Khamis, 2 Julai 2009

Program titipan Za'ba bentuk minda generasi muda

JEMPOL 2 Julai - Individu bernama Tan Sri Zainal Abidin bin Ahmad atau Za'ba merupakan pejuang dan cendikiawan Melayu terkenal khususnya dalam mengangkat martabat bangsa Melayu sama ada dalam pendidikan mahu pun politik tanah air.

Namun, hari ini tidak ramai generasi muda mengingati Za'ba sehingga ada di antara mereka menggelengkan kepala dan terlopong apabila diajukan soalan berkaitan biodata pejuang bahasa Melayu ini.

Sumbangan pemikiran beliau kepada bangsanya adalah banyak dan amat bererti mencakupi aspek budi pekerti dan agama, ekonomi dan hal kemiskinan orang Melayu.

Menyedari begitu besar sumbangan Za'ba sehingga disebut sebagai 'peneroka' tatabahasa Melayu, maka kerajaan negeri bersama Lembaga Muzium Negeri telah menganjurkan program Titipan Za'ba di Teratak Za'ba, Kampung Bukit Kerdas, Batu Kikir, di sini hari ini.

Pengarah Lembaga Muzium Negeri, Drs. Shamsuddin Ahmad berkata, program Titipan Za'ba bertujuan menyemai dan membentuk minda generasi hari ini dengan ciri positif yang dimiliki oleh Pendeta Za'ba, sama ada dari segi keperibadian yang sejati mahu pun kerjaya.

''Sebagai agensi kerajaan yang diamanahkan untuk menjaga dan memelihara warisan negeri, kita sentiasa memastikan tokoh agung yang bernama Za'ba ini sentiasa dikenang oleh lapisan masyarakat.

''Untuk itu, kita sentiasa menganjurkan program bagi mengisi aktiviti di Teratak Za'ba agar anak-anak faham betapa hebatnya tokoh ini," katanya di sini hari ini.

Program sehari itu turut melibatkan pertandingan mewarna, tulisan khat, pameran surat-surat Za'ba, pengkisahan yang disampaikan oleh Kolonel Profesor Datuk Dr. Kamarudin Kachar, deklamasi puisi dan memancing.

''Lembaga Muzium Negeri juga memasukkan perancangan pembangunan Teratak Za'ba dalam Rancangan Malaysia ke-10 (RMK-10) meliputi Muzium Tokoh, pejabat, pentas dan lain-lain untuk menjadikan kompleks ini sebuah pusat keilmuan dan pelancongan," ujar Shamsuddin.

Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Pelajaran dan Pengajian Tinggi negeri, Shamsulkahar Mohd. Deli berkata, jasa Pendeta Za'ba amat besar dalam bidang bahasa, sastera, sosio-budaya, agama, politik dan pendidikan.

''Menerusi program Titipan Za'ba ini aSdalah menjadi harapan saya agar generasi muda hari ini menjadikan ketokohan Za'ba sebagai pembakar semangat untuk terus memajukan diri dalam apa jua bidang yang diceburi," ujarnya.

Kata beliau, penduduk Jempol harus berbangga kerana di kawasan itulah lahirnya tokoh itu yang telah 'menanam pokok yang rendang' di mana 'buahnya' telah dimakan oleh bangsanya sendiri sebagai pedoman dalam menikmati kejayaan hidup.

''Kita harus ingat Pendeta Za'ba telah memberi sumbangan yang besar dalam meningkatkan tamadun bangsa melalui penulisannya yang bernas," tegas Shamsulkahar.

Sumber : http://www.utusan.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan