Khamis, 30 April 2009

PROGRAM PENINGKATAN PROFESIONALISME GURU CEMERLANG DAERAH KUANTAN 2009



Program Peningkatan profesionalisme Guru Cemerlang Daerah Kuantan 2009, anjuran bersama Majlis Guru Cemerlang Daerah Kuantan dan Pejabat Pelajaran Daerah Kuantan telah diadakan di Hotel Cititel Express, Kuala Lumpur pada 28 - 30 April 2009. Program ini dihadiri oleh seramai 80 orang peserta yang terdiri daripada guru-guru cemerlang lama dan yang baru dilantik pada tahun 2008.Antara objektif program ini adalah untuk membentuk semangat kerja berpasukan dalam kalangan guru cemerlang di Daerah Kuantan dan memberi kefahaman akan tanggungjawab serta peranan guru cemerlang dalam memartabatkan pendidikan.

Di sepanjang program berkenaan, para peserta telah didedahkan dengan pelbagai pengisian yang disampaikan oleh penceramah yang berwibawa. Program tersebut dimulakan dengan Majlis Suai Mesra yang dikendaikan oleh Kaunselor Jabatan Pelajaran Negeri Pahang, Encik Badaruddin bin Shukur. Program diteruskan dengan pengisian kedua yang merupakan pendedahan tentang Terma Tugas Guru Cemerlang oleh Guru Cemerlang Gred Khas C, Datin Mariam binti Mehad. Antaranya, beliau telah menekankan bidang tugas yang sepatutnya menjadi Sasaran Kerja Tahunan guru cemerlang. Selanjutnya, pengisian ketiga bertajuk SKPM 9 dan Tanggungjawab Guru Cemerlang telah disampaikan oleh Encik Januddin bin Jamrin, wakil daripada Jemaah Nazir Negeri Pahang. Sesi diteruskan pada sebelah malam dengan Mesyuarat Agung Majlis Guru Cemerlang Daerah Kuantan yang menyaksikan pelantikan ahli-ahli jawatankuasa yang baharu. Dalam mesyuarat tersebut, Encik Mohd Nazeri Abd Rahman terpilih sebagai Yang Dipertua Majlis Guru Cemerlang Daerah Kuantan Sesi 2009-2010. Syabas atas pelantikan tersebut.

Sesi pada hari ketiga dimulakan dengan perkongsian oleh dua orang guru cemerlang yang telah memenangi Anugerah Inovasi peringkat negeri Pahang dan di peringkat kebangsaan. Encik Lan Foo Huat, selaku pembentang pertama telah membentangkan hasil inovasinya yang bertajuk "Powergraph". Tuan Syed Adnan Syed Alwi pula berkongsi pengalaman beliau membimbing pelajar dalam menghasilkan rekacipta bertajuk ROSPIN (Rostrum Pitar) sehingga berjaya merangkul Anugerah Inovasi di peringkat kebangsaan.

Sesi diteruskan dengan pembentangan Amanat PPD Kepada Guru Cemerlang yang disampaikan oleh Encik Che Zainun Bin Shafie, wakil Pegawai Pelajaran Daerah Kuantan. Beliau menggariskan 12 perkara yang sepatutnya dilaksanakan oleh guru-guru cemerlang di sekolah iaitu:

i.Menghasilkan dan melaksanakan Rancangan Pelajaran Tahunan.
ii.Merancang kecukupan latihan setahun.
iii.Melibatkan diri secara aktif dalam Mesyuarat Jawatankuasa Kurikulum Daerah khusus bagi mata pelajaran kepakaran.
iv.Menjadi guru pembimbing(mentor) bagi mata pelajaran kepakaran di sekolah.
v.Mewujudkan kumpulan pelapis.
vi.Menghasilkan bahan bantu mengajar yang dapat dikongsi oleh semua guru di peringkat daerah.
vii.Mewujudkan media komunikasi yang berkesan( penggunaan E-Group Yahoo) untuk kumpulan guru cemerlang.
viii.Memiliki dokumentasi pencapaian yang lengkap bagi setiap ujian dan peperiksan.
ix.Menghasilkan perancangan strategik guru cemerlang.
x. Mewujudkan GC Task Force untuk khidmat bantu bagi sekolah-sekolah berprestasi rendah.
xi.Menghasilkan Inovasi Pengajaran dan Pembelajaran.
xii.Mewujudkan Pusat kepakaran Akademik PPD Kuantan ( sebuah sekolah satu kepakaran).

Majlis penutupan rasmi telah disempurnakan oleh Timbalan Pegawai Pelajaran Daerah Kuantan, Encik Rosli Bin Abdul Rahman.

Sesungguhnya, Program Peningkatan Profesionalisme Guru Cemerlang 2009 ini amat bermanfaat terutama dalam kerangka untuk melahirkan guru-guru cemerlang yang komited dan bertanggungjawab dalam memartabatkan pendidikan negara.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan