Khamis, 20 Disember 2012

ISU PENDIDIKAN : Mempersiapkan pemimpin masa depan dunia


NELSON Mandela pernah berkata bahawa pendidikan merupakan senjata yang paling berkuasa yang boleh anda gunakan untuk mengubah dunia. Bagi Malaysia, kenyataan ini adalah paling sesuai untuk menerangkan keadaannya pada masa sekarang. Hal ini kerana Malaysia sedang mengalami perubahan yang besar untuk menjadi negara yang berpendapatan tinggi. Ia merupakan satu langkah yang akan membolehkannya menjadi lebih bersepadu dengan negara-negara lain di dunia.

Oleh sebab golongan belia merupakan generasi pelapis yang akan menerajui kepimpinan negara, wujudnya satu peluang bagi Malaysia mempersiapkan generasi-generasi pada masa depan untuk menjadi insan yang berpengaruh di persada dunia, dan insan yang mampu menjadi duta negara kita.

Malaysia mempunyai populasi yang agak muda, dengan 27.7 peratus rakyat Malaysia berada di bawah 14 tahun, dan 20.2 peratus yang lain berada di antara 15 sehingga 24 tahun. Disebabkan kepentingan Malaysia dalam ekonomi global meningkat dan kemajuan teknologi mempercepatkan perkongsian maklumat, golongan belia akan mengharungi masa depan yang berbeza yang mana mereka perlu berinteraksi dengan negara-negara lain secara lazim, di samping kesan-kesan globalisasi semakin dirasai.

Peranan Institusi Pendidikan Tempatan

Dalam dua dekad yang lalu, pemain-pemain pengajian tinggi Malaysia menjalin hubungan kerjasama yang erat dengan pelbagai pembekal pendidikan yang terkemuka dan meningkatkan persaingan dalam industri itu. Ini seterusnya mewujudkan peluang bagi golongan belia kita memperoleh pendedahan terhadap keadaan pendidikan di pentas antarabangsa.

Institusi-institusi tempatan juga memainkan peranan yang penting dalam menjana perubahan, serta berusaha untuk mengikuti arus perkembangan ekonomi dan persaingan dalam pendidikan. Misalnya, Kumpulan Pendidikan Sunway merintis idea program berkembar di Malaysia dan seterusnya membolehkan pelajar tempatan memperoleh ijazah daripada universiti asing dengan penjimatan yuran tuisyen yang tinggi serta kos hidup untuk beberapa tahun semasa belajar di Malaysia.

Kini, Malaysia berasa bangga dengan pelbagai program berkembarnya, bersama dengan jenama-jenama pendidikan antarabangsa seperti Curtin University of Technology, RMIT University, dan University of Birmingham.

Pembekal-pembekal pendidikan Malaysia juga menjejak kaki ke luar negara. Institusi-institusi ini memainkan peranan yang signifikan untuk mempromosikan pertukaran budaya serta pengalaman akademik, yang bukan sahaja dalam Malaysia tetapi juga dengan negara-negara lain. Contohnya, dalam dua dekad ini, Limkokwing yang merupakan perintis akademia teknologi kreatif telah mendirikan kampus cawangan di negara-negara seperti China, United Kingdom dan Botswana, dan seterusnya membina satu kumpulan antarabangsa di ketiga-tiga negara ini.

Menghasilkan Pusat Pendidikan Rantau

Strategi untuk menjadikan Malaysia sebagai pusat pendidikan rantau dibina atas premis bahawa pembekal-pembekal pendidikan asing dapat membawa ijazah masing-masing ke pasaran pelajar antarabangsa yang terletak di Malaysia. Kemasukan pelajar asing yang bertalu-talu ke Malaysia membuktikan kepopularan jenama-jenama pendidikan tinggi asing di sini.

Lokasi Malaysia yang strategik, infrastruktur, tanah yang luas untuk pembangunan, kos operasi yang lebih rendah, kos hidup yang agak rendah serta populasi yang berupaya bertutur dalam bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua, merupakan pelbagai faktor yang menjadikan Malaysia sebagai destinasi yang menarik untuk pelaburan pendidikan.

Pelbagai pembekal pendidikan tinggi telah memilih Malaysia sebagai destinasi yang utama untuk mendirikan kampus luar negara mereka. Monash University (di Petaling Jaya), Swinburne University of Technology (di Sarawak), University of Southampton dan Newcastle University (kedua-kedua universiti ini terletak di Iskandar Malaysia) merupakan universiti-universiti utama yang telah memilih untuk mendirikan kampus di Malaysia.

Pada awal tahun ini, Menteri Pengajian Tinggi Datuk Seri Mohd Khaled Nordin berkata bahawa 25 permohonan untuk mendirikan kampus di sini telah diterima, dan menegaskan keyakinan pembekal-pembekal pendidikan antarabangsa terhadap Malaysia.

Penggerak Pendidikan

Selama ini, industri pendidikan tinggi di Malaysia bertumpu pada bidang-bidang yang khusus termasuk sains kesihatan dan kejuruteraan dengan usaha untuk menggalakkan inovasi dan membentuk pelbagai kelompok bidang untuk menjana pembangunan dan kemajuan. Pendidikan dalam pelbagai bidang ini akan melengkapkan pemimpin-pemimpin masa depan dengan kesihatan canggih, infrastruktur dan teknologi di sesebuah negara - membentuk asas sebuah negara yang maju.

Eksport pendidikan dijangka akan menjadi penggerak pertumbuhan yang utama, dengan Kementerian Pengajian Tinggi menjangkakan RM6 bilion terjana daripada bilangan 200,000 pelajar antarabangsa yang dianggarkan akan mendaftar di institusi-institusi di Malaysia pada tahun 2020.

Dalam usaha untuk terus mempertingkat industri pengajian tinggi, Malaysia wajar mendukung perspektif yang menjangkau manfaat ekonomi daripada eksport pendidikan. Ia patut berusaha untuk membentuk sebuah negara yang boleh menyuntik rasa bangga dalam hati semua rakyat Malaysia, dan sebuah negara yang akan memberi impak ke atas pemimpin-pemimpin dunia masa depan yang telah menjejak kaki ke Malaysia untuk mencari pengalaman pendidikan yang menarik.

Sumber : http ; //www.utusan.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan