Khamis, 19 Julai 2012

ISU BAHASA : Pelajar AS kuasai bahasa Melayu



Oleh SITI NORIZAT SHIKH ABDUL JALIL
utusanktn@gmail.com


KUANTAN 17 Julai - Dua penuntut jurusan Sains Politik, Universiti Nothern Illinois (NIU), Amerika Syarikat, Matthew Ropp, 21, dan Derek Koegel, 22, berbangga apabila berjaya menguasai bahasa Melayu dengan fasih setelah mengikuti program Bahasa Melayu Untuk Pelajar Antarabangsa (BMfIS) di Universiti Malaysia Pahang (UMP) di sini.

Semenjak diperkenalkan tahun lalu, seramai 10 penuntut NIU berjaya menamatkan program yang memfokuskan komunikasi autentik dalam tempoh enam minggu di bawah kendalian Pusat Bahasa Moden dan Sains Kemanusiaan (PBMSK) itu.

Dekan PBMSK, Profesor Dr. Abdul Jalil Borham, berkata, kaedah pembelajaran yang digunakan berunsurkan pendekatan autentik yang mana bahan pengajaran dan pembelajaran digunakan sesuai dengan masyarakat tempatan dalam kehidupan harian.

"Sepanjang sesi pengajaran di kelas, pelajar diajar topik yang menjurus kepada cara hidup serta budaya masyarakat serta keunikan di negara ini yang mempunyai penduduk daripada pelbagai bangsa, agama dan budaya.

"Peserta juga didedahkan dengan topik yang lebih mencabar minda seperti industri automotif di Pekan, sejarah pahlawan di Pahang dan pembentukan Malaysia daripada penjajahan British," katanya semasa menyampaikan sijil penyertaan kepada pelajar yang tamat program, di sini baru-baru ini.

Sepanjang tempoh program tersebut, pembinaan modul dan pencarian bahan turut dibantu profesor dari NIU, James T. Collins serta tiga kakitangan akademik PBMSK iaitu pensyarah, Dr. Nik Aloesnita Nik Mohd. Alwi, Dr. Zailin Shah Yusof dan guru bahasa, Siti Muslihah Isnain bersama lima fasilitator.

Jelasnya, program tersebut memberi peluang kepada penuntut UMP berkongsi pendapat dan budaya, selain mempromosikan universiti itu ke peringkat global.

"Saya berharap program sebegini dapat diteruskan hasil kerjasama UMP dan pihak NIU pada masa akan datang demi mengukuhkan ikatan dua negara," ujarnya.

Sementara itu, Ropp berkata, sepanjang mengikuti program tersebut, dia dan rakannya berpeluang mempelajari adat perkahwinan orang Melayu di Pulau Pinang dan melawat rumah kelahiran bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad di Kedah.

"Saya berkesempatan tinggal bersama keluarga angkat di Felda Lepar di sini serta bergaul dengan masyarakat setempat termasuk menyertai beberapa aktiviti di ladang dan majlis keraian," katanya.

Bagi Koegel, pengalaman menemubual beberapa penduduk kampung serta bertemu dengan orang ramai mampu meningkatkan tahap komunikasi yang lebih berkesan.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan