Sabtu, 1 September 2012

ISU KENEGARAAN : Kerajaan tumpu aspek sosioekonomi


Tepati janji jangka panjang beri kemakmuran negara

SEMALAM genap 55 tahun negara kita merdeka. Meskipun ia bukan satu tempoh yang panjang, pelbagai perkembangan manis, pahit dan getir negara dengan penduduk berbilang kaum, budaya dan agama sudah dilalui. Kemajmukan Malaysia dengan tiga kaum teras iaitu Melayu, Cina dan India, menuntut kesungguhan semua pihak untuk mencanai persefahaman serta perpaduan jitu bagi membolehkan negara kekal aman dan makmur. Jika ada pihak yang berkata ia sukar untuk direalisasikan, tempoh 55 tahun itu membuktikan keharmonian itu sebenarnya boleh dicapai. Cuma bibit keharmonian itu perlu disemai, dipupuk dan dipertahankan semua pihak. Inilah yang dilakukan kerajaan yang memerintah sejak negara mencapai kemerdekaan pada 31 Ogos, 1957.

Hari ini, Malaysia yang penduduknya mencecah 29 juta dikenali sebagai negara kosmopolitan dengan tiga kaum Melayu, Cina dan India sebagai teras utama”. - Dr Kamaruddin M Said, Ketua Kluster, Sejarah, Warisan dan Sosio-Budaya Majlis Profesor Negara

Catatan sejarah menunjukkan rantau Tanah Melayu menjadi tempat pilihan untuk penghijrahan dan penempatan terutama pada pertengahan kurun ke-19. Prof Dr Kamaruddin M Said, Ketua, Penerbit Buku Universiti Kebangsaan Malaysia, berkata ia menjadi lebih ketara selepas termeterainya Perjanjian Inggeris-Belanda pada 1824. Bermula 1870-an hingga 1930-an, Tanah Melayu mula menerima kedatangan secara besar-besaran penduduk dari China dan India.

Pembentukan Malaysia pada 1963 kemudian melihat penambahan pelbagai budaya penduduk Sabah dan Sarawak ke dalam masyarakat majmuk Malaysia. Hari ini, Malaysia yang penduduknya mencecah 29 juta dikenali sebagai negara kosmopolitan dengan tiga kaum Melayu, Cina dan India sebagai teras utama di samping Bumiputera Sabah dan Sarawak, Orang Asli dan subetnik lain.

Perpaduan sosial

Negara yang mempunyai masyarakat majmuk akan sentiasa berdepan dengan isu perpaduan sosial. Hujah beliau berlandaskan hakikat bahawa interaksi pelbagai kaum di Malaysia terjadi atas dasar integrasi dan bukannya asimilasi.

“Melalui integrasi, kita diizinkan berbeza-beza dari segi budaya, agama, bahasa, semua sekali. Berbanding dengan apa yang terjadi di Amerika Syarikat dan Eropah. Mereka mengamalkan dasar asimilasi, maknanya semua orang mesti mengikut satu budaya saja. Di samping aliran Melayu, kita ada sekolah aliran Cina, Tamil, Inggeris. Arab pun ada,” katanya yang juga Ketua Kluster, Sejarah, Warisan dan Sosio-Budaya Majlis Profesor Negara.

Semakin Kompleks

Prof Kamaruddin berkata, kemajmukan masyarakat Malaysia semakin menjadi kompleks, antaranya disebabkan faktor etnik-budaya, ketaksamaan kelas sosial serta dimensi desa-bandar. Orang Melayu sendiri bukan semua mempunyai minda yang sama termasuk dalam soal pemilihan aliran untuk pelajaran anak.

“Ada yang hendak sistem belajar sepenuhnya dalam bahasa Melayu dan ada yang hendakkan bahasa Inggeris. Pada saya biar ibu bapa yang buat pilihan,” katanya.

Beliau turut memperingatkan bahawa isu kesedaran sosiopolitik perlu diambil kira dalam menangani perpaduan sosial masyarakat majmuk Malaysia pada abad ke-21 ini. Katanya, masyarakat Malaysia semakin dinamik dan kesedaran sosial terutama sosiopolitik mereka juga semakin tinggi.

“Generasi muda yang sering kali dilabel sebagai generasi Y pula mempunyai sudut pandangan sosiopolitik yang berbeza daripada mereka yang dilahirkan sebelum merdeka atau ketika era Dasar Ekonomi Baru (DEB). Untuk memahami mereka perlulah kita menggunakan perspektif pascanasionalisme,” katanya.

Menurut beliau, generasi Y mahukan profesionalisme, integriti dan ketelusan dan mereka adalah sebahagian daripada 30 peratus mereka yang ‘duduk atas pagar’ di bawah kategori kesedaran politik.

Janji Besar

Daripada awal negara merdeka lagi, kerajaan yang memerintah melakukan pelbagai usaha pembangunan bagi memastikan penduduk negara ini dapat memulakan kehidupan baru dengan aman dan harmoni. Pada masa sama, Tunku Abdul Rahman yang menjadi Perdana Menteri dari 1957 hingga 1970, turut mengambil kira nasib orang Melayu yang dibelenggu kemiskinan akibat dasar pecah dan perintah Inggeris.

“Perlembagaan yang digubal merizabkan empat perkara di bawah Perkara 153 terutama untuk orang Melayu dan kemudian Bumiputera Sabah dan Sarawak. Empat perkara itu sebenarnya adalah janji besar yang dibuat kerajaan untuk membebaskan komuniti yang terpinggir pada masa itu terutama orang Melayu. Perkara itu ialah jawatan dalam perkhidmatan awam, tempat belajar di institusi pengajian tinggi, biasiswa dan lesen perniagaan,” katanya.

Katanya, empat perkara itu dianggap janji jangka panjang kemudian diterjemahkan secara perlahan-lahan terutama dalam era Dasar Ekonomi Baru (DEB) iaitu dari 1970 hingga 1990 dan berlanjutan hingga sekarang.

‘Janji itu sentiasa dipenuhi dengan strategi yang sangat baik dan kita semua dapat melihat hasilnya. Ini relevan dengan tema sambutan Hari Kemerdekaan tahun ini iaitu ‘55 Tahun Merdeka: Janji Ditepati’. - BERNAMA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan