Jumaat, 10 Februari 2012

ISU EKONOMI : 24.7 Juta Pelancong Lawat Malaysia Sepanjang 2011


KUALA LUMPUR: Malaysia merekodkan ketibaan 24,714,324 pelancong asing sepanjang tahun lepas, mengatasi jumlah 24,577,196 pada 2010.

Daripada jumlah itu, negara juga turut mencatatkan perolehan sebanyak RM58.3 bilion pada 2011 berbanding RM56.5 bilion pada tahun sebelumnya.

Menteri Pelancongan, Datuk Seri Dr Ng Yen Yen berkata, ini sejajar dengan sasaran Pelan Pelancongan Malaysia 2020 untuk mencapai 36 juta kunjungan pelancong dan perolehan pelancongan berjumlah RM168 bilion menjelang 2020.

Beliau berkata, pertumbuhan dua angka dalam ketibaan pelancong dicatatkan sebahagian besarnya dari negara jarak jauh dan sederhana seperti Kazakhstan, New Zealand, Russia, Iran, Afrika Selatan, Perancis, Myanmar, Taiwan, China dan Brunei.

"Ketibaan dari Kazakhstan melonjak sebanyak 65.9 peratus, yang dirangsang oleh penerbangan terus tiga kali seminggu oleh Air Astana dari Almaty ke Kuala Lumpur," katanya kepada pemberita selepas melancarkan Akaun Pelancongan Satelit (TSA) 2000-2010 di sini, Jumaat.

Dr Ng berkata, pasaran lain menunjukkan pertumbuhan yang kukuh termasuk New Zealand, naik sebanyak 23 peratus, yang meraih manfaat daripada pembukaan pejabat Tourism Malaysia di Auckland pada Mei tahun lepas.

Dr Ng berkata, ketibaan pelancong dari Rusia menyaksikan peningkatan sebanyak 21.3 peratus yang disokong oleh usaha promosi besar-besaran di negara tersebut selain penerbangan mingguan oleh Trans Aero yang bermula pada Disember.

Beliau menjelaskan sasaran ketibaan 25 juta ditetapkan bagi 2011 tidak dapat dicapai berikutan penurunan dalam ketibaan pelancong dari negara seperti Indonesia, Thailand, Jepun dan Filipina.

"Indonesia mencatatkan penurunan 14.8 peratus susulan pemansuhan yuran fiskal yang membolehkan pengembara Indonesia ke luar negara tanpa singgah di Malaysia.

"Jumlah pelancong dari Jepun berkurangan sebanyak tujuh peratus ekoran tsunami, Thailand akibat banjir dan negara Timur Tengah disebabkan gerakan Arab Spring, yang kesemuanya berlaku tahun lepas," kata Dr Ng.

Mengenai TSA 2000-2010, beliau berkata ia adalah satu set akaun berhubung industri pelancongan yang dikendalikan oleh Jabatan Statistik.

Dr Ng menambah, Malaysia adalah negara ketiga di Asean selepas Indonesia dan Filipina yang melaksanakan TSA, selain berada dalam kelompok eksklusif 39 negara yang ketika ini menggunakan TSA.

"Kementerian akan menggunakan keputusan TSA untuk memulakan dasar dan strategi pemasaran dalam menjadikan Malaysia destinasi pelancongan antarabangsa terulung," katanya. - BERNAMA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan