Isnin, 4 Jun 2012

ISU BAHASA : Menyelami bahasa mangsa tsunami

Oleh AHMAD ZAKKI JILAN
(Yang mengikuti Program Pertukaran Pelajar & Belia Jepun-Asia Timur (Jenesys) di Tokyo, Jepun)

Timbunan sampah-sarap yang dihanyutkan oleh ombak tsunami belum dibersihkan selepas lebih setahun bencana berlaku.

KESENGSARAAN ratusan ribu warga Jepun yang terjejas kerana bencana berganda sudah lebih setahun berlalu. Dalam tempoh itu, ada yang masih ingat bencana yang melanda. Tetapi tidak kurang, ingatan terhadap Jepun yang ranap digegar gempa dan musnah dilambung tsunami semakin pudar seiring dengan masa yang berlalu.

Tidak keterlaluan jika dikatakan bahawa lupanya masyarakat antarabangsa terhadap mangsa tsunami dan gempa Jepun bermakna meminggirkan mereka. Keadaan itu menjadikan mereka lebih tertekan, apalagi memikirkan tiada bantuan susulan diterima mereka.

Bertitik-tolak daripada kesedaran bahawa mangsa tsunami dan gempa ini perlu sokongan yang berterusan, 40 ahli Alumni Dasar Pandang Ke Timur (ALEPS) terbang ke Tokyo untuk mendengar dan memahami masalah mereka. Uniknya, mereka ada kekuatan dan kemahiran berbahasa Jepun, lalu komunikasi untuk menyelami masalah sebenar mangsa tsunami dan gempa ini menjadi lebih mudah.

Ternyata mereka ada masalah sendiri dan mahukan masyarakat luar memahami bahawa mereka sememangnya perlukan bantuan. Bantuan yang dimahukan itu, bukan wang ringgit, tetapi dengar dan faham gelora hati mereka. Antaranya, ada yang merintih tiada pekerjaan dan tiada tempat tinggal yang bersesuaian.

Semua masalah itu cuba diatasi oleh ahli ALEPS. Mereka melakukan kerja-kerja sukarela dengan membersihkan tanah yang ditumbuhi rumput serta lalang untuk membolehkan mangsa tsunami di daerah Iwate, Jepun menanam labu dan sayuran lain demi mendapatkan wang.

Daerah Tono hanya terjejas sedikit akibat gempa pada 11 Mac 2011. Tetapi daerah lain di Iwate termasuk Rikuzentakata, Ofunato, Otsuchi dan Kamaishi menjadi padang jarak padang tekukur dibadai ombak tsunami. Lebih 10,000 maut kerana tsunami di empat daerah itu manakala kediaman dan sekolah yang musnah pula puluhan ribu buah.

Presiden ALEPS, Syed Putera Syed Mokhtar berkata, hanya dengan cara membuat kerja-kerja sukarela, alumni yang pernah menimba ilmu di Jepun dapat membantu mangsa tsunami dan gempa di negara berkenaan.

"Kita mungkin tiada wang yang banyak untuk diberikan kepada mereka, tetapi kerja-kerja sukarela inilah yang membantu mereka mendapatkan wang meneruskan kehidupan sambil melupakan trauma yang menimpa mereka,'' kata beliau.

Bagi ahli ALEPS pula, mereka menyifatkan kerja sukarela hanya satu sumbangan kecil berbanding apa yang mereka dapat selama belajar di Jepun.

"Jepun memberi terlalu banyak semasa saya belajar di sini sebelum ini. Tetapi, saya rasakan saya sendiri memberi terlalu sedikit sebagai balasan. Dengan cara memahami masalah mereka saya membalas jasa itu,'' kata Fauziah Ahmad, 45.

Begitu juga seorang lagi sukarelawan ahli ALEPS, Shazali Ahmad, 35, yang berharap apa yang disumbangkannya dapat diterima baik mangsa tsunami dan gempa Jepun.

"Apa yang saya harapkan hanyalah mereka memahami bahasa pertolongan yang diberikan kami ahli ALEPS ini, semoga trauma mereka dapat dikurangkan,'' katanya lagi.

Ternyata bantuan yang diberikan ALEPS itu mendapat perhatian Jepun. Menurut Penyelaras Program Jenesys, Hiroko Araki: "Mereka ialah kumpulan yang sukar didekati, mungkin tidak mahu orang luar disusahkan. Tetapi jika faham masalah sebenar mereka, kumpulan ini lebih daripada mengalu-alukan bantuan."

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan