Isnin, 20 Februari 2012

ISU BAHASA : Peluang Melayu dalam industri perkapalan


Oleh Adli Shahar
adli@bharian.com.my


WACANA Industri Perkapalan di Kepulauan Melayu: Peluang dan Cabaran di Institut Alam dan Tamadun Melayu (ATMA), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), merumuskan masyarakat di Kepulauan Melayu mempunyai peluang yang besar untuk menyertai industri perkapalan antarabangsa kerana keperluan yang semakin meningkat dalam industri itu.

Pakar Runding Maritim, Dr Sean M Trafford berkata, pelaut dari Malaysia, Singapura, Indonesia dan Brunei Darussalam mempunyai peluang yang sama besar seperti pelaut dari Filipina yang mengisi 20 peratus daripada tenaga buruh industri berkenaan pada ketika ini.

“Masyarakat dari kepulauan Melayu memiliki sejarah pelayaran yang hebat dengan kemampuan untuk menerokai lebih 18,000 pulau di kawasan ini. Pelaut dari Kepulauan Melayu masih berpeluang menyertai industri ini walaupun sebahagian besar pemilikan kapal dikuasai syarikat dari Greece dan China, manakala Jepun serta Korea menjadi pengeluar kapal utama dunia ketika ini,” katanya ketika membicarakan perkara terbabit di Bangi, baru-baru ini.

Dr Trafford yang juga penulis buku, Marine Safety: The Human Factors berkata, pelaut Filipina menjadi pilihan agensi untuk merekrut anak kapal kerana beberapa faktor utama seperti kemahiran sebagai pelaut dan kemampuan untuk berkomunikasi dalam bahasa Inggeris asas.

“Kebolehan untuk berkomunikasi dalam bahasa Inggeris diperlukan terutama oleh pegawai pengemudi kerana mereka perlu berkomunikasi dengan kapal lain atau dengan stesen pengesan kapal di bahagian pantai selain kebanyakan manual ditulis di dalam bahasa itu.

“Bagaimanapun, pihak berwajib biasanya meminta kod keselamatan di atas sesebuah kapal ditulis dalam bahasa yang difahami oleh kebanyakan anak kapal. Malah, bahasa pengantar di atas sesebuah kapal juga sebenarnya berbeza-beza bergantung kepada bahasa yang dituturkan oleh anak kapal,” katanya.

Sungguhpun demikian, bahasa Tagalog adalah salah satu bahasa yang paling banyak digunakan dalam industri perkapalan antarabangsa kerana jumlah pelaut Filipina banyak terbabit dalam industri ini.

Dr Trafford yang juga Felo Institut Kejuruteraan, Sains dan Teknologi Marin (IMAREST), United Kingdom (UK), berkata, pada ketika ini industri perkapalan antarabangsa mengalami kekurangan 100,000 tenaga buruh profesional dan ia merangkumi pelbagai tugasan seperti pegawai pengemudi, pegawai kejuruteraan, ataupun tukang masak.

“Oleh sebab kekurangan ini, Akademi Laut Malaysia (ALAM) ada mewujudkan skim bagi melatih graduan dalam bidang kejuruteraan sebagai jurutera maritim dalam masa 15 bulan. Skim seperti ini boleh dimanfaatkan mereka yang berminat untuk menyertai industri perkapalan sama ada dengan syarikat perkapalan tempatan atau pun antarabangsa,” katanya.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan