Selasa, 16 Oktober 2012

ISU PENDIDIKAN : Memahami tugas orang berilmu


Oleh :  PROF. DATUK OMAR OSMAN

SEKARANG adalah musim konvokesyen dalam kalangan hampir semua universiti awam di negara ini sehingga sebulan dua akan datang. Universiti Sains Malaysia (USM) misalnya baru selesai melahirkan kira-kira 6,000 orang siswazah dalam pelbagai bidang pada tahun ini.

Sehingga kini USM melahirkan kira-kira 110,885 orang siswazah ijazah pertama dan kira-kira 20,000 orang siswazah ijazah tinggi, satu jumlah besar yang mampu melakukan pelbagai perubahan dalam masyarakat dan negara.

Lalu banyaklah harapan disandarkan kepada siswazah yang dilahirkan hasil daripada perjuangan mereka yang ingin melihat universiti di negara ini menghasilkan anak-anak muda yang berilmu untuk faedah nusa dan bangsa.

Seperti titah Raja Perlis, Tuanku Syed Sirajuddin Putra Jamalullail selaku Canselor USM dalam Sidang Pertama Konvokesyen USM, - ''Buktikanlah bahawa para siswazah adalah insan yang benar-benar berilmu dan berpengetahuan tinggi serta dapat berkongsikan ilmu yang dimiliki bersama orang lain."

Tambah baginda, pastinya seseorang yang berilmu dapat menggunakan kebijaksanaan dan hikmah dalam memimpin dan para siswazah seharusnya pula dapat menjadi benih yang amat berkualiti kepada negara, seperti kata orang, kalau sesuatu benih itu berkualiti, dicampak ke laut menjadi mutiara, dilambung ke langit menjadi kejora, ditabur di darat menjadi permata yang berharga.

Untuk menjadi permata yang berharga, seseorang itu perlu memahami hakikat menjadi seorang yang berilmu. Tugas, tanggungjawab dan amanah yang dipikul oleh orang berilmu adalah berat yang memerlukan kesungguhan dan minat mendalam kepada apa yang diusahakan.

Sama juga dengan kerjaya lain, komitmen inilah yang akan memastikan sesuatu bidang dan disiplin itu akan dihormati dan dipandang tinggi jika setiap kita menjaganya dengan baik sebagai maruah dan amanah yang tidak boleh dipermainkan.

Para siswazah kini memasuki gerbang hidup yang berteraskan ilmu, bersaing sebagai orang berilmu, bercakap sebagai orang yang lahir dari sebuah menara ilmu, bertindak dan berfikir dengan fakta dan data sahih yang jelas dan tepat dan tentunya berpegang teguh dengan nilai-nilai yang dipelajari di universiti sebagai orang yang berilmu.

Dalam budaya kita, tidak ramai yang menjadikan ilmuan sebagai idola dan pengikut kepada pemikiran besar yang ada. Sesetengah siswazah tidak pernah kenal pun dengan dekat mereka yang mengajar dan mendidik di dewan kuliah, bilik tutorial, makmal dan kerja-kerja akademik lain.

Tidak ramai yang sedar betapa yang mereka kenali ialah sebenarnya pensyarah, pendidik, penulis kertas kerja untuk dunia akademia dan memperkayakan ilmu di seluruh ceruk rantau, penyelidik, penghubung dalam libat sama industri dan masyarakat dan pelbagai lagi.

Nama mereka terukir dalam perpustakaan-perpustakaan utama, jurnal-jurnal akademik terkemuka dan bekerja bersama ahli-ahli akademik tersohor dunia. Mereka menyelia calon ijazah tinggi dan sesetengahnya adalah pentadbir dan pengurus yang perlu membahagikan masa dan memerah pemikiran dalam memastikan tadbir urus universiti berjalan sempurna.

Hati budi, komitmen dan kesungguhan mereka yang bersengkang mata untuk meletakkan nama universiti pada kedudukan yang tinggi dan menara ilmu sentiasa dimuliakan untuk generasi hari muka perlu difahami dan dirasai. Bebanan dan kesukaran yang mereka hadapi sebagai ahli akademik yang sentiasa ingin melihat para siswazah menjadi seorang yang berupaya meneruskan kelangsungan akademia dan ilmu untuk masa hadapan bangsa dan negara perlu dihargai, seperti mana yang ditunjukkan melalui pelbagai pengiktirafan kerajaan seperti Majlis Profesor Negara dan Anugerah Akademik Negara.

Sebenarnya tidak ramai yang memahami amanah yang berat yang dipikul oleh para akademia sekarang ini termasuk untuk memastikan anak-anak muda memahami makna menjadi seorang yang berilmu dan bertindak sebagai seorang yang berilmu.

Sama seperti seorang guru, para pendidik di universiti turut terasa kesedihan dan tercalar dengan sikap segelintir anak-anak muda, siswa-siswi mahu pun para siswazahnya yang bertindak mengikut perasaan, marah-marah dengan pelbagai perkara, menuding jari sana dan sini dan hanya menyalahkan segala-galanya kecuali diri sendiri dalam banyak tindakan yang dapat kita lihat kebelakangan ini, yang jika tidak dibendung akan menjadi masalah kepada masyarakat dan negara.

Tentunya siswazah yang ada sebahagian besarnya tidak tergolong dalam mereka yang cepat dan mudah lupa dengan apa yang diperolehi dan dinikmati selama ini. Para siswazah sebagai orang berilmu wajar bersyukur dengan peluang yang diperolehi, ilmu yang diterokai dan perlu diteruskan lagi, melalui kemudahan yang ada dan kebebasan yang dinikmati.

Orang berilmu tahu bagaimana untuk bersyukur dan bertindak. Orang berilmu sentiasa bijaksana dan berhemah dalam tindakan, sentiasa kaya dengan kasih sayang dan tidak pernah lupa di mana bumi dipijak. Dia tahu tentang makna akal budi, bijak menggunakan budi bahasa dalam komunikasi dan perundingan, merendah diri tetapi berpada-pada bukan untuk dibuli, dan dipandang rendah. Tunjukkan kebijaksanaan dan kearifan dalam usaha memenangi sesuatu perjuangan.

Orang berilmu sentiasa menjadi padi yang makin berisi makin tunduk ke bumi, tidak memandang rendah orang lain apatah lagi para marhain malah menyanjungi mereka dan menggunakan ilmunya untuk mengubah nasib dan kehidupan yang ada kerana dia tahu dan sedar dari mana bermula. Orang berilmu sentiasa berfikir panjang dan menggunakan kekuatan akal budi dan iman, bukan hanya perasaan dan kekuatan fizikal.

Ini agaknya seakan-akan retorik dan ideal, namun jika ini pun tidak mampu dilakukan, maka ilmu pengetahuan yang ada dan pengalaman bertahun-tahun di universiti selama ini tidak berupaya mengubah siswazah sepanjang berada di kampus universiti. Fikirkanlah apakah perubahan yang berlaku selama ini, transformasi diri yang seharusnya menjadikan para siswazah sebagai generasi berilmu yang lebih matang dan bersedia memasuki dunia yang luas terbentang.

Dalam menghadapi cabaran masa hadapan, orang yang berilmu juga perlu kuatkan iman dan keyakinan kepada Tuhan. Tidak kira siapa pun, apa jua pegangan agama dan kepercayaannya, tanpa keyakinan yang kukuh kepada agama, maka seseorang akan hanya menjadi perahu kecil yang terumbang ambing dipukul ombak dalam lautan dan pusaran ganas yang akhirnya akan mudah tenggelam dan lemas.

Seseorang itu akan cepat putus asa dan akan menjadi sebahagian daripada penambahan statistik mereka yang menghadapi tekanan, penyakit kemurungan dan sebagainya yang akan mengheret kepada pelbagai masalah lain.

Agama juga mengajar erti keikhlasan seperti pesanan tangan kanan memberi, tangan kira tidak ketahui. Ikhlas dalam tindakan dan ikhlas juga dalam melakukan perubahan, biar bermula dengan kecil tetapi sentiasa istiqomah atau konsisten. Agama juga sentiasa mengajar untuk mensyukuri tiap nikmat yang diperolehi, menjaga baik hubungan dengan orang seperti aur dengan tebing dan menghargai mereka yang berjasa kepada kita. Lihat wajah ibu bapa kita. Lihat titisan air mata gembira mereka yang menyayangi dan berkongsilah suka duka bersama.

Kasih sayang perlu ditunjukkan dan dikongsi dengan hati yang tulus ikhlas dan tindakan yang jelas. Kasih sayang juga perlukan bukti dan pengorbanan. Peluklah ibu bapa saudara-saudari dan tunjukkan kasih sayang sebenar dari hati nurani saudara-saudari. Seseorang yang mencari kebahagiaan seorang diri tidak akan menemuinya, selagi tidak dizahir dan dikongsikan dengan orang lain.

Kerana itu, dalam mengejar teknologi dan kebendaan yang pantas berubah, kehendak dan keinginan yang tidak pernah puas dan keghairahan mencapai kejayaan mengikut ukuran ekonomi, seseorang siswazah yang berilmu harus juga seimbangkan dengan usaha yang dapat mengisi jiwa dan rohani.

Seperti mana universiti yang menyeimbangkan antara sains dan teknologi dengan sastera, kemanusiaan, kemasyarakatan dan ilmu seni dan budaya, begitu jugalah dengan orang berilmu harus bijak mengadunkan dengan baik kedua-duanya dalam memastikan keupayaannya untuk memimpin dan membawa masyarakat dan negara untuk mempertahankan apa yang ada dan meningkatkan kualiti pemikiran dan kehidupan dalam kerangka pembangunan yang holistik pada masa hadapan

PENULIS ialah Naib Canselor Universiti Sains Malaysia

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

ISU KESIHATAN : Masalah obesiti, kesihatan dan mengerjakan ibadah


OBESITI bukan lagi perkara biasa yang dapat diterjemahkan sebagai sihat secara fizikal. Namun ia telah menjadi masalah yang sinonim dengan penyakit tidak berjangkit yang lain.

Obesiti merupakan satu masalah kesihatan awam yang serius kerana boleh melibatkan komplikasi penyakit lain yang dikategorikan sebagai penyakit moden. Paling membimbangkan, obesiti menular dalam kalangan kanak-kanak dan remaja.

Walaupun bukan penyakit berjangkit tetapi pola pemakanan dan gaya hidup seseorang menyebabkan permasalahan terus merebak dalam sesebuah komuniti.

Jika sedari kecil lagi telah mengalami masalah obesiti, tidak dikawal dan tidak mengambil usaha pencegahan, maka tidak mustahil Malaysia akan melahirkan lebih ramai generasi yang gebu, gemuk dan gempal (3G) pada masa akan datang.

Fenomena 3G ini sudah pun berlaku tetapi ia mungkin akan berterusan sekiranya tiada langkah pencegahan yang mampu dirintis oleh masyarakat. Malah, lebih memburukkan lagi jika individu yang tidak memiliki kesihatan yang baik, tidak mampu menunaikan tanggungjawab untuk beribadah kepada Allah dengan sempurna.

Umum mengetahui bahawa badan yang berat akan memenatkan. Beban berat badan akan memberi kelelahan kepada diri sendiri. Beribadah turut menjadi berat. Tidak mustahil kemalasan akan datang seiring dengan kepenatan dan terhadnya pergerakan. Penyakit akibat obesiti juga membataskan kemampuan untuk beribadah dengan sempurna. Jadi, obesiti memang memberi impak yang mendalam kepada ibadah dan tuntutan hidup yang lain.

Abu Hurairah pernah menukilkan bahawa Rasulullah SAW pernah bersabda yang bermaksud: "Pada hari kiamat, akan datang seorang yang berbadan besar lagi gemuk. Namun, di sisi Allah timbangannya tidak melebihi berat sayap seekor nyamuk". Seiring itu, wajar kita mengambil iktibar bahawa beban membawa berat badan yang berlebihan akan menyebabkan kemalasan bersarang dalam diri seseorang. Ia menjadi penghalang untuk melaksanakan suruhan Allah dengan lebih sempurna, berkualiti dan optimum.

Namun, barangkali ada yang berpendapat, sekiranya makan dengan banyak maka akan menghasilkan tenaga dan stamina yang tinggi untuk beribadah. Malangnya, sifirnya tidak pernah sebegitu. Ramai di antara kita, apabila makan pasti berlebihan. Makan bukan sekadar untuk menguatkan diri malah akan membebankan perut dan diri secara fizikal.

Ibn Hajar menyatakan dalam Fath al-Bari: "Kerana kebiasaan orang yang gemuk lemah kefahamannya dan berat untuk beribadah." Tambahan pula, The Annals of Neurology 2010 telah membuktikan bahawa wujudnya hubung kait antara saiz otak yang lebih kecil dan peningkatan risiko demensia dengan aras lemak yang lebih tinggi dalam badan. Maka, tidak dapat disangkal wujud kemungkinan jika seseorang mengalami masalah berat badan, daya ingatan dan penumpuan juga akan berkurangan.

Bukanlah menafikan bahawa faktor genetik juga menjadi punca obesiti. Namun, yang menjadi permasalahan kini ialah kebanyakan kita tidak mengamalkan gaya hidup sihat sedangkan ia merupakan tuntutan dalam ajaran Islami. Akhirnya menyumbang kepada masalah dan kemudaratan diri sendiri. Kadangkala kita menyedari tentang hal tersebut, namun masih lagi bertangguh untuk melakukan perubahan.

Pada satu sudut lain, berapa ramai di antara ibu bapa pada hari yang menjadikan "electronic babysitter" seperti televisyen dan komputer menjadi teman rapat kepada anak-anak? Kajian menunjukkan bahawa semakin lama anak-anak meluangkan masa menonton televisyen, kecergasan otot mereka akan semakin berkurangan dan ukur lilit pinggang semakin meningkat disebabkan kegemukan apabila menghampiri usia remaja. Ia berpotensi menyebabkan masalah kesihatan apabila menginjak dewasa.

Dalam mendidik anak-anak, kadangkala ibu bapa tidak perasan bahawa mereka telah menyediakan satu spektrum pendidikan gaya hidup tidak sihat secara tidak formal. Antaranya membiarkan anak-anak menghabiskan masa di hadapan televisyen, tidak mempedulikan aktiviti kecergasan di luar dan tidak prihatin kepada apa jua jenis makanan yang anak-anak makan. Secara tidak sedar sebenarnya ibu bapa pada hari ini telah pun memulakan usaha mewujudkan generasi yang tidak sihat pada masa akan datang.

Anak-anak yang mengalami obesiti dan berlebihan berat badan akan cenderung untuk diejek oleh rakan sebaya. Ini akan memberi kesan kepada jati diri, menyebabkan tertekan dan kurang keyakinan terhadap penampilan diri. Dapatan kajian menunjukkan terdapat hubungan korelasi antara obesiti dan tekanan mental. Jika dilihat pada perangkaan Kajian Morbiditi dan Kesihatan Kebangsaan mendapati masalah tekanan mental kanak-kanak dan remaja meningkatkan sebanyak 20% pada tahun 2011 berbanding 13% pada tahun 1996.

Mungkinkah peningkatan statistik yang membimbangkan dan sering diperbahaskan ini adalah salah satunya berpunca daripada masalah obesiti yang berlaku dalam kalangan kanak-kanak dan remaja pada hari ini? Maka, kita wajar menilai semula apakah makanan yang dijamah dan disuapkan ke mulut pada setiap hari sama ada untuk diri mahu pun keluarga di bawah tanggungan kita.

Sejauh mana ia memberi nilai tambah kepada kesihatan? Atau lebih buruk lagi kita tidak mampu mengubah pola pemakanan dan gaya hidup selama ini walaupun telah menyedari akan peri pentingnya menjaga kesihatan.

Ketahuilah bahawa walaupun berdikit-dikit dalam membuat perubahan ke arah kesihatan yang lebih baik akan memberi kesan yang besar daripada langsung tidak melakukan apa-apa tindakan. Mengawal berat badan, pemilihan makanan yang terbaik dan berkat, mengambil langkah-langkah pencegahan penyakit, adalah komitmen kita untuk memerangi obesiti dan penyakit tidak berjangkit lain daripada terus bermaharajalela.

Semua usaha ini adalah untuk merangka dan merancang bagi mencapai kesihatan yang optimum agar ibadah yang kita laksanakan lebih baik dan berkualiti serta diterima oleh Allah.

PENULIS ialah Pegawai Penyelidik Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM)

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

ISU BAHASA : Karya kreatif bantu bentuk nilai baik anak


Dr Anwar Ridhwan
 
Pembacaan galak jelajah dunia bahasa

Televisyen (TV) kini menjadi medium tontonan yang sangat meluas. Boleh dikatakan setiap rumah memiliki sekurang-kurangnya satu set TV. Dengan hanya duduk di kerusi, penonton boleh menjelajah dunia hiburan, safari, sukan, ilmu pengetahuan dan sebagainya.

Kanak-kanak juga tidak terkecuali menonton rancangan yang disediakan untuk golongan ini. Sebenarnya tidak semua rancangan untuk kanak-kanak dapat dipertanggungjawabkan nilai moralnya. Dalam rancangan kartun umpamanya, adegan menyakat, pergaduhan, tembak menembak dan pembunuhan turut dapat dilihat.

Proses pembacaan harus dapat 'membersihkan' minda mereka daripada elemen negatif yang mereka tonton di TV, umpamanya mengenai keganasan dan penyimpangan moral"

Oleh sebab kanak-kanak kita menonton TV sejak kecil, perangkaan dari Amerika Syarikat (AS) mungkin boleh digunakan bagi menatijahkan fenomena yang sama. Ketika kanak-kanak mula belajar di TADIKA, pada umumnya mereka menonton TV selama 5,000 jam. Kanak-kanak yang berumur tiga hingga tujuh tahun secara purata menonton TV selama 15,000 jam iaitu melebihi 2,000 jam daripada masa yang mereka habiskan di TADIKA atau dalam bilik darjah.

Sehingga umur 17 tahun, mereka menonton 18,000 jam adegan keganasan di TV. Mereka juga menghabiskan masa 35,000 jam menonton segmen komersial – kebanyakannya mempromosi makanan segera yang tidak berkualiti. Oleh itu tidaklah menghairankan jika masalah obesiti dihidapi bukan saja oleh kanak-kanak AS, malah kanak-kanak di mana iklan makanan segera disiarkan di seluruh dunia.

Oleh sebab TV menghidangkan yang buruk dan yang baik, ada ibu bapa yang secara sedar, sistematik dan berdisiplin mengawal penontonan TV anak mereka. Tetapi kadang-kadang adalah sukar untuk melakukan pemantauan yang berterusan, kerana wujudnya ‘masa lapang’ yang berbeza antara kanak-kanak dan ibu bapa mereka.

Ada rancangan TV yang baik, kreatif dan memupuk perkembangan minda kanak-kanak – sama ada yang diterbitkan di negara ini atau yang diimport. Antara program import untuk kanak-kanak yang paling popular ialah Sesame Street yang dianggap produktif. Ia menggunakan watak Jim dan sederetan pelbagai pelakon.

Menanggapi program ini, Walter Sawyer dan Diana Comer menyebut bahawa Sesame Streetmemberikan pengalaman pembelajaran melalui satu siri segmen pendek yang mengambil kira jangka waktu pemusatan pemerhatian kanak-kanak sewaktu menonton. Ini adalah antara program yang awal bagi kanak-kanak untuk mempertontonkan pelakon yang terdiri daripada pelbagai etnik. Wanita, golongan minoriti dan yang cacat semuanya digambarkan dengan realisme dan digniti.

Kehidupan kanak-kanak dan dalam proses pendewasaan seterusnya tidak boleh disandarkan pada program TV semata-mata. Mereka harus didekatkan kepada dunia buku kreatif dan ilmu pengetahuan – seperti dunia persekolahan mendekati mereka secara formal.

Melalui buku yang baik, kanak-kanak boleh belajar, menanggapi dan memahami dunia mereka yang lebih terarah. Proses pembacaan harus dapat ‘membersihkan’ minda mereka daripada elemen negatif yang mereka tonton di TV, umpamanya mengenai keganasan, penyimpangan moral, makanan yang tidak berkhasiat dan sebagainya.

Ibu bapa wajar menggalakkan anak mereka minat membaca di luar konteks buku sekolah yang mereka telaah secara formal. Ibu bapa seharusnya memilih bahan bacaan kreatif untuk tujuan ini. Karya kreatif disampaikan dalam bentuk cerita, dihiasi ilustrasi, dan memenuhi keperluan afektif, fungsional dan kognitif mental kanak-kanak yang sedang membesar.

Membina sikap positif kanak-kanak boleh dicapai melalui pembacaan karya kreatif yang baik. Karya seperti ini selalunya memberi penekanan kepada membentuk imej diri yang baik, bertoleransi terhadap orang lain, dan rasa ingin tahu terhadap hidup. Rasa ingin tahu itu adalah jalur pengembaraan fizikal dan mental, yang bersemuka dengan pelbagai masalah dan seaneka pilihan penyelesaian. Hanya selepas melalui pengalaman pembacaan, mereka dapat memilih cara penyelesaian yang terbaik dan manusiawi.

Dalam konteks berbahasa, TV yang ditonton tidak mungkin meninggalkan kesan berpanjangan terhadap penggunaan bahasa yang baik. Yang dapat diingat oleh kanak-kanak hasil menonton TV ialah ungkapan yang pendek, dianggap kelakar, kasar atau beritma. Sebaliknya, melalui pembacaan, kanak-kanak menjelajah dunia bahasa dan secara tidak langsung mempelajarinya.

Sungguhpun karya kreatif untuk kanak-kanak lebih merupakan genre bagi menjelajah dunia yang penuh berwarna-warni, ia juga alat untuk mengajar kemahiran membaca dan menguasai bahasa dengan baik. Akhirnya mereka membesar dengan bahasa itu, seterusnya dapat berkongsi makna dan memperjelas pemikiran yang teratur, baik dan berkesan.

Penulis ialah Sasterawan Negara dan Dekan Fakulti Penulisan Kreatif ASWARA

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

ISU BAHASA : DBP kenal pasti bidang kerja sama dengan Universiti Frankfurt perkaya bahasa Melayu


BESUT - Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) mengenal pasti beberapa bidang kerjasama dengan Jabatan Pengajian Asia Tenggara, Universiti Frankfurt, Jerman dalam usaha merancang program untuk memperkaya sumber ilmu bahasa Melayu daripada sumber lain selain Bahasa Inggeris.
  
Ketua Pengarahnya Dr Awang Sariyan berkata ia adalah hasil satu mesyuarat bersama pimpinan kanan universiti berkenaan semalam yang meliputi agenda mengisi program Majlis Antarabangsa Bahasa Melayu (MABM) dalam pelbagai bidang.
  
"Bidang dikenal pasti termasuk penyelidikan, perkamusan, pengajaran dan penerbitan termasuk perancangan pemindahan ilmu dalam bidang-bidang penting yang mewakili kekuatan kebudayaan Jerman ke dalam bahasa Melayu," katanya dalam satu kenyataan yang dipetik dalam laman sosial Facebook yang dikirimkan kepada Bernama di sini hari ini.
  
Turut serta dalam mesyuarat itu ialah Profesor kanan Jabatan Pengajian Asia Tenggara yang juga pakar bahasa Austronesia, Profesor Bern Notofer, Profesor Arndt Graf, Prof Ulrich Kartz Ibu Hedy Holzwarth dan Dr Sandra di pihak Universiti Frankfurt dengan DBP pula diwakili beliau dan beberapa orang pegawai.
  
Menurutnya DBP dengan kerjasama Institut Terjemahan dan Buku Malaysia (ITBM) akan memperinci bidang dan judul karya besar daripada pelbagai bahasa utama dunia ke dalam bahasa Melayu sebagai agenda besar negara untuk mengisi taraf negara maju pada tahun 2020.

"Kita berharap semoga taraf negara maju tidak hanya berdasarkan kemajuan prasarana dan pembangunan fizikal semata-mata malah berdasarkan kekuatan ilmu pada masa depan," katanya.
  
Beliau menganggap perkara tersebut sebagai satu kejayaan bersejarah bagi DBP dalam usaha mempelbagai dan menambah koleksi penerbitan buku-buku ilmu Bahasa Melayu untuk kegunaan rakyat di negara ini. - Bernama