Rabu, 12 Mei 2010

Hafiz wira Malaysia

Muhammad Hafiz Hashim tenang membalas hantaran pemain Denmark, Joachim Persson sebelum menang 21-12, 21-10 pada perlawanan suku akhir Piala Thomas di Stadium Putra Bukit Jalil, semalam. – UTUSAN/Azrul Edham Mohd. Aminuddin

KUALA LUMPUR – Selepas mengharungi lima jam yang amat mencemaskan, Muhammad Hafiz Hashim akhirnya muncul wira membawa Malaysia melangkah ke separuh akhir Piala Thomas selepas melakar kemenangan dramatik 3-2 ke atas Denmark di Stadium Putra Bukit Jalil, semalam.

Selepas suasana suram menyelubungi skuad badminton negara ekoran kekalahan 2-3 kepada Jepun di peringkat kumpulan kelmarin, Hafiz mengetuai kebangkitan Malaysia dengan menumpaskan Joachim Persson 21-12, 21-10.

Kemenangan ini menghidupkan kembali harapan untuk menamatkan kemarau 18 tahun, biarpun lawan yang bakal ditentang Malaysia adalah juara tujuh kali dan pilihan utama, China, yang hadir dengan misi mempertahankan gelaran buat kali keempat berturut-turut.

Pemain No. 1 dunia, Datuk Lee Chong Wei dan beregu, Koo Kien Keat-Tan Boon Heong terdahulu meletakkan Malaysia selesa mendahului 2-0, namun keadaan bertukar menjadi amat tegang selepas Wong Choong Hann dan beregu serpihan, Zakry Latif-Hoon Thien How membenarkan Denmark menyamakan kedudukan 2-2.

Ketika Hafiz turun ke gelanggang, ribuan penyokong Malaysia di stadium masih dibayangi igauan ngeri ketika bertemu Jepun kelmarin, apabila dia gagal memberi mata kemenangan ketika berdepan Shoji Sato hingga menyebabkan kita tunduk 2-3.

Begitupun, juara All England 2003 itu memastikan kekalahan tersebut tidak mengganggu tumpuannya apabila tenang menjinakkan Persson hanya dalam masa 31 minit

Meskipun China tampak terlalu mantap ketika ini, namun jika semangat 1992 mampu diserap, tidak mustahil negara tembok besar itu mampu ditumbangkan.

Kali terakhir kita menjulang Piala Thomas 18 tahun lalu, jalan ceritanya hampir sama, Malaysia kalah 2-3 kepada Korea Selatan di peringkat kumpulan, tetapi bangkit menumbangkan China 3-2 di separuh akhir, sebelum menumpaskan Indonesia 3-2 dalam perlawanan akhir.

Semalam, Chong Wei memulakan langkah kanan Malaysia dengan menundukkan Peter Hoeg Gade 21-17, 21-17 untuk melebarkan rekod kemenangan ke atas jaguh veteran Denmark itu kepada 9-1.

Kien Keat-Boon Heong mempamer aksi mantap ketika mengutip mata kedua negara dengan menumpaskan naib juara All England, Carsten Mogensen-Mathias Boe 21-17, 21-19.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan