Selasa, 24 Ogos 2010

Tragedi, kecelakaan akibat mercun perlu dihentikan

APAKAH tragedi yang menimpa seorang kanak-kanak berusia 6 tahun yang mayatnya tercampak dan tersangkut pada sebatang pokok, manakala otaknya bersepai akibat letupan mercun boleh memberi keinsafan kepada semua pemain mercun dan bunga api di Malaysia?

Tragedi menyayat hati itu berlaku di sebuah rumah di Kampung Seberang Baruh Cabang Tiga, Kuala Terengganu diharap menjadi titik mula untuk masyarakat mengubah sikap terhadap bahan terlarang itu.

Tetapi ternyata, adalah sukar untuk masyakat kita berubah sekelip mata. Biarpun tragedi seumpama ini berlaku pada bulan Ramadan saban tahun, tetapi ia masih berulang lagi.

Sepatutnya untuk sekian kalinya, perlu ada kempen besar-besaran untuk memisahkan mercun dengan Ramadan. Ini kerana kedua-dua unsur ini seolah-olah sudah tidak dapat dipisahkan.

Kita berasa sedih dan pilu apabila melihat setiap hari terpapar di dada akhbar kes-kes kecederaan akibat bermain mercun. Apakah kejadian ini bagaikan tidak ada noktah dan tiada jalan penyelesaian?

Mulai sekarang, masyarakat kena belajar daripada bencana akibat bermain mercun. Kecederaan kekal seperti putus jari tangan dan buta pada usia masih muda, patut membina semangat semua pihak untuk memberhentikan aktiviti yang berbahaya ini.

Pun begitu cabaran untuk menghentikan kegiatan bermain mercun dan bunga api mestilah didahului dengan menyekat kemasukan dan penjualan bahan terlarang itu.

Janganlah seperti sekarang, di mana ia mudah diperoleh di merata-rata tempat seperti di bazar Ramadan dan pasar malam.

Kita percaya, pihak polis, kastam dan Unit Pencegahan Penyeludupan telah pun memainkan tanggungjawab masing-masing.

Tetapi kita menyeru usaha itu dilipat gandakan dengan memantau penjualan mercun dan bunga api di mana-mana bagi mengelak bahan terlarang itu terus dijual secara berleluasa.

Setakat memberi amaran keras akan mengenakan tindakan kepada mana-mana individu yang mengedar, menyimpan atau bermain mercun termasuk buatan sendiri di dalam media, tidak akan berkesan.

Rakyat tertanya-tanya bagaimana rampasan besar terhadap penyeludupan mercun dan bunga api dilakukan oleh pihak berkuasa tetapi bahan itu masih mudah diperoleh. Siapa yang membekal dan menjualnya.

Selagi pihak berkuasa memejamkan sebelah mata terhadap penjualan mercun di bazar Ramadan atau pasar malam, sampai bila-bila pun masalah ini tidak akan selesai. Kita perlu cari jalan mengatasi isu ini secara menyeluruh. Hentikanlah musibah yang kita sendiri cari.

Sampai bila kita harus berpura-pura dan terus bersimpati apabila mengira jumlah kanak-kanak yang cedera dan maut akibat mercun.

Ada juga yang persoalkan, kenapa susah sangat pihak berkuasa untuk bertindak tegas ke atas penjual mercun yang berniaga secara terbuka?

Pun begitu, pihak berkuasa tidak patut dipersalahkan, kerana ia juga adalah tanggungjawab utama ibu bapa. Terserah kepada ibu bapa sama ada tergamak melihat jari tangan anak-anak mereka menjadi putus dan kaki kudung serta mata buta.

Elok ikut pesanan ini, kalau sayangkan anak, jangan beli dan membakar mercun serta bunga api di sepanjang Ramadan dan Hari Raya Aidilfitri ini.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

2 ulasan:

  1. Merdeka! Merdeka! Merdeka! Semoga Malaysia sentiasa kekal dalam keadaan harmoni.

    semoga di hari kemerdekaan ini memberi keinsafan kepada muda-mudi akan erti sebenar kemerdekaan. kemerdekaan bukan bererti kebebasan mutlak. apabila kebebasan mutlak diambil kira sebagai erti kemerdekaan lambat laun akan musnah nilai-nilai murni bangsa melayu.

    BalasPadam
  2. Saya bersetuju dengan SERI. Hakikat sebenar kemerdekaan ialah membebaskan diri daripada belenggu PENJAJAHAN MINDA yang mendorong ke arah sikap negatif dalam diri seperti MALAS, BOROS, PENAKUT, BAKHIL, JUMUD, dan segala sifat negatif yang lain. Salam Kemerdekaan Ke-53...Salam Perpaduan Satu Malaysia!!!

    BalasPadam