Rabu, 27 Januari 2010

Tiada istilah anak tiri pilih sekolah berprestasi tinggi

CEBU 27 Jan. - Kementerian Pelajaran tidak pernah melupakan atau menganaktirikan mana-mana sekolah dalam pemilihan Sekolah Berprestasi Tinggi (SBT) seperti yang diumumkan kelmarin, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Timbalan Perdana Menteri menegaskan asas pertimbangan dalam pemilihan SBT itu dibuat berdasarkan kriteria-kriteria ketat dan standard yang ditetapkan oleh kementerian beliau.

"Kita tidak boleh menganggap pemilihan sekolah SBT ini mesti ada di setiap negeri kerana bukan itu kriteria pemilihan kita.

"Sebaliknya kita menilai prestasi sesebuah sekolah secara keseluruhan dan soal standard dalam perkara ini tidak boleh dikompromi," katanya.

Beliau diminta mengulas mengenai rasa tidak puas hati sebahagian pemimpin persatuan guru di Sabah dan Sarawak apabila tidak ada sebuah sekolah pun dari Malaysia Timur yang tersenarai sebagai SBT.

Menurut Muhyiddin, ketiadaan sekolah dari Sabah dan Sarawak dalam senarai SBT hanyalah satu kebetulan sama seperti sekolah-sekolah di Terengganu dan Pahang yang turut tidak terpilih.

Justeru, beliau meminta kerajaan negeri, pemimpin persatuan guru, pengetua, guru, pelajar dan rakyat di Sabah dan Sarawak serta negeri lain yang tidak terpilih supaya tidak beranggapan Kementerian Pelajaran tidak memberikan perhatian kepada mereka.

"Negeri-negeri yang tidak terpilih perlu melihat dari sudut positif kerana ada pelajar dari negeri berkenaan yang belajar di SBT terutamanya di sekolah berasrama penuh," jelas beliau.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan