Selasa, 21 Februari 2012

ISU BAHASA : Pengamal bahasa Melayu sambut baik penguatkuasaan syarat perlesenan baru stesen radio


KUALA LUMPUR 21 Feb. - Penggunaan bahasa Melayu dengan tepat sebagai syarat lesen bagi kesemua 56 stesen radio termasuk swasta mulai tahun depan mendapat reaksi positif pengamal bahasa tersebut.

Ketua Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Dr. Awang Sariyan berkata, keputusan tersebut adalah wajar bagi memastikan Dasar Bahasa Kebangsaan terlaksana khususnya dalam bidang media.

"Syarat ini dilihat penting dalam memastikan kandungan program yang disiarkan media elektronik menggunakan sekurang-kurangnya 80 peratus bahasa kebangsaan berbanding 60 peratus yang ditetapkan garis panduan sebelum ini.

"Selain itu, syarat ini juga memastikan mutu bahasa yang digunakan lebih teratur, sistem nilai dan budaya lebih luhur di samping mengelakkan penggunaan bahasa kesat, kasar dan tidak santun," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim yang menetapkan penggunaan bahasa Melayu yang tepat sebagai syarat lesen kepada stesen radio mulai tahun depan.

Sementara itu, Ketua Media Gabungan Penulis Nasional Malaysia (Gapena), Borhan Md. Zain berpendapat, satu jawatankuasa penguatkuasaan yang berperanan untuk memantau penggunaan bahasa bagi siaran di media cetak dan elektronik perlu ditubuhkan.

"Daripada pemantauan Gapena, terdapat banyak kesilapan penggunaan bahasa telah dilakukan oleh beberapa stesen radio dan televisyen terutamanya dari segi terjemahan sarikata.

"Justeru, dengan adanya jawatankuasa itu nanti, badan ini boleh memantau sekali gus mendaulatkan penggunaan bahasa Melayu ke arah yang lebih baik dan telus," katanya.

Tambah Borhan, sebagai negara yang menjadikan bahasa Melayu pengantara, masyarakat perlu lebih peka dengan susunan tatabahasa agar generasi muda tidak keliru dan mewarisi penggunaan bahasa yang betul.

"Di samping itu, Gapena juga mencadangkan supaya Lembaga Penapisan Filem menempatkan seorang pakar bahasa Melayu untuk memantau penggunaan bahasa dan tatabahasa dalam sesebuah filem atau drama sebelum disiarkan kepada umum," ujarnya.

Dalam pada itu, Ketua Umum Badan Bertindak Perpaduan Melayu, Osman Bakar berkata, usaha yang dilakukan kerajaan untuk memperkasakan penggunaan bahasa Melayu memerlukan sokongan ramai kerana peranannya penting dalam menyatupadukan rakyat dan sekali gus mampu membina sebuah negara yang merdeka.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan