Isnin, 8 Februari 2010

Murid Melayu tiada masalah belajar Tamil

Wan Nisrina Wan Nasri menunjukkan kebolehan menulis tulisan Tamil sambil diperhatikan Muniswari Subramaniam dan rakan-rakannya di SK Padang Garong 1, Kota Bharu, Kelantan, baru-baru ini.

KOTA BHARU 7 Feb.- "Aye Munis" (Cikgu Munis) sangat teruja selepas tiga minggu mengajar murid-muridnya bahasa Tamil, mereka mampu mengucapkan "vanakkam" (salam sejahtera) setiap hari apabila berjumpa dengannya.

Beliau seringkali cuba menyembunyikan tawa apabila ada di antara murid-murid itu memohon izin untuk ke tandas menyebut "Aye, nan kaliparaikke, sella vendum" terutama dalam loghat Kelantan.

Kini guru itu berpuas hati selepas tiga tahun mengajar kira-kira 20 murid berkenaan, mereka boleh menyebut dan memahami bahasa berkenaan bagi digunakan dalam pertuturan harian.

Seorang daripadanya, Ummi Hani M. Rozlin 9, terpilih sebagai satu-satunya murid Melayu mewakili Kelantan ke Karnival Bahasa peringkat Kebangsaan di Universiti Malaya tahun lalu.

Ummi Hani yang menyertai pertandingan bercerita, "Sugam Elli (Singa dan Tikus)" memberi cabaran sengit kepada murid India pada karnival berkenaan.

Justeru Guru Bahasa Tamil Sekolah Padang Garong 1, Muniswari Subramaniam yang lebih dikenali oleh muridnya sebagai Aye Munis menyatakan gembira dengan komitmen dan prestasi muridnya.

Beliau diberi tanggungjawab mengendalikan tiga kelas bahasa Tamil di sekolah itu yang melibatkan kira-kira 30 orang murid.

Muniswari ditemui semasa lawatan Pengarah Pelajaran Negeri Kelantan, Ghazali Abdul Rahman melawat Kelas Bahasa Tamil di Sekolah Kebangsaan Padang Garong 1, di Kota Bharu, baru-baru ini.

SK Padang Garong 1 memulakan kelas berkenaan pada 2008, manakala dua buah sekolah iaitu SK Tanah Merah 1 dan SK Sultan Yahya Petra 1,Kuala Krai pada tahun 2008, melibatkan seramai 204 murid.

Pemilihan itu juga merupakan satu penghormatan kerana di Kelantan hanya terdapat sebuah sahaja sekolah Rendah Jenis Kebangsaan (Tamil) iaitu SRJK (T) Ladang Pasir Gajah, Kuala Krai.

Muniswari yang berasal dari Kedah berkata, beliau berminat untuk menjadi guru bahasa dan pemilihannya sebagai guru bahasa Tamil itu amat menggembirakannya.

Ini merupakan peluang kepadanya untuk mengajar bahasa Tamil kepada murid Melayu namun jumlah penyertaan murid masih lagi kecil.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan