Sabtu, 19 Mac 2011

ISU PENGEKALAN NOVEL SPM : Interlok selesai...

Oleh BISIK AWANG SELAMAT

Kerajaan menerusi Kementerian Pelajaran dijangka membuat keputusan berhubung kemelut isu Interlok karya Sasterawan Negara, Datuk Abdullah Hussein dalam masa terdekat.

Difahamkan, laporan lengkap daripada panel bebas yang dibentuk bagi mengkaji pindaan novel itu, sudah siap.

Novel tersebut mencetuskan kontroversi kerana mempunyai perkataan paria yang tidak disenangi sebahagian masyarakat India.

Awang yakin panel tersebut akan mencari jalan keluar terbaik bagi menyelesaikan kemelut itu.

Ia mungkin tidak dapat memuaskan hati semua pihak tetapi keputusan perlu dibuat agar isu itu tidak berpanjangan, yang akhirnya boleh merugikan semua. Sesungguhnya kita tidak boleh berlarutan terperangkap dalam isu Interlok. Walaupun ia karya yang hebat, namun realitinya Interlok bukan cerminan kepada segala-galanya. Banyak cabaran dan kompleksiti yang perlu ditangani masa kini. Terlalu banyak perkara demi kepentingan rakyat dan negara,yang menuntut tumpuan dan pelaksanaan.

Awang secara peribadi berpendapat Interlok hanyalah sebuah karya sastera dan tidak sedikitpun mempunyai unsur rasis atau penghinaan kaum. Terasa cukup terguris kerana novel itu menjadi mangsa prasangka liar dan politiking.

Tetapi apa yang kita sebagai individu fikir, tidak penting. Yang lebih utama dan sangat mendesak ialah mendahulukan kepentingan negara.

Memandangkan Interlok menjadi buku teks sastera di sekolah, kita juga harus terbuka kepada maklum balas berasaskan sensitiviti kaum India.

Awang percaya sebarang pindaan kepada perkataan yang sensitif, tidak akan mengurangkan apatah lagi menghilangkan nilai kesusasteraan pada Interlok. Banyak elemen kekuatan ada pada novel itu biarpun tanpa beberapa perkataan yang dianggap sensitif.

Hakikatnya, Interlok tetap istimewa dan akan terus menjadi buku teks untuk Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Sejarah tidak akan mencalarkan kehebatan Abdullah Hussein sebagai sasterawan. Bahkan, ia akan menjadikan beliau lebih diingati.

Awang berharap semua pihak akan menerima apa sahaja keputusan Kementerian Pelajaran dengan hati terbuka. Tiada pihak yang menang mahupun kalah dalam isu ini. Yang menang adalah kebijaksanaan dan permuafakatan.

Fahami isu ini dalam konteks gambaran yang lebih meluas dengan mengambil kira realiti politik, keharmonian dan kestabilan.

Dalam falsafah pemikiran, diharuskan mengambil keputusan yang kurang mudarat berbanding yang lebih mudarat. Banyak hikmah yang tersembunyi daripada isu Interlok ini. Renungkanlah.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan