusi metode kenabian

Sejarah Arab pasca Islam mencatatkan kerosakan akhlak dan sosial yang sangat teruk. Tidak kalah bandingnya dengan apa berlaku pada kita hari ini. Semuanya terakam dalam kitab-kitab sirah seperti ‘Raheeq al-Makhtum’ karangan Syaikh Sofiurrahman Mubarakfuri (telah diterjemahkan oleh Yadim)

Ketika al-Quran mula diturunkan di Mekah, orang-orang Arab bergelumang dengan macam-macam kerosakan. Di sebalik arak, zina, judi dan jenayah yang lain, Allah memerintahkan Rasulnya untuk ‘sekadar’ membaca. Melalui lisan Jibrail, Nabi Muhammad disuruh membaca. Bahkan 5 ayat pertama hanya menyebutkan tentang membaca, segumpal darah dan pen (qalam).

Prinsip yang pertama dapat diambil dari situasi ini ialah, setiap situasi perlu ditangani dengan pendekatan ilmiah dan kefahaman yang benar. Kata Allah, “Ketahuilah (fa’lam), Tiada Tuhan layak disembah melainkan Allah” (Surah Muhammad: 19). Untuk beriman sahaja, perlu kepada ilmu dan pengetahuan. Sebesar-besar urusan pun tetap dimulai dengan pengetahuan, apatah lagi menangani situasi sosial. Ia tidak akan berjaya selamanya, selagi kempen dan program sekadar berlegar poster yang emosional atau sambil berkonsert sambil beramal (konon).

Nanti akan ada pula yang tertanya-tanya, yang bobrok akhlak dan sosialnya bukankah sebahagiannya golongan terpelajar. Sebelum menghukum, nanti dulu. Jawapannya ada di sini.


Mentauhidkan Allah

Perintah membaca atau berilmu dalam al-Quran tidak berhenti sebatas 5 ayat. Sunnah mencatatkan ayat-ayat al-Quran berikutnya yang turun di Mekkah membawa satu mesej yang sepunya. Semuanya mengajak umat mentauhidkan Allah dan menjauhi syirik. Lantas bagaimana pula dengan arak, zina, buang bayi dan urusan lain. Adakah Tuhan terlupa, atau Jibrail yang salah memilih bingkisan? Tentu sekali tidak, Allah Maha Sempurna tidak pernah lupa dan lalai walau setengah saat pun. Dan Jibrail tidak pernah ingkar walau pada satu perintah Allah pun.

Sejarah mencatatkan ayat-ayat al-Quran yang diturunkan di Mekah mengutamakan isu akidah yakni memurnikan keyakinan umat dari sebarang bentuk perbuatan syirik. Mesej Allah jelas, jernihkan semula hubungan Allah dan hambanya, nanti Allah akan bantu membaiki masalah-masalah yang lain.

Proses memurnikan tauhid umat ibarat memasang pasak atau cerucuk dalam mendirikan sebuah bangunan. 13 tahun adalah masa yang diambil oleh Rasul untuk menanamkan cerucuk tauhid di dalam dada-dada sahabat. Sehingga mereka sanggup mengorbankan harta dan nyawa untuk melafazkan iman. Kemuncaknya berlaku apabila mereka ‘diusir’ dari kampung halaman, meninggalkan keluarga dan harta. Semuanya adalah kesan dari akidah yang benar.

Ini terlihat di Madinah. Selepas akidah dan keyakinan umat bulat bergantung kepada Allah, setiap perintah-perintah lain ditaati tanpa bantah. Manakala setiap larangan Allah dijauhi tanpa keluh-kesah.

Ketika ayat mengharamkan arak diturunkan di Madinah, umat Islam dengan rela hati pulang ke rumah terus memecahkan tempayan-tempayan arak di dapur-dapur mereka. Sehinggakan ahli sejarawan mencatatkan tanah-tanah kering Kota Madinah seakan-akan banjir dengan limpahan arak yang ditumpahkan. Inilah kesan tauhid dan akidah yang benar.

Jawapan kepada terlibatnya golongan terpelajar dalam masalah akhlak dan sosial ialah ilmu mereka pelajari tidak bertunjangkan akidah yang benar. Tidak memadai dengan hanya menghafal Rukun Iman yang enam atau menilik sifat 20 yang diragui kesahihannya sahaja.

Semoga Allah mengurniakan generasi kita ilmu bermanfaat seperti doa yang diajarkan Nabi,

“Ya Allah, berikan kami ilmu yang bermanfaat, rezeki yang baik dan amalan yang diterima” (Hisnul Muslim, Dr Said bin Ali Wahf Al-Qahthani).

Sumber : http://www.sinarharian.com.my/