Rabu, 13 Jun 2012

ISU BAHASA : Kerajaan harus teliti penggunaan bahasa Malaysia di mahkamah



KUALA LUMPUR : Kerajaan harus meneliti penggunaan bahasa Malaysia di mahkamah kerana penggunaan bahasa bercampur aduk dalam sistem perundangan negara menyebabkan fungsinya sebagai bahasa kebangsaan, tidak dihormati.

Berhujah mengenainya, Ahli Parlimen Tangga Batu, Datuk Idris Haron berkata, pihak terbabit dalam sistem perundangan di mahkamah dikesan menggunakan bahasa Malaysia yang bercampur aduk dengan bahasa Inggeris, sekali gus menyebabkan fungsi berkenaan seolah-olah tidak dihormati.

Katanya, ada pengamal undang-undang tidak memahami perkataan dalam bahasa Malaysia, sebaliknya lebih memahami perkataan dalam bahasa Inggeris.

“Lebih menyedihkan, ada perkataan bahasa Inggeris ‘diMelayukan’ tanpa mematuhi sistem mengadaptasi bahasa Inggeris ke bahasa Malaysia yang ditetapkan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), katanya.

Keadaan itu menyebabkan pengamal undang-undang tidak mampu menggunakan bahasa dengan betul, sama ada bahasa Malaysia atau bahasa Inggeris.

“Ini macam teratai. Pucuk tidak sampai ke langit, akar tidak sampai ke dasar,” katanya ketika membahaskan Rang Undang-undang Akta Kerjaya Undang-undang 1976 (Pindaan 2012) pada sidang Dewan Rakyat, di sini semalam.

Rang undang-undang itu dibentangkan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk VK Liew, kelmarin.

Idris yang mengakui tidak mempunyai pendidikan dalam bidang perundangan kerana beliau adalah seorang jurutera, berkata kerajaan melaksanakan kempen menggunakan bahasa Malaysia di mahkamah pada 1980-an tetapi sekarang keadaan itu seolah-oleh tidak wujud lagi.

“Di mana kesudahannya? Oleh itu, saya mencadangkan supaya perkara ini diteliti semula,” katanya.

Beliau berkata, peguam di Sabah dan Sarawak harus dibenarkan menjadi ahli Majlis Peguam dan begitu juga sebaliknya.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan