Isnin, 12 November 2012

ISU PENGAJIAN TINGGI : Graduan IPTS bukan graduan kelas kedua



Oleh : Ruhaiza Rusmin
ruhaizarusmin@hmetro.com.my

ENTAH mengapa, masyarakat kurang memahami peranan institusi pengajian tinggi swasta (IPTS) sebagai penyokong terhadap sistem pendidikan tinggi negara yang semakin berkembang.

Dengan kewujudan hanya 20 institusi pengajian tinggi awam (IPTA) sedia ada, tentu tidak mencukupi menampung permintaan kemasukan tinggi saban tahun.

Malangnya, peranan serta kesudian IPTS berkongsi memikul tanggungjawab itu untuk membolehkan pelajar memperoleh akses pendidikan menyeluruh ada kalanya seperti tidak dihargai.

IPTS dianggap sebagai institusi yang hanya layak untuk mereka yang keciciran dalam akademik selain tidak gah pencapaiannya seperti institusi pendidikan tinggi awam.

Lebih tidak adil, apabila pelajarnya dikatakan hanya layak memegang kategori pelajar kelas kedua biarpun pencapaian mereka juga cemerlang setanding IPTA.

Benarkah tanggapan itu? Atau hanya pandangan masyarakat yang masih dibelenggu tanggapan lapuk terhadap fungsi dan peranan IPTS sebagai sebahagian akses sistem pendidikan terkini?

Bekas mahasiswa sebuah IPTS di Selangor, Nur Jeehan Md Nasir, 21, berkata tanggapan bahawa IPTS adalah institusi kelas kedua atau hanya untuk mereka yang gagal semata-mata adalah kenyataan tidak beretika serta berat sebelah.

Menurutnya, semua institusi berperanan sebagai wadah penyampaian ilmu dan pelajar pula sebagai aset bagi meneruskan kesinambungan itu.

“Malangnya soal taraf atau kemampuan institusi sering kali dijadikan perbandingan sedangkan ilmu boleh dituntut di mana jua.

“Apakah kerana kami graduan IPTS, kami dianggap kelas kedua dan tidak mempunyai kelayakan atau keupayaan seperti graduan IPTA?” katanya.

Sikap terburu-buru masyarakat yang mudah melabelkan pelajar IPTS sebagai mereka yang kurang bijak atau tercicir dalam pelajaran masih tidak berubah.

Biarpun diakui pertumbuhan ribuan IPTS kini menjadi petunjuk bahawa kemudahan serta akses memperoleh pendidikan semakin terbuka luas, masih ada yang skeptikal dan hanya mengagungkan IPTA sebagai satu-satunya institusi memperoleh pendidikan tinggi.

Natijahnya, ada segelintir pihak mendiskriminasi dan mempersoalkan kemampuan graduan IPTS sekali gus menjadikan mereka mangsa keadaan dan ketidakadilan.

Alasannya, mereka dikatakan tidak kompetitif, tidak mempunyai pengiktirafan kelayakan segah institusi yang mempunyai nama.

Dia tidak menyangkal tanggapan itu tapi menyamakan kemampuan graduan tanpa memberi peluang mereka membuktikan terlebih dulu dianggap kurang profesional.

“Apa kurangnya kami kerana modul yang dipelajari juga hampir sama. Yang membezakan cuma lokasi.

“Justeru, mengapa kami perlu dianaktirikan? Diskriminasi seperti ini cukup ‘kejam’ kerana kami dicantas sebelum diberi peluang membuktikan kemampuan,” katanya.

Berkongsi pengalaman, dia terpaksa menempuh sengsara apabila mengambil keputusan melanjutkan pengajian di IPTS biarpun mempunyai kelayakan untuk memasuki IPTA.

“Saya tidak menyangkal ada suara sumbang mengatakan tindakan itu seperti menempah bala sedangkan keputusan akademik saya baik.

“Saya ada sebab tersendiri mengapa memilih IPTS dan tidak pernah kesal memilihnya. Pada saya tempat dan taraf bukan penentu kejayaan.

“Malah, saya bangga dengan keputusan itu kerana hasil penat lelah mengulang kaji, akhirnya berjaya muncul antara pelajar terbaik. Taraf institusi tidak boleh menghalang kejayaan,” katanya yang percaya menuntut ilmu boleh dilakukan di mana - mana.

“ Yang penting kemahuan, usaha keras dan matlamat. Jika tiada, di institusi terbaik dunia pun kita tidak boleh berjaya,” katanya.

Rakannya, Yulieane Asy Syafieqah Yaacub, 21, juga mempersoalkan mengapa taraf institusi perlu dijadikan modal untuk masyarakat membuat perbandingan.

Menurutnya, sewaktu  mengambil keputusan untuk melanjutkan pengajian di IPTS, ramai kurang bersetuju dan memandang serong selain menganggapnya tergolong kategori pelajar lemah akademik.

“Saya pelik pada mereka yang mempunyai pandangan demikian. Walaupun jika benar keputusan akademik kurang baik, apakah salah jika ingin melanjutkan pengajian di IPTS.

“Pendapat saya belajar di mana pun tetap sama, kita yang menentukan sama ada mahu berjaya atau sebaliknya,” katanya yang membuktikan keputusannya memilih IPTS sebagai destinasi pertama mencambah ilmu di peringkat tinggi tidak sia - sia.

“Saya kini lebih bangga kerana mampu membuktikan keputusan melanjutkan pengajian di situ tidak salah. Saya berjaya menjadi pelajar terbaik dan kini menjejakkan kaki di IPTA.

“ Institusi dulu mungkin tidak terkenal seperti yang lain, namun di situlah tempat saya belajar berdikari. Pendapat saya, IPTA atau IPTS, semuanya sama.

“Yang penting keinginan untuk berjaya. Justeru janganlah skeptikal kerana di sini juga kami mampu berjaya,” katanya yang kini juga melanjutkan pengajian tahun pertama di sebuah IPTA awam.

Manakala Zurani Said, 25, juga mengakui dia tersinggung dengan tanggapan pelajar IPTS sebagai kelas kedua.

Menurutnya, jika dulu diakui IPTS sebagai tempat mereka kurang berjaya, kini sentimen sudah berubah.

“Malah majikan juga tidak memilih graduan institusi tertentu untuk menawarkan pekerjaan kerana apa yang penting ada kemahiran tambahan.

“Kami juga ada kelebihan itu. Jadi apa yang membezakan kami dengan pelajar IPTA?,” soalnya.

Mengenai kehidupan bebas yang dikatakan sering berlaku di IPTS, dia berkata semuanya bergantung pada diri sendiri selain boleh berlaku di mana- mana saja.

“ Apa kaitan IPTS dengan masalah ini? Apakah bermakna belajar di sini, kami bebas melanggar peraturan?

“ Silap masyarakat kerana mudah memberi penafsiran. Saya tidak nafikan, ada pelajar begitu namun tidak adil menganggap semuanya rosak kerana beberapa isu.

“Apakah pelajar IPTA tidak terjebak dengan pelbagai masalah? Di mana-mana jua jika tersalah langkah memang buruk akibatnya,” katanya.

Dia bagaimanapun mengakui, pelajar IPTA lebih beruntung kerana menikmati pelbagai kemudahan seperti penginapan juga pembayaran yuran lebih rendah.

“Mereka beruntung berbanding kami yang ada kalanya terpaksa mengikat perut semata-mata untuk memastikan keperluan belajar mencukupi. Segala kemudahan sudah disediakan.

“Bagaimanapun, dari aspek berdikari, semuanya sama. Belajar di mana-mana pun akan mengajar pelajar berdikari dan menentukan hala tujuan hidup sendiri,” katanya.

Sumber : http : //www.hmetro.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan