Rabu, 26 Ogos 2009

Ramadhan Mendidik Jiwa

Alhamdulillah kita berada di bulan yang penuh kerahmatan, keberkatan dan keampunan. Marilah kita mendidik hati dan jiwa dengan didikan khusus dari Allah swt di bulan Ramadhan.

Berbagai anugerah dan kelebihan diberikan kepada hamba-hamba beriman sebagai motivasi dan dorongan untuk melakukan taqarrub dan ibadah kepada Alllah swt di bulan Ramadhan. Haikikatnya segala amalan yang digalakkan dan dianjurkan dibulan Ramadhan samada amalan zahir atau amalan hati seperti memperbanyakkan membaca al-Quran, qiamullail, bersedeqah, bersifat sabar, tawaduk, membersihkan diri dan lain-lain adalah amalan yang sepatutnya menjadi amalan harian seorang salik (hamba yang melalui jalan menuju Allah swt).

Kerana itulah bulan ramadhan dikenali sebagai madrasah bulan melatih dan mendidik seseorang menjadi abid dan salik kepada Allah swt. Bulan Ramadan melatih fizikal seseorang agar lebih tahan dalam menghadapai kesusahan dan kepayahan dengan berpuasa, namun yang lebih penting puasa dapat mendidik hati dan jiwa agar lebih kuat, membersihkan hati dan jiwa dari sifat-sifat mazmumah yang merosakkan manusia.

Apa yang dididik oleh Ramadhan kepada hati dan jiwa ?

1. Ramadhan mendidik hati dan jiwa bertaqwa kepada Allah (muttaqin).

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ

Maksudnya; Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa.

2. Ramadhan mendidik hati dan jiwa sentiasa bersabar.

يدع شهوته وطعامه من أجلي

Maksudnya; Ia meninggalkan nafsu syahwatnya dan makanannya kerana Aku.


3. Ramadahan mendidik hati dan jiwa rasa mahabbah sayang kepada Allah swt.

قلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ

Katakanlah: "Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku, niscaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu." Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.

4. Ramadhan mendidik jiwa merasa tawaduk dan merendah diri, bersama-sama merasakan kesusahan golongan yang susah, kelaparan tidak cukup makanan.

5. Ramadhan mendidik jiwa sentiasa raja' dan mengharapkan kerahmatan, keredhaan dan keampunan Allah swt.

6. Ramadhan mendidik jiwa bersifat pemurah

كان النبي صلى الله عليه وسلم أجود الناس بالخير وكان أجود ما يكون في رمضان

Maksudnya; Nabi adalah manusia yang palih pemurah dan lebih pemurah di bulan Ramadhan.

من فطَّر صائماً كان له مثل أجره غير أنه لا ينقص من أجر الصائم شيئاً

Maksudnya; Sesiapa yang memberikan makanan untuk berbuka orang yang puasa, ia akan memperolehi pahala sebagaimana orang yang berpuasa, tidak kurang sedikitpun pahala orang yang berpuasa.

7. Ramadhan mendidik hati dan jiwa memaafkan kesalahan orang lain, tidak bersikap sombong dan takabbur.

Sumber : http://usrahrasahati.blogspot.com/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan