Khamis, 2 Ogos 2012

ISU KENEGARAAN : Semarakkan bulan merdeka


 Oleh : TAN SRI LEE LAM THYE

OGOS merupakan bulan yang penting dalam kalendar negara. Sambutan Hari Kemerdekaan disambut dalam bulan ini dan berkesinambungan ke September di mana kita memperingati Hari Malaysia pada 16 September.

Ia adalah detik apabila sekali lagi rakyat Malaysia pelbagai bangsa dan keturunan memikirkan sejenak betapa pentingnya ‘Merdeka’ dan pengertiannya kepada semua rakyat Malaysia.

Kedatangan 31 Ogos tahun ini menandakan kita akan menyambut kelahiran negara untuk kali ke-55. Dalam meraikan perayaan bulan merdeka, rakyat Malaysia dapat menyemarakkan semula semangat patriotik mereka yang amat penting dalam pembinaan perpaduan untuk sebuah negara yang berbilang kaum seperti negara kita.

Menyemai kebanggaan kepada bendera Jalur Gemilang penting dalam pembinaan negara. Rakyat Malaysia seharusnya berbangga dengan Jalur Gemilang kerana ia merupakan lambang kemegahan dan patriotisme kepada negara. Menganjurkan kempen ‘Cintakan Bendera Kita’ di sekolah-sekolah, dalam kalangan anak-anak muda mustahak bagi memberikan mereka kefahaman tentang kepentingan bendera kebangsaan dan maksud di sebaliknya.

Bagi generasi muda, Hari Kebangsaan membawa ingatan  akan kegigihan dan perjuangan menentang penjajah dalam usaha mencapai kemerdekaan. Bagi mereka, ia melambangkan pengorbanan serta kebanggaan dengan apa yang dicapai selama ini. Bagaimanapun, bagi generasi muda, terutamanya yang lahir selepas 1957, kajian yang dijalankan oleh akhbar tempatan sebelum ini menunjukkan walaupun kebanyakan anak muda kita mempunyai semangat patriotik, mereka masih tidak memahami dan menghayati sepenuhnya erti sebenar kemerdekaan.

Bagi mereka hari kemerdekaan hanya merupakan cuti am di mana mereka berpeluang bersantai. Oleh itu, lebih banyak usaha harus diambil untuk menerangkan dan menjadikan mereka lebih menghargai erti sebenar hari kemerdekaan.

Tatkala rakyat Malaysia dari pelbagai bangsa tidak lama lagi akan menyambut satu lagi ulang tahun kemerdekaan kita, izinkan saya menekankan sekali lagi tentang asas yang membawa kita bersama iaitu prinsip-prinsip yang terkandung dalam Rukun Negara. Rukun Negara digubal pada 1970 dan menetapkan untuk mencapai satu bentuk konsensus minimum dengan mengambil kira aspirasi nasional di kalangan pelbagai masyarakat di Malaysia tanpa mengira kedudukan geografi atau latar belakang etnik mereka.

Rukun Negara adalah panduan kita untuk pembinaan negara dan perlu dihormati oleh semua. Ia adalah satu wawasan bersama untuk perpaduan nasional. Prinsip-prinsip itu perlu sentiasa dipertahankan dan diamalkan supaya kita tidak mengambil mudah kestabilan, keamanan dan keharmonian yang kita kecapi setakat ini.

Ramai yang mengambil mudah isu perpaduan. Ia bukanlah satu perkembangan yang sihat dalam sebuah negara berbilang bangsa, pelbagai agama dan pelbagai budaya seperti Malaysia, usaha berterusan mesti dibuat oleh semua rakyat untuk mengukuhkan perpaduan.

Penulis ialah Ahli Pemegang Amanah, Yayasan 1Malaysia

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan