Jumaat, 21 Januari 2011

ISU PENARIKAN BALIK NOVEL SPM : Kabinet arah dialog Interlok diterus


Oleh Syuhada Choo Abdullah

choo@bharian.com.my

Kementerian, pihak berkepentingan perlu cari penyelesaian diterima semua

KUALA LUMPUR: Kabinet mengarahkan Kementerian Pelajaran meneruskan perbincangan dengan semua pihak berkepentingan, termasuk wakil MIC, berhubung isu novel Interlok sehingga satu penyelesaian yang boleh diterima oleh semua, dicapai.

Timbalan Presiden MIC yang juga Menteri Sumber Manusia, Datuk Dr S Subramaniam, berkata ini berikutan cadangan penyelesaian yang dibentangkan Kementerian Pelajaran pada mesyuarat Kabinet, kelmarin, belum mendapat persetujuan semua pihak.

"Mereka (Kementerian Pelajaran) pun mahu satu penyelesaian kepada isu itu, cuma kita kena cari satu penyelesaian yang sesuai untuk kedua-dua pihak.

“Bagaimanapun, tiada tempoh yang ditetapkan (untuk mencapai penyelesaian) dan Kementerian Pelajaran akan mengatur perjumpaan seterusnya dengan wakil kita (MIC),” katanya kepada pemberita selepas mengiringi Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang mengunjungi ke Batu Caves sempena sambutan Thaipusam, semalam.

Selasa lalu, Kementerian Pelajaran mengadakan dialog kira-kira empat jam dengan 22 wakil pelbagai organisasi, termasuk MIC, untuk membincangkan kontroversi teks Komponen Sastera dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu (KOMSAS) itu, dan laporannya diserahkan kepada Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin, sebelum dibentangkan pada mesyuarat Kabinet pada Rabu.

Subramaniam menyifatkan dialog kali pertama itu sebagai satu pembukaan kepada isu berkenaan, tetapi perbincangan lanjut masih diperlukan sehingga mencapai penyelesaian yang boleh diterima semua pihak.

Sementara itu mengulas isu berasingan pula, Presiden MIC, Datuk G Palanivel, berkata insiden seorang peserta Program Latihan Khidmat Negara (PLKN), Basant Singh, 18, yang mendakwa rambutnya digunting ketika dia tidur, awal pagi Ahad lalu, adalah sensitif kepada masyarakat berkenaan.

Justeru, katanya, isu itu mesti diselesaikan segera dengan Jabatan Latihan Khidmat Negara sekurang-kurangnya memohon maaf kepada keluarga peserta terbabit dan masyarakat Sikh.

“Saya tidak fikir kejadian rambut dipotong itu berlaku secara tidak sengaja, seseorang mesti sudah melakukannya. Oleh itu, paling tidak pegawai PLKN harus memohon maaf atas insiden berkenaan,” katanya.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan