Sabtu, 11 Julai 2009

CARA URUS OSTEOPOROSIS

OSTEOPOROSIS sememangnya satu masalah yang dialami oleh 200 juta wanita serta lelaki di seluruh dunia. Di Malaysia saja, dianggarkan sejuta orang berhadapan dengan risiko osteoporosis dengan 20 peratus daripadanya adalah lelaki.

Osteoporosis berkaitan dengan masalah keretakan pada tulang turut menjadi masalah utama kesihatan terutama di kalangan warga tua. Pada 1997, kejadian keretakan pinggul di Malaysia di kalangan mereka yang berusia 50 tahun ke atas adalah dalam nisbah 90 bagi setiap 100,000 individu.

Tidak dinafikan wanita adalah antara tiga hingga lima kali lebih berisiko berhadapan dengan keretakan pinggul berbanding lelaki. Bagaimanapun, perlu juga diketahui 60 peratus kes osteoporosis disebabkan faktor genetik.

Namun, kekurangan mengambil kalsium hanya meningkatkan lagi masalah osteoporosis. Begitu juga dengan amalan gaya hidup seperti menghisap rokok, mengambil alkohol, pemakanan tidak seimbang dan tidak bersenam turut menyebabkan kehilangan isi padu tulang.

Wanita yang merokok sebenarnya ‘membantu’ menurunkan tahap estrogen yang kemudian menyebabkan kehilangan densiti atau kepadatan tulang sebelum putus haid.

Bagaimana menguruskan osteoporosis dengan baik? Mulakan dengan bersenam. Bersenam dengan kerap dan teratur membantu menguatkan tulang dan otot sekali gus mencegah kehilangan densiti tulang. Kegiatan seperti berjalan, berlari, bermain tenis atau menari adalah antara senaman yang baik untuk mencegah osteoporosis.

Selain itu, diet yang diperkaya kalsium membantu menguatkan tulang. Produk tenusu, roti sayur-sayuran berdaun hijau antara makanan kaya kalsium. Mengambil vitamin D juga penting kerana ia membantu tubuh menyerap kalsium. Punca vitamin D semula jadi adalah cahaya matahari.

Tiada rawatan untuk osteoporosis, namun kombinasi perubahan gaya hidup dan ubat ubatan membantu memperlahankan masalah itu. Meningkatkan densiti tulang mengurangkan risiko keretakan.


Prof Chan Siew Pheng,
Perunding Kanan Endokrinologi
Pusat Perubatan Universiti Malaya.

SUMBER : http://www.bharian.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan