Rabu, 21 Oktober 2009

Pemansuhan PPSMI muktamad, pastikan MBMMBI berjaya

TAN Sri Muhyiddin Yassin kelmarin menegaskan bahawa keputusan pemansuhan PPSMI adalah muktamad. Kenyataan itu sekali gus menolak desas-desus bahawa kerajaan masih belum 'tetap hati' berhubung keputusan pemansuhan dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris tersebut.

Malah Muhyiddin turut menegaskan bahawa pemansuhan PPSMI itu mungkin akan dipercepatkan.

Tarikh yang ditetapkan sebelum ini ialah pada 2012. Namun jika tiada aral, ia mungkin akan dipercepatkan kepada 2011.

Bagaimanapun seperti kata Menteri Pelajaran itu, segala-galanya bergantung kepada kesediaan semua pihak dalam semua aspek sebelum PPSMI dimansuh dan digantikan dengan dasar baru - Memartabatkan Bahasa Melayu dan Memperkukuhkan Bahasa Inggeris (MBMMBI).

Ia memberi gambaran bahawa kerajaan tidak mahu sekali lagi terjerumus ke dalam ketidakpastian apabila sesuatu dasar diperkenalkan. Kerajaan tidak mahu 'kegagalan' dasar PPSM berulang.

Pelaksanaan dasar baru itu diharap berjaya dan memberi manfaat kepada semua. Paling penting MBMMBI mampu merealisasikan cita-cita kerajaan dalam meningkatkan mutu pendidikan negara.

Bagi memastikan kelancaran pelaksanaannya, sesuatu dasar itu memerlukan perancangan, penelitian dan persediaan rapi.

Ia tidak boleh dilakukan secara sambil lewa atau tangkap muat semata-mata. Pelaksanaan MBMMBI perlu mengambil kira pelbagai perkara.

Jumlah guru yang mencukupi selain kesediaan kurikulum dan buku teks untuk mata pelajaran sains, matematik dan bahasa Inggeris merupakan kemestian utama.

Seperti kata Muhyiddin, pelaksanaan dasar baru MBMMBI itu bakal menyaksikan penyediaan 13,000 guru termasuk sekurang-kurangnya 1,000 guru baru bahasa Inggeris.

Jumlah tersebut bukannya sedikit dan ia tidak boleh dilakukan secara tergesa-gesa.

Kerajaan perlu mengambil pengajaran daripada pelaksanaan PPSMI. Tempoh yang singkat antara perancangan dan pelaksanaan - hanya enam bulan - menyebabkan banyak kecacatan timbul selepas itu.

Banyak kelemahan di sana dan di sini. Walaupun tujuannya sangat baik namun kurang persediaan menyebabkan PPSMI menjadi 'kurang menarik'.

Dan jika semua perkara dapat disediakan sebelum akhir tahun depan, tidak mustahil untuk MBMMBI dilaksanakan pada Januari 2011.

Ia awal setahun daripada tarikh awal rancangan pemansuhan PPSMI tersebut.

Namun sekiranya persediaan itu gagal disempurnakan pada akhir 2010, maka kerajaan akan melaksanakan dasar MBMMBI tersebut seperti perancangan awal iaitu pada 2012.

Bagaimanapun bagi murid tahun empat, tingkatan satu dan tingkatan empat pemansuhan PPSMI kekal pada 2012. Keputusan itu juga dibuat selepas kerajaan mengambil kira semua perkara.

Apa yang pasti pemansuhan PPSMI adalah muktamad. Ia tidak perlu diragui lagi. Ia tidak perlu diperdebatkan lagi.

Kita harap selepas ini tidak ada mana-mana pihak yang cuba menjadikan isu ini sebagai modal politik untuk menjadi juara di mata rakyat.

Sumber : http: //www.utusan.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan