Isnin, 3 September 2012

ISU BAHASA : Surat peribadi tradisi kian hilang


Oleh : Dr Anwar Ridhwan
 
Komunikasi generasi muda tiada 'jiwa'

Sebelum wujud laman sosial elektronik, menulis surat peribadi adalah seni yang membawa keseronokan tersendiri. Surat ditulis dengan ‘peraturan’ tertentu, umpamanya di atas kertas putih dan dikirim dalam sampul putih atau coklat – jika surat itu ditujukan kepada ibu, ayah, atau sahabat. Jika ditujukan kepada kekasih, surat biasanya ditulis atas kertas biru. Kadang-kadang kertas biru itu wangi baunya. Warna biru dipilih kerana ia melambangkan sesuatu yang romantik, ‘cool’, lembut dan dapat dirimakan dengan ‘rindu’. Hingga ada sebuah lagu Melayu yang liriknya berbunyi: Kalaulah abang menyurat pandai menyurat/ Suratkan sayalah biru kertas yang biru/ Kalau cik abang mengubat pandai mengubat/ Ubatkan sayalah rindu hati yang rindu.

Surat wujud sejak sekian lama akibat jarak geografi dan belum tercipta atau meluasnya penggunaan komunikasi elektronik seperti telefon atau laman sosial. Perasaan juga dijarakkan oleh persekitaran tradisional yang memaksa penggunaan surat untuk menzahirkan emosi walaupun penerimanya mungkin rakan satu kelas. Bagaimanapun dalam era elektronik serta laman sosial yang pantas, perasaan hampir tidak mempunyai jarak kerana teks dan visual boleh dikirim, diterima dan dibalas dengan begitu pantas.

Surat peribadi biasanya ditulis kerana beberapa sebab. Pertama, untuk mendapatkan apa saja berita atau maklumat daripada seseorang. Kedua, untuk memberitahu sesuatu yang berlaku kepada diri atau keluarga pengirim. Ketiga, sebagai penzahiran nota sosial seperti untuk mengucapkan tahniah, takziah, terima kasih dan sebagainya. Keempat, untuk merapatkan hubungan atau mempererat silaturahim. Kelima, untuk menyatakan sikap, visi, serta impian, seperti mana surat pemimpin dunia yang terkenal.

Saya amat menghargai pemberian seseorang. Walaupun yang diberi mungkin kelihatan kecil atau sederhana, itu tidak boleh dinilai dengan wang ringgit. Sebagai contoh, jika saya menerima kiriman surat daripada seorang sahabat atau kenalan, ia hanya berupa sehelai atau beberapa lembaran kertas. Namun bukan kertas itu yang penting, tetapi kandungannya yang berisi emosi, pemikiran atau pandangan jujur pengirimnya.

Sebab itu, saya menyimpan surat sahabat dan kenalan. Saya teringat dua baris puisi tulisan Zakiah Hanum dalam bukunya Senandika Tok Wa mengenai perkara ini: “Jika surat kawan kita tak simpan/Esok tak ada bukti kita punya persahabatan.” Zakiah Hanum pernah bertugas sebagai Ketua Pengarah Arkib Negara Malaysia, oleh itu, beliau sangat peka dan arif kepentingan tradisi menyimpan dan mengumpul bahan bertulis atau bercetak, kerana dokumen mungkin mempunyai nilai sejarah tinggi.

Saya kurang pasti sama ada sahabat atau kenalan saya yang pernah menerima surat daripada saya, masih menyimpan atau tidak. Besar kemungkinannya tidak, kerana dokumentasi perbahanan bertulis tidak membudaya dalam masyarakat kita. Sesetengah penerima, selepas habis membaca surat, mungkin mencampakkannya ke tong sampah. Bagi mereka ini, surat sudah diterima, sudah dibaca dan difahami isinya. Habis perkara.

Bimbang perkara itu terjadi, saya biasanya mempunyai salinan surat peribadi yang saya kirimkan. Ketika era menggunakan mesin taip dulu, saya gunakan kertas karbon untuk mendapatkan penduanya. Atau jika surat itu saya tulis tangan, saya juga menggunakan kertas karbon untuk menyimpan salinannya. Saya ingin menyimpan sesuatu yang pernah saya tulis, yang menggambarkan pemikiran, sikap, emosi atau apa jua latar belakang sosio-ekonomi-politik pada masa surat itu ditulis.

Baru-baru ini, saya menerbitkan Menyurat Kepada Sahabat: Warkah-Warkah Peribadi 1975-2002. Perpustakaan Negara membeli buku ini dalam jumlah yang agak besar untuk diedarkan ke perpustakaan negeri dan desa. Sambutan orang ramai terhadap buku ini juga amat menggalakkan. Sambutan yang baik terhadap buku ini mungkin kerana ia genre yang jarang ditemui dalam pasaran buku di negara ini (yang didominasi novel popular, buku agama dan buku ulang kaji bagi pelajar sekolah rendah dan menengah).

Saya juga dalam proses memilih surat peribadi yang pernah saya terima untuk dibukukan. Antara lain surat itu dikirim oleh sarjana sastera dan bahasa Melayu antarabangsa, penulis dari dalam dan luar negara, termasuk penulis Indonesia seperti Taufik Ismail, Rendra dan Sitor Sitomorang.

Penerbitan surat itu kelak bukan saja menunjukkan saya masih menyimpannya dan pernah bersahabat dengan mereka, seperti mana senandika Zakiah Hanum: “Kalau surat kawan kita tak simpan/Esok tak ada bukti kita punya persahabatan.” Lebih daripada itu ia akan menyerlahkan sikap dan pemikiran pengirimnya.

Surat peribadi dalam ‘peraturan’ serta bentuknya yang tradisional mula menghilang. Di tangan kebanyakan generasi muda, komunikasi mereka dengan kawan berubah citra dalam laman sosial atau khidmat pesanan ringkas (SMS) – menjelma dalam bentuk mesej ringkas, tidak beranatomi, ejaan bantut, bahasa pasar dan slanga. Gejala ini pastinya membayangkan ‘standard’ hubungan manusiawi serta takah budi daya sesuatu masyarakat.

Penulis ialah Sasterawan Negara dan Dekan Fakulti Penulisan Kreatif ASWARA

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan