Khamis, 26 Julai 2012

ISU GLOBAL : Syria menuju kehancuran


Oleh : Mohd Azizuddin Mohd Sani

Syria di ambang perang saudara yang dahsyat sekali. Kehancuran, kejahatan, jenayah perang dan jenayah kemanusiaan yang berlaku menjadikan konflik yang berlaku di Syria adalah yang terburuk pada era revolusi Arab selepas Libya yang membawa kepada pembunuhan pemimpinnya, Muammar Gaddafi.

Setakat hari ini, pemimpin atau Presiden Syria, Bashar al-Assad masih bertahan daripada serangan dan pemberontakan yang dilakukan oleh golongan yang tidak puas hati dengan kekejaman yang dilakukan oleh rejim al-Assad sepanjang revolusi Arab bermula tahun lalu.

Sejak akhir 2011, sekumpulan rakyat yang disertai sebahagian tentera Syria yang berpaling tadah menentang rejim al-Assad dan pejuang jihad dari Kuwait, Tunisia, Algeria dan Pakistan bergabung membentuk Tentera Pembebasan Syria.

Mereka memulakan kempen menentang tentera Syria secara bersenjata. Namun tidak jelas siapa yang memimpin tentera pemberontak ini, namun ia didominasi oleh pejuang Muslim Sunnah menentang tentera Syria yang didominasi golongan Muslim Alawite yang berfahaman Syiah.

Pada 18 Julai 2012, rejim al-Assad menerima tamparan hebat apabila gerakan pemberontakan memasuki Damsyik dan berjaya meletupkan bangunan keselamatan negara ketika mesyuarat penting keselamatan sedang berlangsung.

Serangan itu menyebabkan Menteri Pertahanan, Dawood Rajiha; Timbalan Menteri Pertahanan, Assef Shawkat yang juga abang ipar al-Assad; Ketua Penasihat Keselamatan, Hisham Ikhtiar dan Penasihat Keselamatan, Hasan Turkmani terbunuh dalam insiden itu, manakala Menteri Dalam Negeri, Ibrahim al-Shaar pula cedera parah.

Untuk menghadapi keadaan ini, al-Assad terus melantik Jeneral Fahd Jassem al-Freij sebagai Menteri Pertahanan yang baru. Insiden ini menyebabkan tentera Syria mengukuhkan kedudukannya di Damsyik dan cuba mencari dalang kepada pengeboman itu yang sudah pasti dilakukan oleh orang dalam yang berpaling tadah menyokong puak pemberontak.

Walaupun apa yang berlaku selepas ini, konflik di Syria menyebabkan krisis kemanusiaan yang amat dahsyat. Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) melaporkan bahawa setakat ini, antara 9,000 hingga 11,000 penduduk Syria terbunuh, termasuk 2,400 hingga 3,500 puak bersenjata dan 400 kanak-kanak, khususnya dalam peristiwa di selatan bandar Daraa pada Mac 2011.

Ini termasuk juga pembunuhan beramai-ramai 100 penduduk sebuah kampung Al-Qubair yang dikatakan dilakukan oleh tentera Syria. Nilai kemanusiaan diketepikan oleh rejim al-Assad apabila mereka mengebom Homs. Malah, kumpulan militia separa tentera prokerajaan, Shabiha, juga banyak melakukan jenayah perang dan penyeksaan terhadap penduduk awam.

Sebenarnya, jenayah perang dan kemanusiaan juga dilakukan oleh puak pemberontak. Banyak insiden pencabulan hak asasi manusia dilakukan seperti penyeksaan terhadap tahanan, penculikan, dan pembunuhan terhadap penduduk awam, penyokong kerajaan, golongan Shabila dan tentera Syria.

Puak pemberontak juga dikatakan melakukan kesilapan strategi dengan menguasai sebahagian wilayah Homs seperti di Baba Amr yang menyebabkan tentera artileri Syria dihantar untuk memusnahkan pemberontak lantas menyebabkan kemusnahan penempatan dan kematian awam yang berleluasa.

Akhbar yang berpusat di Jerman, Frankfurter Allegemeine Zeitung (FAZ) melaporkan bahawa peristiwa pembunuhan beramai-ramai di al-Qubair dan juga yang berlaku di Hula sebenarnya bukan dilakukan oleh tentera Syria, malah dilakukan oleh pemberontak sendiri.

Mangsa adalah daripada komuniti Syiah dan Alawite. Jadi jenayah pembunuhan kanak-kanak di tempat terbabit sebenarnya dilakukan oleh puak pemberontak. Bagaimanapun, wakil PBB masih belum dapat memastikan siapa dalang yang melakukan jenayah kemanusiaan itu dan masih menyiasat insiden berkenaan.

Apa yang pasti, konflik yang berlaku di Syria menyebabkan lebih 200,000 penduduk awam Syria menjadi pelarian di negara jiran seperti Jordan, Turki, Lubnan dan Iraq.

Tidak banyak tindakan dan tekanan masyarakat antarabangsa yang dapat membantu menyelesaikan konflik di Syria. Pihak pemberontak cuba menarik perhatian dunia akan jenayah perang dan perikemanusiaan yang dilakukan rejim al-Assad untuk menarik campur tangan ketenteraan asing ke Syria seperti yang berlaku dalam konflik di Libya. Puak pemberontak menyedari yang mereka tidak akan dapat menjatuhkan rejim al-Assad sekiranya tiada campur tangan asing walaupun bantuan senjata dan kewangan disalurkan secara rahsia oleh elemen yang menyokong perjuangan pemberontak dan golongan Sunnah di Syria.

Apa yang pasti konflik di Syria adalah lebih kompleks dan rumit untuk diselesaikan berbanding konflik di Libya.

Sumber : http : //www.bharian.com.my

Tiada ulasan:

Catat Ulasan