Rabu, 21 Mac 2012

ISU PENDIDIKAN : Pencapaian sekolah bandar, luar bandar catat peningkatan


Oleh Basir Zahrom
basir@bharian.com.my


Kementerian masih perlu berusaha rapat, hapuskan jurang prestasi di kedua-dua kawasan

KEPUTUSAN Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2011 yang diumumkan Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Seri Abd Ghafar Mahmud semalam mempunyai signifikan penting dalam hala tuju sistem pendidikan negara.

Selain keputusan keseluruhan lebih baik dalam tempoh lima tahun, pencapaian pelajar lulus subjek Sains yang menunjukkan peningkatan sama ada sekolah di bandar mahupun luar bandar, boleh dijadikan landasan mengurangkan kebimbangan terhadap lambakan pelajar sastera di institusi pengajian tinggi.

Walaupun peningkatan peratusan subjek Sains itu hanya 0.3 peratus iaitu 92.6 peratus pada 2011 berbanding 92.3 peratus pada 2010, keputusan berkenaan memberi harapan bahawa generasi muda negara akan meneruskan perjuangan dalam bidang sains dan teknologi pada masa akan datang.

Malah, jika dilihat daripada jumlah pelajar mengambil subjek Sains tahun lalu, ada peningkatan iaitu 259,300 berbanding 257,764 pada 2010, manakala pelajar yang mengambil subjek Kesusasteraan Melayu pula hanya 27,171 pada 2011, turun sedikit berbanding 30,222 pada 2010.

Begitu pun, jika dianalisis keputusan SPM semalam, jumlah pelajar lulus subjek berkenaan di bandar turun daripada 124,329 pada 2010 kepada 111,640 pada 2011, manakala luar bandar meningkat dengan jumlah 147,660 pada 2011 berbanding hanya 133,435 pada 2010. Pelajar yang mengambil subjek sains lain seperti Fizik juga meningkat iaitu 126,429, Kimia (131,145) dan Biologi (101,526).

Secara keseluruhan, Abd Ghafar menyifatkan keputusan pencapaian calon peperiksaan SPM 2011 amat membanggakan. Kenyataan itu dibuat bersandarkan prestasi Gred Purata Nasional (GPN) yang bertambah baik sejak lima tahun lalu iaitu 5.60 pada 2007, 5.51 (2008), 5.34 (2009), 5.19 (2010) dan 5.04 tahun lalu.


Pencapaian GPN mahupun Gred Purata Sekolah (GPS) dinilai berdasarkan pengiraan purata gred pelajar dan lebih rendah jumlah yang dicapai adalah lebih baik. Jadi, peningkatan GPN sebanyak 0.56 sepanjang lima tahun adalah sesuatu yang sangat membanggakan walaupun sistem pendidikan negara pernah berubah dalam tempoh terbabit.

Warga Kementerian Pelajaran pula pasti mampu menarik nafas lega apabila setiap tahun prestasi keseluruhan calon menunjukkan peningkatan walaupun ada beberapa mata pelajaran yang menurun.

Pelbagai usaha dijalankan dalam memastikan prestasi terus cemerlang dan calon tahun lalu berjaya membuktikan semua yang dilakukan itu berbaloi apabila mencatat peningkatan daripada jumlah calon yang mendapat Cemerlang Tertinggi (A+) bagi semua mata pelajaran iaitu seramai 559 calon berbanding 403 pada 2010 dan 255 (2009).

Daripada jumlah itu, 506 terdiri daripada calon Sekolah Kementerian Pelajaran dan lebih membanggakan tujuh daripada mereka mendapat semua A+ dalam 12 mata pelajaran berbanding hanya empat pada 2010.

Seramai 72 calon mendapat gred tertinggi itu untuk 11 mata pelajaran berbanding 47 calon (2010), 284 calon bagi mereka yang mengambil 10 subjek berbanding 207 dua tahun lalu dan 143 (sembilan mata pelajaran) daripada 105 pada 2010.

Pencapaian sekolah berdasarkan GPS pula, Abd Ghafar berkata, pencapaian sekolah pada keseluruhannya menunjukkan peningkatan dengan sekolah dalam kategori Cemerlang dan Baik masing-masing bertambah sebanyak 13 dan 60 manakala sekolah dalam kategori memuaskan dan berpotensi masing-masing berkurang sebanyak empat dan 17.

Tahun lalu sebanyak 80 sekolah mencapai kategori Cemerlang iaitu pencapaian GPS 0.00 hingga 2.25 berbanding 67 pada 2010, 400 mendapat kategori Baik (GPN 2.26-4.50) berbanding 340 pada 2010.

Penurunan sebanyak empat dan 17 sekolah bagi kategori Memuaskan (4.51-6.75) dan Berpotensi (6.76-9.00) menunjukkan pertambahan baik kerana kebanyakan sekolah melonjak ke kategori lebih tinggi. Sebanyak 1,679 sekolah mencatat kategori Memuaskan berbanding 1,683 dan Berpotensi 49 berbanding 66 pada 2010.

Walaupun pencapaian keseluruhan membanggakan, masih ada ruang bagi memperbaiki pencapaian SPM pada masa akan datang. Berdasarkan GPN, pencapaian calon mengikut lokasi iaitu bandar dan luar bandar menunjukkan peningkatan masing-masing 0.22 peratus dan 0.13 peratus berbanding 4.89 serta 5.52, namun jurang perbezaan pencapaian calon bandar dan luar bandar bertambah sebanyak 0.9 peratus iaitu daripada 0.63 bagi 2010 dan 0.72 pada 2011. Sesuatu perlu dilakukan dalam merapat atau menghapuskan terus jurang itu.

Prestasi mata pelajaran dinilai berdasarkan Gred Purata Mata Pelajaran (GPMP) pula menunjukkan kemerosotan apabila 35 mata pelajaran menunjukkan penurunan GPMP berbanding 22 pada 2010.

Prestasi Bahasa Melayu juga perlu diberi perhatian serius kerana GPMP nasional mata pelajaran itu turut menurun 0.08 berbanding 2010 iaitu 4.30 kepada 4.38.

Pada 2011, GPMP 63 daripada 112 mata pelajaran meningkat berbanding GPMP 81 daripada 103 subjek pada 2010. Sembilan mata pelajaran baru ditawarkan tahun lalu iaitu satu mata pelajaran bidang bahasa (Bahasa Kadazandusun), enam mata pelajaran Pendidikan Kesenian (Seni Muzik, Seni Visual, Seni Halus, Tari, Teater, Reka Bentuk) dan dua mata pelajaran aliran vokasional iaitu Pelancongan dan Rekreasi serta Asas Kemahiran Pelancongan.

Berdasarkan penelitian, empat daripada mata pelajaran baru yang ditawarkan menunjukkan pencapaian membanggakan apabila empat daripadanya, calon memperoleh keputusan cemerlang (A+, A dan A-) dengan peratusan 87.5 ke 100 iaitu Seni Visual, Seni Muzik, Seni Tari dan Teater. Lebih membanggakan apabila tiada seorang pun calon yang gagal dalam lapan daripada sembilan mata pelajaran itu.

Diharap semua mata pelajaran itu dapat membantu calon dalam bidang kerjaya yang diidamkan kerana ia lebih berbentuk kemahiran dan bahasa etnik hanya dipelopori mereka yang benar-benar akan mengambilnya sebagai pilihan mata pelajaran dalam SPM.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Komen