Jumaat, 29 Mei 2009

KUOK KEKAL PALING KAYA


KUALA LUMPUR: Raja Gula, Tan Sri Robert Kuok Hock Nien kekal orang paling kaya di Malaysia dengan nilai kekayaan AS$9 bilion, walaupun kemelesetan ekonomi mengurangkan AS$1 bilion nilai kekayaannya yang dicatatkan tahun lalu, menurut Senarai Terkaya Forbes Asia Malaysia 2009.


Antara fakta menarik yang dicatatkan adalah Kuok menduduki senarai berkenaan setiap tahun sejak Forbes Asia memulakan ranking 40 rakyat Malaysia terkaya pada 2006.

Ahli perniagaan, Tan Sri Ananda Krishnan menduduki tempat kedua dengan nilai kekayaan AS$7 bilion, manakala di tempat ketiga dipegang pemilik IOI Corporation Bhd, Tan Sri Lee Shin Cheng dengan nilai kekayaan AS$302 bilion.

Jumlah nilai kekayaan Kuok dan Krishnan mencatatkan 44 peratus daripada kekayaan 40 rakyat Malaysia terkaya.


Antara bilionir yang mencatat nama dalam senarai berkenaan adalah Tan Sri Syed Mokhtar Albukhari dari Yayasan Albukhary, Tan Sri Azman Hashim dari Amcorp Group dan Datuk Mokhzani Mahathir yang mengelolakan Litar Antarabangsa Sepang.


Selain itu, Datuk Kamarudin Meranun dari AirAsia turut tersenarai sebagai 40 rakyat Malaysia terkaya serta Tan Sri Rozali Ismail dari Puncak Niaga serta Raja Datuk Seri Eleena Raja Azlan Shah, peguam terkemuka yang juga pemegang saham terbesar dalam Gamuda.

Turut sama tersenarai adalah Ahmayuddin Ahmad dari Westport yang juga pemegang saham untuk syarikat pengeluar alat tulis, Pelikan dan Tan Sri Hamdan Mohamad dari Ranhill Berhad.

Tan Sri VincentTan dari Berjaya Corporation Bhd adalah satu-satunya rakyat Malaysia yang terkeluar daripada ranking serta memiliki kekayaan berbilion dolar dalam tempoh 12 bulan lalu kerana harga saham syarikatnya merosot.


Tiga muka baru yang memasuki kumpulan terkaya itu ialah anggota Lembaga Pengarah IOI, Chan Fong Ann, pemilik kasino dan perniagaan pelancongan, Tan Sri Chen Lip Keong dan eksekutif perisian, Goh Peng Ooi.

Empat nama tersenarai semula selepas terkeluar selama setahun atau lebih antaranya Pengerusi Concorde Hotels & Resorts (Malaysia) Sdn Bhd, Datuk Syed Mohd Yusof Tun Syed Nasir dan Tan Sri Tan Teong Hean yang menjual saham Southern Bank beberapa tahun lalu dan kini membuat pelaburan baru.


Sumber : http://www.hmetro.com.my/


NOTA HUJUNG:


Mungkin ada dalam kalangan anda yang bercita-cita tinggi untuk namanya turut tercatat dalam senarai Jutawan Tersohor suatu hari nanti. Walau bagaimanapun usaha untuk mendapat status tersebut bukan mudah. Nasihat orang terkaya di dunia (Warren Buffet) yang berikut saya kira amat berguna untuk difikirkan jika anda bercita-cita sedemikian:


1) Hindarilah kad kredit , menabunglah untuk diri anda sendiri dan ingat bahawa wang tidak mencipta manusia tetapi manusialah yang mencipta wang.

2) Hiduplah secara sederhana.

3) Jangan lakukan apa yang orang lain katakan, dengari pandangan mereka, namun lakukan apa-apa yang baik menurut fikiran anda.

4) Jangan memaksakan diri untuk memiliki barang-barang berjenama.

5) Jangan memboroskan wang anda untuk hal-hal yang tidak diperlukan; gunakanlah wang anda untuk membantu mereka yang memerlukan bantuan.

6) Jangan biarkan orang lain mengatur hidup anda . Andalah yang sepatutnya mengendalikan hidup anda sendiri.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan