Isnin, 20 Februari 2012

ISU BAHASA : DBP Sedia Jadi Urus Setia Audit Bahasa Melayu


Oleh IWAN SHU-ASWAD SHUAIB

KUALA LUMPUR: Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) sedia untuk menjadi urus setia kepada program audit bahasa Melayu bagi memantau penggunaan bahasa kebangsaan dalam sektor awam sekiranya badan itu diminta untuk berbuat demikian.

Ketua Pengarah DBP, Profesor Dr Awang Sariyan berkata, perkara itu akan diperbincangkan namun apa yang penting DBP sendiri akan melalui sistem audit bagi mewujudkan satu model sebagai mekanisme audit yang mantap.

“Kita sendiri mempunyai bahagian audit di DBP untuk melaksanakannya. Apabila sudah lengkap, contoh itu akan diserahkan kepada Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA).

“Di peringkat kerajaan, ia bergantung pada JPA untuk melantik DBP sebagai urus setia (program audit). Jika tidak, JPA sendiri akan menjadi urus setia dan DBP sebagai perunding,” katanya pada sidang media di sini, Isnin.

Turut hadir adalah Naib Pengerusi Lembaga Pengelola DBP, Profesor Datuk Dr Md Salleh Yaapar.

Dr Awang berkata, pada masa ini DBP sedang memantapkan sistem audit dan draf mengenai mekanisme itu dijangka akan diserahkan kepada JPA pada Jun ini.

“Ia selaras dengan pekeliling yang dilancarkan oleh JPA pada 28 Oktober 2011 dan DBP secara proaktif mengikutinya untuk membantu kerajaan dalam melaksanakan dasar itu,” katanya.

Pekeliling JPA itu merupakan Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 9 Tahun 2011 mengenai Panduan Penggunaan Bahasa Kebangsaan Dalam Perkhidmatan Awam.

Menurut Dr Awang, cadangan program audit bahasa Melayu akan menyaksikan lonjakan kesedaran penjawat sektor itu terhadap penggunaan bahasa kebangsaan.

“Ia akan selaras dengan peruntukan Perkara 152 Perlembagaan Malaysia agar bahasa Melayu diwajibkan dalam semua urusan rasmi kerajaan seperti surat rasmi dan surat pekeliling,” katanya.

Beliau menambah, audit itu akan sampai ke Kabinet dan menjadi perhatian mengenai tahap penguasaan dan mutu bahasa kementerian dan jabatan kerajaan.

“Mungkin masih banyak kesalahan dari segi ejaan, tatabahasa dan laras bahasa maka ia (kesalahan) dapat diperbaiki.

“Audit bahasa ini bukan bertujuan untuk menghukum (mana-mana kementerian atau jabatan kerajaan) tetapi sebagai penambahbaikan,” katanya lagi.

Sidang media Dr Awang itu merupakan sesi pertemuan khas bersama pemberita selepas pelantikannya sebagai ketua pengarah DBP yang baru, berkuat kuasa pada 1 Februari lalu.

Tokoh bahasa itu menggantikan Datuk Termuzi Abdul Aziz yang tamat perkhidmatan sebagai ketua pengarah DBP pada 31 Januari lalu.

Dr Awang sebelum ini pernah menyandang Kursi Pengajian Melayu Kerajaan Malaysia di Republik Rakyat China, yang berpangkalan di Beijing Foreign Studies University dari Januari 2008 hingga Julai 2011.

Sebelum itu, beliau juga merupakan pengarah Jabatan Bahasa, DBP.

Sumber : http : //www.mstar.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan