Rabu, 7 Oktober 2009

Pelajar bakar sekolah

Oleh Johan Afandi dan Tuan Nazuri Tuan Ismail
bhnews@bharian.com.my


MARKOM (dua dari kanan) dan pegawai Jabatan Pelajaran meninjau kelas yang dibakar di Sekolah Menengah Kebangsaan Taman Johor Jaya 2, Johor Bahru, awal pagi semalam.

Calon PMR ambil ujian di bilik kuarantin H1N1

JOHOR BAHRU: Seramai 75 calon Penilaian Menengah Rendah (PMR) di Sekolah Menengah Kebangsaan Taman Johor Jaya 2 di sini, terpaksa menduduki peperiksaan di bilik kuarantin H1N1 dalam keadaan tidak selesa selepas dewan sekolah itu terbakar, awal pagi semalam, dipercayai akibat perbuatan khianat seorang pelajar.


Timbalan Pengarah Pelajaran negeri, Markom Giran, berkata kebakaran itu disedari seorang pengawas peperiksaan yang tiba di sekolah itu, jam 6.25 pagi dan ketika itu api sudah hampir padam.

"Kejadian dipercayai perbuatan khianat pelajar yang mungkin tidak berpuas hati dengan pihak pengurusan sekolah kerana guru terbabit sempat melihat kelibat seseorang melarikan diri dari tempat kejadian," katanya ketika mengadakan lawatan ke sekolah itu.


Dalam kejadian itu, sebahagian kecil dewan berkenaan, termasuk beberapa kerusi dan meja, rosak. Ini adalah kejadian kedua di sekolah berkenaan dan kali pertama ia berlaku, dua tahun lalu.

Markom berkata, laporan polis dibuat sejurus selepas kejadian itu dan kerugian dianggar RM20,000.

Sementara itu, pengetua sekolah berkenaan, Meskam Masbor, berkata kejadian itu menjejaskan keselesaan calon PMR kerana ruang di tingkat satu dewan peperiksaan berkenaan terpaksa ditutup bagi kerja membaik pulih dijalankan.

"Dewan ini adalah bangunan baru sekolah dan ia digunakan kali kedua selepas peperiksaan percubaan PMR yang berlangsung, baru-baru ini.

Ketua Polis Daerah Seri Alam, Superintendan Roslan Zainuddin ketika dihubungi, semalam tidak menolak kemungkinan kejadian itu berpunca daripada perbuatan khianat.

"Memang, kita ada mendapat maklumat bahawa ada saksi melihat individu mencurigakan dilihat di tempat kejadian sejurus selepas kebakaran itu berlaku.

"Kita sudah memanggil Unit Forensik bagi membuat siasatan dan akan turut mendapatkan bantuan pihak Bomba dan Penyelamat bagi mengesahkan sama ada kebakaran dewan itu berpunca daripada perbuatan khianat atau tidak," katanya sambil menambah tiada sebarang tangkapan dilakukan setakat ini.

Sementara itu, di KLANG, guru dan kakitangan Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Seri Andalas gempar seketika apabila menerima panggilan bom palsu, kira-kira jam 9 pagi.

Ketua Polis Daerah Klang, Asisten Komisioner Mohamad Mat Yusop, berkata panggilan bom palsu itu diterima oleh kerani sekolah dan pihaknya menghantar pasukan Unit Pemusnah Bom dan disahkan bahawa ia adalah panggilan palsu sejam selepas membuat pemeriksaan secara berhemah.

"Pemeriksaan dijalankan secara berhemah untuk tidak mendatangkan ketakutan dan keresahan kepada calon yang menduduki PMR," katanya dan tidak menolak panggilan palsu berkenaan dibuat bagi mengganggu kelancaran perjalanan peperiksaan itu.

Sumber: http: //www.bharian.com.my/

Nota hujung:

Apabila meneliti peristiwa ini, saya lantas teringat akan kandungan ceramah yang pernah saya hadiri. Kata penceramah tersebut, ramai dalam kalangan manusia kini dijangkiti penyakit, tetapi yang terlebih bahaya ialah mereka yang dijangkiti penyakit jiwa akibat hilang nilai-nilai kemanusiaan dalam diri. Golongan ini hidup tanpa berpaksikan agama. Mereka kehilangan arah; ibarat layang-layang putus talinya. Anak- anak yang lahir daripada keluarga seumpama inilah yang biasanya akan mendatangkan masalah kepada pihak sekolah, masyarakat, dan negara. Sesungguhnya, hanya insan yang kukuh pegangan agama dalam diri sahaja yang akan menampilkan akhlak yang baik, justeru menghargai ilmu. Jadi, jalan terbaik untuk ini hanyalah kembali kepada agama.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan