Isnin, 18 Mei 2009

KURSUS PEMANTAPAN PEDAGOGI BAHASA MELAYU NEGERI PAHANG 2009

Pembentangan Modul "Selan Osni"

Datin Mariam Mehad

Para Peserta Khusyuk Mendengar Ceramah

Para Fasilitator Bergambar Bersama-sama KPP Bahasa Melayu JPNP

Kursus Pemantapan Pedagogi Bahasa Melayu (PMR dan SPM) untuk Jurulatih Utama Daerah 2009 telah diadakan di Hotel Seri Malaysia, Kuala Trengganu, bermula 11-13 Mei yang lalu. Kursus tiga hari ini telah disertai oleh seramai 58 orang peserta yang terdiri daripada guru-guru bahasa Melayu yang mewakili seluruh daerah di Pahang.

Antara pengisian kursus termasuk Kaedah Membaca Cepat (Modul Selan Osni) yang disampaikan oleh Tuan Haji Roslan Nikmat, pemenang anugerah inovasi peringkat kebangsaan. Guru-guru turut didedahkan dengan Kaedah P&P Karangan Berkesan oleh Datin Mariam Bt Mehad , Guru Cemerlang Gred Khas C dan Pengukuhan P&P Tatabahasa Menggunakan Teks Rumusan , yang disampaikan oleh Puan Maisarah Musa.Selain itu, Kursus Ketatabahasaan Bahasa Melayu telah disampaikan oleh Encik Saruchi Shawal.

Peserta turut mendengar taklimat pelaksanaan ULBS oleh Ketua Pentaksir Negeri, Encik Mohd Nasri Mustafa Hilmi . Taklimat tentang tatacara pelaksanaan PLBS bahasa Melayu pula telah disampaikan oleh Puan Nor Maziah Hashim. Beliau turut memberikan ceramah tentang Format Kertas Bahasa Melayu PMR.

Bengkel Penyediaan Rancangan Pelajaran Tahunan Bahasa Melayu turut diadakan bagi menghasilkan rancangan pelajaran tahunan yang seragam di peringkat negeri. Bengkel ini telah dikendalikan oleh Encik Mohamad Tawpik Bin Ab Aziz dan Puan Kamriah Jusoh dengan dibantu oleh fasilitator yang lain.

Perasmian penutupan kursus telah disempurnakan oleh Encik Aznan bin Mohamad, selaku Ketua Penolong Pengarah Bahasa Melayu, Jabatan Pelajaran Negeri Pahang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan