Jumaat, 21 Disember 2012

ISU GLOBAL : Krisis ekonomi pengaruhi mental


Oleh : ISMAIL HASHIM YAHAYA

Senarionya seolah-olah merupakan rakaman semula seperti di Tuscon, Virginia Tech dan  Columbine. Cuma kali ini ia lebih menyayat hati apabila majoriti mangsa terkorban ditembak terdiri daripada kanak-kanak yang masih bersekolah.

Kejadian di Newton, Connecticut, Amerika Syarikat (AS) apabila seorang lelaki melepaskan tembakan di sebuah sekolah di mana ibu penembak bekerja di situ sebagai seorang guru tadika, membunuh 20 kanak-kanak dan 6 dewasa. Penembak tersebut kemudiannya membunuh diri.

Seorang lagi mangsa, dipercayai ibu kepada penembak ditemui mati di sebuah rumah di Newton, membawa jumlah mangsa kepada 27 orang.

Ini memang kejadian sangat menyayat hati, terutamanya majoriti mangsa terdiri daripada kanak-kanak sekolah rendah masih tidak tahu apa-apa.

Ini menjadi pengajaran sebenarnya, walaupun semaju dan secanggih mana sesebuah negara itu sekalipun, tetapi jika ada seseorang mempunyai masalah mental yang mampu mendapatkan akses kepada senjata api dengan begitu mudah, tak mustahil tragedi menyayat hati sebegini akan berulang.

Mungkin ini harga perlu dibayar kepada right to keep and bear arms dalam perlembagaan kedua yang terkandung dalam perlembagaan Amerika Syarikat.

Kurang kawalan terhadap senjata hanyalah setengah daripada kisahnya. Kisah sebaliknya adalah AS sekarang berhadapan dengan pesakit mental, sakit jiwa disebabkan tekanan hidup dan krisis ekonomi yang begitu mencabar dan memuncak.

Bayangkan sekitar 45 juta warga dewasa Amerika menderita dari sakit jiwa. Sebelas juta kes dianggap serius. Walaupun kebanyakan mereka tidaklah dikategorikan serius, tetapi jika diberikan tekanan mereka boleh saja bertindak ganas.

Tetapi mereka yang berhadapan dengan sakit jiwa sukar untuk mendapat jumlah bajet mencukupi.

Bajet kesihatan mental awam di AS telah menurun sejak beberapa dekad lalu. Bahkan keadaan menjadi lebih buruk pada 2009 apabila kebanyakan negeri di AS mengalami pemotongan berjumlah berbilion dolar daripada bajet tahunan.

Seorang wartawan akhbar online Huffington Post melaporkan, menurut Persatuan Kebangsaan Pengarah-Pengarah Program Kesihatan Mental Negeri kebanyakan negeri berhadapan pemotongan besar sekurang-kurangnya AS$4.35 bilion dalam perbelanjaan kesihatan mental antara 2009 hingga 2012.

Dalam tahun fiskal 2012 juga, 31 negeri di AS melaporkan kepada Persatuan dengan pemotongan berjumlah AS$840 juta.

Katil, rawatan atau program-program untuk pesakit jiwa masih tidak mencukupi. Kos perawatan sangatlah mahal dan syarikat-syarikat insurans tidak dapat menanggung kos-kos ini.

Namun kita tidak boleh menyalahkan individu-individu seperti ini semata-mata terhadap apa berlaku, apatah lagi kebebasan penggunaan senjata api.

Dalam dunia kesejagatan sekarang setiap kepimpinan AS malah rakyatnya juga harus dipertanggungjawabkan terhadap setiap tindakan keganasan dan pembunuhan ratusan orang yang tidak berdosa setiap hari.

Situasi ini bukan suatu yang tidak sengaja atau yang tidak dapat dielakkan, harus diingat ia juga ada kaitan dengan krisis ekonomi besar yang melanda AS sekarang. Kerajaan AS berhadapan dengan masalah keseimbangan bajet disebabkan oleh defisit tinggi.

Sekiranya mereka bebas memiliki senjata, pada masa sama berhadapan krisis ekonomi, ini tentunya merupakan ramuan bagi tercetusnya sakit jiwa atau mental, pembunuhan dan kematian.

Jika perkara-perkara ini tidak diatasi lebih banyak jenayah seumpamanya akan berlaku. Tembakan di Connecticut harus mengingatkan kita bahawa sebagai tambahan kepada kawalan senjata dan memperketat undang-undang, kita memerlukan rangka kerja nilai yang diajar di dalam keluarga, komuniti dan sekolah. Kita perlu rangka kerja yang menggalakkan budaya keamanan, budaya spiritual dan keagamaan dalam setiap kehidupan manusia dan menghormati setiap agama, agama dan bangsa serta etnik.

Berapa ramai lagi kanak-kanak, wanita atau mereka yang tidak berdosa akan mati sebelum masalah kesihatan mental dan krisis ekonomi berjaya diatasi. Apakah keutamaan kerajaan AS sekarang, bajet ketenteraan dengan dasar luar yang mengutamakan rejim pengganas Israel atau mengutamakan kebajikan rakyatnya?

* Penulis ialah Timbalan Dekan Akademik, Fakulti Komunikasi dan Media, Universiti Selangor kampus Shah Alam.

Sumber : http : //www.sinarharian.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan