Rabu, 8 Ogos 2012

ISU GLOBAL : Berjayakah konsep mesra rakyat Komuniti ASEAN?


Oleh : Mohd Azizuddin Mohd Sani
 
Menjelang 2015, semua negara anggota Pertubuhan Negara-Negara Asia Tenggara (ASEAN) akan menongkah arah baru dengan kewujudan apa yang disebut sebagai Komuniti ASEAN. Cabaran transformasi kepada agenda lama ASEAN sedang berlaku. Fokus perdebatan ASEAN banyak berlingkar kepada prinsip tidak campur tangan dan Cara ASEAN. Perdebatan juga mencakupi isu berkaitan pembentukan Komuniti ASEAN dan Piagam ASEAN dan prinsip hak asasi manusia yang ingin dimasukkan dalam piagam itu.

Prinsip tidak campur tangan dan Cara ASEAN terlalu menekankan kepada pemuafakatan dan diplomasi secara senyap untuk menyelesaikan masalah negara ahli berbanding peraturan institusi dan kritikan langsung secara terbuka. Rejim ASEAN menolak untuk berdepan dengan negara anggota, terutama yang melakukan pencabulan hak asasi manusia. Cara ASEAN meletakkan keutamaan kepada kedaulatan negara dan pemuafakatan negara ahli berbanding kehendak warga tertindas di dalam negara terbabit. Walaupun kurang ketelusan dan kebertanggungjawaban, ia lebih efektif. Kepada pendukung agenda Cara ASEAN ini, mereka cuba mempertahankannya dan menjadikan kejayaan demokrasi di Myanmar sebagai contoh kejayaan dasar ini. Pengkritik kepada pandangan ini mungkin tidak bersetuju. Setiausaha Agung ASEAN, Dr Surin Pitsuwan, pernah mencadangkan kepada negara anggota pada 1998 ketika menjadi Menteri Luar Thailand untuk ASEAN mengubah polisi kepada apa yang disebut campur tangan secara fleksibel, iaitu bagi rejim ASEAN untuk campur tangan secara konstruktif bagi menghalang dan menyelesaikan isu domestik yang mempunyai implikasi serantau. Pandangan ini dibantah banyak negara, termasuk Malaysia yang tidak mahu negara jiran mencampuri urusan atau masalah dalaman negara anggota.

Perubahan pendekatan

Bagaimanapun, sejak dilantik sebagai Setiausaha Agung ASEAN pada 1 Januari 2008, Dr Surin terus menjalankan dasar transformasi ASEAN supaya ia kekal relevan dan absah dalam menyelesaikan permasalahan domestik yang mempunyai kesan kepada politik dan keselamatan serantau seperti isu pelarian perang, keganasan, perdagangan manusia, dan alam sekitar. Walaupun gagal mengubah polisi tiada campur tangan dan Cara ASEAN, Dr Surin berjaya menggerakkan pembentukan Komuniti ASEAN yang dijadualkan pada 2015.

Polisi Komuniti ASEAN menyaksikan perubahan pendekatan ASEAN daripada lebih mesra negara kepada lebih mesra rakyat. Komuniti ASEAN yang dibentuk berdasarkan Deklarasi Perjanjian ASEAN Kedua (Perjanjian Bali Kedua) dan Deklarasi Cebu menggesa semua negara ASEAN berinteraksi, stabil, berpengetahuan dan mesra di dalam hubungan sesama negara bagi merancakkan persaingan ekonomi dan menarik pelabur.

Tiga cabang Komuniti ASEAN

Menerusi Komuniti ASEAN, tiga cabang utama dibentuk iaitu Komuniti Politik-Keselamatan, Komuniti Ekonomi, dan Komuniti Sosio-Budaya. ASEAN membentuk satu moto untuk menggambarkan agenda baru pertubuhan ini, iaitu Satu Wawasan, Satu Identiti, Satu Komuniti.

Komuniti Politik-Keselamatan ASEAN masih menekankan kewujudan norma dan nilai bersama bagi memastikan jaminan kesinambungan kestabilan politik dan hubungan antarabangsa. Nilai keadilan, demokrasi dan pemerintahan terbaik diterapkan.

Komuniti Ekonomi ASEAN pula akan menarik negara ahli untuk sama-sama meningkatkan pembangunan modal insan, teknologi maklumat dan komunikasi, pengurangan kemiskinan, pelaburan luar dan meningkatkan kualiti hidup. Fokus adalah jelas kepada isu pembangunan ekonomi.

Komunikasi  Sosio-Budaya  ASEAN pula memperlihatkan suatu bentuk transformasi. Pertama, prinsip hak asasi manusia dimasukkan ke dalam Piagam ASEAN yang membolehkan penubuhan satu badan hak asasi manusia ASEAN.

Kedua, ASEAN menggalakkan pembabitan masyarakat sivil khususnya dalam mewujudkan badan hak asasi manusia itu. Pembabitan masyarakat sivil akan mengabsahkan ASEAN menerusi penerapan norma dan prinsip demokrasi bagi memastikan kerajaan bertanggungjawab kepada rakyatnya.

Ramai mengkritik pencapaian matlamat Komuniti ASEAN ini dan mempersoalkan sama ada transformasi yang diimpikan mampu dilaksanakan. Walaupun Komuniti ASEAN tidak dapat mengetepikan kehendak mempertahankan prinsip tidak campur tangan secara langsung dan model Cara ASEAN, pembaharuan ke arah mengutamakan kehendak rakyat berbanding kehendak pemerintah mampu mengubah pemikiran dan hubungan antara negara anggota ASEAN.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan