Jumaat, 20 Januari 2012

ISU SOSIAL : Konsep wasatiyyah bawa keamanan


SERUAN Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak untuk menolak keganasan dan ekstremisme dalam semua bentuk serta mendukung kesederhanaan cara bergerak ke hadapan yang patut diberi pujian dan harus disokong semua orang yang berfikiran rasional dan menyayangi keamanan.

Dalam ucaptama pada perasmian Persidangan Antarabangsa mengenai Pergerakan Kesederhanaan Global, Perdana Menteri menyatakan keperluan untuk mendengar daripada kumpulan sederhana daripada semua agama dan diberi penjelasan mengenai konsep wasatiyyah atau kesederhanaan.

Dalam ucapan sulungnya pada sesi ke-65 Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di New York pada September 2010, Najib menggesa pemimpin dunia untuk menggerakkan pembangunan Pergerakan Kesederhanaan Global daripada semua fahaman kepercayaan untuk mendukung agenda keamanan dan pragmatisme yang akan meminggirkan golongan pelampau.

Terbukti berkali-kali di banyak tempat di dunia, bahawa pelampau dalam apa jua bentuk menimbulkan ancaman terbesar kepada keamanan dan keharmonian.

Sudah tiba masa untuk semua rakyat yang cintakan keamanan berdiri teguh mendukung kesederhanaan. Dunia mesti menerima kesederhanaan dan menjadikannya sebagai amalan dalam semua aspek kehidupan.

Bagaimanapun, ia mesti diberi penekanan bahawa untuk menjayakan pendekatan kesederhanaan, ia bukan saja mesej di bibir, malah ia perlu dimartabatkan dan diamalkan oleh rakyat serta pemimpin.

Tingkah laku dan sikap sederhana berasaskan hormat menghormati dan saling menerima boleh memastikan perubahan positif untuk kebaikan negara.

Ekstremisme tidak boleh diterima kerana ia terbukti membawa kerosakan kepada masyarakat dan negara, oleh itu hanya kesederhanaan yang boleh membuka jalan bagi keamanan dan keharmonian.

Di samping kita ingin melihat kesederhanaan di pentas dunia, kita di Malaysia mesti menerajui dan menjadi contoh dengan mempraktikkan kesederhanaan sebagai amalan kehidupan seharian kita.

Dalam hal ini, pemimpin politik dan agama serta semua ahli komuniti di Malaysia mesti komited dengan kesederhanaan di dalam ucapan dan perbuatan mereka.

Tiga inisiatif yang diumumkan oleh Najib, iaitu penubuhan Institut Wasatiyyah di bawah naungan pejabat Perdana Menteri, Yayasan Pergerakan Kesederhanaan Global dan mewujudkan kerusi di Universiti Malaya adalah langkah yang positif untuk menggalakkan konsep kesederhanaan sebagai cara ke arah keharmonian, keamanan, dan kestabilan.

Konsep 1 Malaysia yang menggabungkan Perlembagaan Persekutuan dan Rukun Negara adalah gambaran wasatiyyah dan selaras dengan kesederhanaan. Apa yang menjadi keutamaan ialah supaya kita semua memberi komitmen untuk melaksanakannya.

LEE LAM THYE,
Pemegang Amanah,
Yayasan 1Malaysia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan