Ahad, 11 Mac 2012

ISU SOSIAL : 44,643 keluarga hidup amat daif


Oleh Hamid Karim
bhnews@bharian.com.my


Elemen psikologi halangan utama golongan miskin naikkan taraf ekonomi


KLANG: Sebanyak 44,643 keluarga daripada lebih 100,000 keluarga miskin tegar yang dikenal pasti di negara ini didapati hidup dalam keadaan amat daif kerana tidak mempunyai bekalan makanan harian mencukupi setiap hari.

Bagaimanapun, usaha kerajaan membantu mereka meningkatkan taraf hidup menemui pelbagai kekangan termasuk dari segi psikologi kerana ada segelintir mereka seakan tidak mahu keluar daripada kepompong kemiskinan walaupun beberapa agensi bertanggungjawab turun padang menangani masalah itu hampir sepanjang masa.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Idris Jala, berkata jumlah itu menunjukkan penurunan berbanding angka dicatatkan sebelum ini, apabila kerajaan menerusi transformasi melancarkan pelbagai program menerusi 1Azam bagi memastikan negara bebas kemiskinan menjelang 2020.

Beliau berkata, sebahagian keluarga miskin tegar itu hidup merempat di beberapa lokasi di bandar utama, termasuk menjadikan tepi jalan di Kuala Lumpur sebagai kediaman.

Katanya, program 1Azam masih berjalan aktif dan setakat ini sumbangan syarikat swasta dalam menyalurkan bantuan bagi membantu program itu menjadi lebih berkesan, mulai menampakkan hasilnya.

“Setakat ini, usaha mengurangkan bilangan keluarga miskin di kawasan bandar saja yang dilihat berdepan beberapa halangan. Walaupun banyak program kerajaan gerakkan, golongan terbabit dilihat lebih senang berada dalam kemiskinan.
“Malah, ada kes apabila kerajaan menawarkan mereka peluang bekerja di syarikat swasta, tidak ramai menerimanya, sebaliknya mereka menyatakan hanya memerlukan bantuan makanan.

“Ada juga kes mereka yang ditawarkan bekerja hanya bertahan tujuh hari, sebelum berhenti kerja,” katanya pada sidang media selepas merasmikan bangunan Grace Community Services (GSC) di Taman Berkley, di sini semalam.

Hadir sama, Pengarah Urusan TA Enterprise, Datin Alicia Tiah dan pengasas serta Presiden GSC, Dr Henry K Pillai.

Idris turut mendedahkan tidak sampai tiga orang sehari mendaftar dengan program membantu golongan miskin mendapat pekerjaan dan ada yang memberi pelbagai alasan tidak munasabah, seperti ketiadaan tempat tinggal walaupun ada syarikat sanggup menyediakan kediaman dan masalah pengangkutan disediakan.

Katanya, kerajaan melihat elemen psikologi golongan terbabit menjadi antara halangan utama kerana sebahagian besar mereka hanya memerlukan bantuan makanan kerana dipercayai merasakan hidup mereka semakin tidak bernilai.

“Sebab itu, kerajaan dengan kerjasama syarikat swasta mula memperkenalkan pendekatan psikologi dengan menekankan elemen spiritual kepada golongan itu menerusi kata-kata semangat bahawa walaupun miskin, tetapi mereka juga masih mempunyai harapan dalam kehidupan ini sama seperti orang lain,” katanya.

Pada masa sama, Idris berkata, kerajaan melalui program transformasinya, berjaya membuka 500,000 peluang pekerjaan hingga tahun lalu dan semakin menghampiri sasaran ditetapkan iaitu 600,000 peluang pekerjaan kepada golongan sasaran.

“Usaha syarikat swasta seperti TA Enterprise patut dipuji kerana membantu menyediakan empat lot kedai secara percuma kepada GSC bagi memudahkan badan bukan kerajaan itu (NGO) bekerjasama dengan kerajaan membasmi kemiskinan dan membantu mengurangkan masalah sosial di negara ini,” katanya.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan