Jumaat, 11 Februari 2011

ISU ANTARABANGSA : Pemimpin Dunia Yang Berundur Akibat Desakan Popular

WARGA Mesir menunjukkan laporan muka depan akhbar Sabtu "Shorouk" bertulis 'Kemenangan rakyat. Kami mahu bina regim baru' ketika berarak meraikan peletakan jawatan Presiden Mesir, Hosni Mubarak di tengah bandar Kaherah, hari ini.

KAHERAH: Presiden Mesir, Hosni Mubarak bukanlah satu-satunya pemimpin dunia yang terpaksa mengundur diri akibat desakan popular rakyat.

Berikut disenaraikan nama-nama pemimpin yang lain yang terpaksa melepaskan kuasa kerana revolusi atau desakan rakyat bermula dari tahun 2000:

January 2000 - ECUADOR: Presiden Jamil Mahuad digulingkan berikutan demonstrasi terhadap polisi ekonominya.

Oktober 2000 - YUGOSLAVIA: Pemimpin Serbia Slobodan Milosevic meletak jawatan selepas demonstrasi besar-besaran di Belgrade menentang penipuan dalam pilihan raya. Dia kemudiannya dipindahkan ke mahkamah jenayah perang PBB di The Hague, tetapi mati sebelum dibicarakan.

Januari 2001 - FILIPINA: Presiden Joseph Estrada disingkirkan dalam satu pemberontakan bersenjata yang disokong pasukan ketenteraan selama 30 bulan dalam tahun keenam pemerintahannya atas tuduhan rasuah.

Disember 2001 - ARGENTINA: Presiden Fernando de la Rua meletakkan jawatan dan meninggalkan istananya dengan helikopter ekoran tindakan keras polis mengenai bantahan dan rusuhan atas langkah-langkah jimat cermat yang menyebabkan kematian 27 rakyat.

Oktober 2003 - BOLIVIA: Presiden Gonzalo Sanchez de Lozada berundur dan meninggalkan istana dengan helikopter menuju sempadan Amerika Syarikat ketika rusuhan di mana 65 orang mati ekoran perjanjian minyak yang dijalinnya dengan syarikat minyak asing. Dia digantikan oleh naib presiden, Carlos Mesa, yang kemudian meletakkan jawatan pada Jun 2005, seminggu selepas desakan rakyat.

November 2003 - GEORGIA: Presiden Eduard Shevardnadze, yang menguasai politik Georgia selama 30 tahun meletakkan jawatan setelah penunjuk perasaan diketuai Mikheil Saakashvili menggempur parlimen dan mengecam pilihan raya yang dimenangi sekutu-sekutu Shevardnadze. Pengusiran itu dikenali sebagai Revolusi Rose.

Februari 2004 - HAITI: Presiden Jean Bertrand Aristide dipaksa melepaskan jawatan dan meninggalkan negaranya dengan tekanan daripada rakyat yang menderita dan masyarakat antarabangsa. Dia akhirnya dibuang negeri. Lebih 100 orang terbunuh dalam pemberontakan selama empat minggu.

November-Disember 2004 - UKRAINE: Beribu rakyat Ukraine berhimpun di sepanjang jalan-jalan di Kiev membantah penipuan pemilihan presiden yang dimenangi oleh pemimpin pro Rusia- Viktor Yanukovych. Pilihan raya yang diadakan selepas itu yang dipanggil Orange Revolution, memberi kemenangan kepada calon pembangkang pro-Barat Viktor Yuschenko.

Mac 2005 - KYRGYZSTAN: Rejim Presiden Askar Akayev tumbang selepas menghadapi tekanan daripada beribu penunjuk perasaan menentang keputusan pilihan raya perundangan dan rasuah. Dia dibuang negeri ke Rusia.

April 2010 - KYRGYZSTAN: Pengganti Akayev, Kurmanbek Bakiyev melarikan diri ke Belarus selepas rusuhan berdarah selama berhari-hari yang mahu menumbangkan kerajaan pimpinannya. Rusuhan menyebabkan 87 orang mati.

Januari 2011 - TUNISIA: Presiden Tunisia Zine El Abidine Ben Ali, yang memerintah negara itu sejak 1987 meletakkan jawatan dan melarikan diri ke Arab Saudi selepas pemberontakan yang meragut 200 nyawa. Pemberontakan dikenali sebagai Revolusi Jasmine.

Februari 2011 - MESIR: Presiden Hosni Mubarak yang memerintah selama 30 tahun akhirnya akur dengan desakan dan tekanan rakyat agar beliau berundur dengan segera. Beliau mengumumkan peletakkan jawatannya menerusi Naib Presiden, Omar Suleiman pada Jumaat dan menyerahkan mandat mentadbir negara kepada Majlis Tertinggi Angkatan Tentera.

Sumber : http : //www.mstar.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan