Sabtu, 28 Mei 2011

Panduan merancang waktu

1. Sediakan jadual harian

Jadual harian merupakan aspek yang penting dalam merangka aktiviti harian. tentukan segala tugas dan waktu. Kita perlu berdisiplin ketika melaksanakan jadual harian bagi memastikan keberkesanannya.

2.Tetapkan dan ingati matlamat pada setiap masa

Penetapan matlamat dapat membantu kita bertindak mengikut apa yang dicita-citakan. Matlamat dapat mengelakkan kita daripada menghabiskan masa dengan tugas dan aspirasi yang tidak ada kena mengena dengan aspirasi dan cita-cita. Matlamat juga dapat menjadikan kita lebih produktif.

3. Mengetahui apa yang hendak dilakukan pada setiap masa

Setiap saat amat berharga dan kita mesti mengetahui apakah yang hendak dilakukan pada setiap masa. Kita tidak boleh membazirkan waktu tanpa tujuan.

4. Kenal pasti masalah dan cari resolusi yang boleh menguntungkan

Kita mesti mengetahui punca masalah dan mencari jalan penyelesaiannya. Sia-sia sahaja jika anda dapat mengenal pasti dan menyelesaikan masalah yang tidak membawa sebarang keuntungan.

5.Jangan menangguhkan kerja

Orang yang suka menangguhkan kerja tidak akan berjaya di dalam hidup mereka kerana kerja yang ditangguhkan tidak akan menjadi, malah ia akan menambahkan lagi bebanan kerja.

6. Membuat penilaian harian

Amalan membuat penilaian diri hendaklah dilakukan pada setiap hari, seelok-eloknya sambil berbaring atau berehat-rehat sebelum tidur. Ia merupakan amalan yang baik kerana kita akan dapat membuat penilaian diri serta memikirkan cara terbaik untuk membetulkan kesilapan, kelemahan dan kekurangan diri.

Sumber : http : //www.adap.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan