Khamis, 6 Ogos 2009

ISU SELESEMA BABI ( INFLUENZA A H1N1)

H1N1: Fahami prosedur rawatan

SUKACITA saya merujuk kepada Rencana Pengarang Utusan Malaysia 6 Ogos 2009 bertajuk Pelaksanaan cegah, rawat H1N1 perlu tindakan serius yang pada pandangan saya memberi ulasan yang kurang tepat.

Sebagai anggota Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) barisan hadapan dalam menangani H1N1, saya rasa sedikit terkilan dengan ulasan berkaitan pihak hospital, khususnya doktor yang memeriksa dan merawat kes influenza (ILI) dan influenza H1N1 sekarang. Jelas bahawa ia senada dengan komen dan aduan orang ramai terhadap perkara sama yang disiarkan dalam beberapa akhbar akhir-akhir ini.

Menyatakan kami menjalankan tugas sambil lewa, tidak serius dan tidak prihatin dengan masalah pesakit adalah tidak benar sama sekali dan melukai hati kami yang bertugas bertungkus-lumus tanpa mengira waktu ketika ini.

Kebanyakan antara kami sudah tidak mampu untuk mengira berapa jam waktu lebih masa, bila waktu makan, waktu rehat, tengah malam, hari hujung minggu ataupun cuti umum semata-mata untuk memberi tumpuan kepada pengendalian pandemik influenza H1N1.

Ingin dimaklumkan bahawa perkara ini berbangkit kerana orang ramai tidak berapa tahu dan kurang faham bahawa kami bertugas mengikut prosedur kerja yang telah ditetapkan oleh KKM.

Prosedur ini dikeluarkan melalui Pekeliling dari Kementerian Kesihatan Malaysia, khususnya Ketua Pengarah Kesihatan (KPK) Malaysia, Jawatankuasa Teknikal Pandemik influenza H1N1 (yang terdiri daripada pakar-pakar klinikal) dan Menteri Kesihatan Malaysia. Kami barisan hadapan perlu patuhi sepenuhnya kesemua prosedur berkenaan.

Dimaklumkan bahawa prosedur pengendalian ini diedar sebagai pekeliling ke seluruh institusi kesihatan di bawah KKM, termasuk hospital dan klinik swasta. Kami dapati prosedur pengendalian sering berubah-ubah bergantung kepada situasi H1N1 semasa serta data-data klinikal dan maklumat epidemiologi kes yang juga berubah-ubah.

Selain itu ia mengambil kira kemampuan pihak hospital, makmal, bekalan logistik dan anggota kesihatan yang ada. Perkara sama juga berlaku di negara lain dan sedang dialami di peringkat global.

Sebagai contoh, pekeliling terbaru meminta hanya kes influenza (ILI) yang dimasukkan ke wad sahaja diambil sampel kahak atau tekak untuk ujian H1N1. Sebab itu, pesakit batuk yang datang ke hospital atau klinik meminta diambil sampel untuk ujian H1N1 memang tidak dapat dipenuhi.

Inilah yang sebenarnya menimbulkan tuduhan mengatakan kami sambil lewa, tidak prihatin dan tidak serius merawat mereka. Mungkin ada masalah komunikasi semasa memberi penjelasan prosedur ini yang perlu diatasi.

Untuk makluman, kami diberi garis panduan terperinci jenis-jenis kes yang perlu diambil sampel kahak atau tekak; kategori kes yang perlu dimasukkan ke wad; kes yang perlu dirawat dengan ubat antivirus dan kes yang perlu diberi rawatan simptomatik dan dikuarantin di rumah sahaja.

Selain itu, tidak semua kes yang disahkan H1N1 perlu dirawat di hospital seperti sebelum ini. Mengikut prosedur, kes H1N1 tanpa komplikasi boleh dibekalkan ubat dan dikuarantin di rumah sahaja dengan beberapa panduan untuk dipatuhi. Dulu semua kes perlu dimasukkan ke wad. Itu antara perubahannya.

Semua panduan itu jelas kepada kami semua. Itulah yang kami patuhi. Namun malang sekali panduan klinikal seperti ini agak rumit untuk diterangkan kepada pesakit atau orang ramai menyebabkan timbul kekeliruan termasuk tohmahan yang dibuat oleh beberapa pihak.

Selain itu, rasanya orang ramai tidak berapa faham bahawa H1N1 sekarang adalah peringkat pandemik. Bermakna jangkitan H1N1 boleh berlaku di mana-mana, bukan setakat jangkitan dari luar negara semata-mata semasa mula-mula wabak ini berlaku. Tatalaku penyakit H1N1 secara klinikal dan epidemiologi berubah-ubah. Sebab itu KKM juga telah mengeluarkan garis panduan yang juga perlu untuk orang ramai patuhi bagi mencegah merebaknya H1N1 ini.

Kesimpulannya saya tegaskan bahawa pengendalian kes influenza dan H1N1 ini adalah tertakluk kepada prosedur yang dikeluarkan oleh KKM yang sentiasa dikemas kini setiap masa. Walaupun orang ramai ada yang kurang faham dengan prosedur ini, mintalah mereka patuhi arahan dan nasihat yang diberikan oleh anggota kesihatan.

Ketahuilah bahawa kami anggota KKM seluruh Malaysia sekarang sedang gigih bergelut dengan wabak H1N1 ini tanpa mengira penat lelah. Namun kerana tidak tahu dan tidak faham modus operandi kami, janganlah dilabel kami sesuka hati. Ia mengguris hati kami dan tidak setimpal dengan keringat dan penat lelah kami menangani wabak ini sekarang.

Sebaliknya marilah kita sama-sama bekerjasama menghadapi wabak ini agar ia boleh dikawal dan dihapuskan sepenuhnya dalam masa yang lebih singkat. Tuding menuding jari tidak menyelesaikan masalah.


Hospital Tengku Ampuan Rahimah
Klang, Selangor"

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

1 ulasan:

  1. Kepada Saudara Rantong...
    Terima kasih atas makluman. Sebenarnya sebagai umat Islam, kita diajar untuk berikhtiar sebelum berserah kepada Allah S.W.T. Antara senjata ampuh yang kita miliki ialah DOA.Oleh itu perbanyakkan berdoa dan bersolat hajat.
    Antara doa yang disarankan ialah(maksudnya) :

    Wahai Tuhan kami!Jauhkanlah kami daripada wabak ini, lindungilah kami daripada kebinasaan yang dahsyat dan peliharalah kami daripada segala penyakit yang berjangkit, taun dan bala bencana, dengan ihsan-Mu wahai Tuhan yang Maha Lembut lagi Maha Mengetahui. Amin.

    BalasPadam