Sabtu, 28 Januari 2012

ISU BAHASA : Pensyarah Korea bimbang tulisan jawi semakin dilupakan


KUALA LUMPUR: Pakar tulisan jawi berbangsa Korea melahirkan kebimbangan tulisan itu semakin dilupakan terutama di kalangan generasi muda di negara ini.

Prof Dr Kang Kyoung Seok, dari Pusan University of Foreign Studies, mula mengkaji tulisan jawi sejak 1974 dan menganggapnya sebagai satu keunikan milik Malaysia.

Katanya, tulisan jawi sedang "tenat" dan jika keadaan itu berterusan, ia mungkin pupus satu hari nanti.

"Malaysia perlu mendidik generasi muda dalam tulisan jawi. Sekarang terlalu ramai pakar saya kenali sudah bersara tanpa ada pengganti. Bila pakar sudah tiada, siapa akan menerajui usaha pemeliharaan tulisan jawi nanti?," katanya yang fasih berbahasa Melayu kepada Bernama.

Beliau yang juga pensyarah di Universiti Pendidikan Sultan Idris, menegaskan media memainkan peranan penting dalam memastikan tulisan jawi digunakan secara lebih meluas.

Beliau berharap akhbar yang menggunakan tulisan jawi seperti Utusan Melayu diberi nafas baru untuk menarik minat rakyat di negara ini membacanya. - BERNAMA

1 ulasan:

  1. Amat malang seandainya Tulisan yang menjadi lambang jati diri bangsa Melayu ini pupus di negara sendiri...justeru, pelbagai inisiatif perlu difikirkan untuk memartabatkan kembali tulisan jawi termasuk mewajibkannya untuk dipelajari di sekolah. Mudah-mudahan pandangan ikhlas Prof Dr Kang Kyoung Seok membuka mata kita betapa pentingnya mempertahankan permata yang bernilai agar tidak pupus ditelan zaman...

    BalasPadam