Isnin, 21 Januari 2013

ISU BAHASA : Globalisasikan sastera Islam kontemporari


Oleh : Dr Anwar Ridhwan
 
Sejak kemunculan sastera Melayu moden, sebahagian besar penulis yang menghasilkan pelbagai genre sasteranya, baik secara langsung mahupun tidak langsung, meniupkan semangat Islami dalam karya mereka. Memang ada segelintir penulis Melayu yang menghasilkan karya tidak Islamik, umpamanya novel berkecenderungan pornografik atau erotik, tetapi gejala ini tidak melunturkan hakikat kesedaran kebanyakan pengarang kita akan sastera Islami.

Pengarang Melayu berkecenderungan untuk membangunkan dunia fizikal dan mental melalui karya mereka. Di dalam cerpen, drama atau novel pengarang memilih watak tertentu mewakili pandangan serta sikapnya. Hal ini tidaklah asing kerana pengarang Melayu yang beragama Islam menyedari mengenai falsafah agamanya yang sering menyeru ke arah peningkatan kebaikan.

Seruan ke arah kebaikan disebar melalui al-Quran, umpamanya dalam Surah Ali Imran (3:104) bermaksud: Hendaklah ada di antara kamu umat yang menyeru kepada kebaikan, menyuruh dengan makruf (yang baik-baik) dan melarang daripada yang mungkar dan mereka itulah yang menang.

Kandungan yang baik, bernilai murni, serta mempunyai tingkat kemanusiaan yang tinggi dalam karya sastera harus disebarkan dengan meluas. Nilai murni serta dimensi positif kemanusiaan harus dikongsi dengan sebanyak mungkin manusia. Dengan cara itu karya seni dapat meningkatkan aspek estetika dalam diri manusia, di samping membentuk persefahaman yang merentas geografi, warna kulit, kebudayaan dan kepercayaan.

Islamofobia Barat

Zaman karya sastera Islami hanya beredar dalam wilayah penduduk Islam sudah berlalu. Kita melihat bagaimana syair Hamzah Fansuri berlegar di Nusantara. Kita sudah melihat bagaimana novel Hamka beredar di dunia Melayu. Apa yang kita lihat itu adalah realiti pada suatu zaman tertentu, yang tidak relevan lagi buat masa kini.

Selepas peristiwa 11 September, Islam dan penganutnya semakin dipandang serong, ditakuti dan dicurigai terutamanya Eropah. Walau apa jua pendapat atau teori konspirasi Peristiwa 11 September, gejala Islamofobia adalah sebahagian daripada sejarah yang sedang berlaku di Barat.

Sebagai orang Islam dan sasterawan Melayu-Islam kita akan berkata bahawa Islamofobia Barat adalah suatu kekeliruan dan tidak seharusnya menghantui hidup mereka. Sebilangan sasterawan menzahirkan idea ini melalui karya kreatif mereka, seperti umpamanya yang dilakukan SM Zakir dan pengarang muda Pelita di Dalam Kaca atau nama sebenarnya, Kamaludin Endol yang muncul dengan kejutan apabila novelnya Baldatun Thoiyyibatun memenangi Hadiah Sastera Perdana 2011.

Sukar tembusi pasaran global

Tetapi karya seperti ini, yang cuba mengangkat kembali tamadun Islam melalui akal budi, hujah serta tindakan rasional protagonisnya, bukan mudah untuk dipasarkan ke peringkat antarabangsa. Benar bahawa karya terbabit wajar dibaca oleh khalayak tempatan dulu, namun kerana kualiti olahan dan pemikiran di dalamnya, kenapa ia sukar untuk menembusi pasaran global?

Islamofobia yang menebal akan menjauhkan sebilangan penerbit dan sebahagian khalayak pembaca, terutama di Barat, daripada karya Islami yang merekayasa naratif pasca 11 September. Sebahagian mereka lebih cenderung kepada novel pascamodenisme, historisisme baru, yang berunsur realisme magis serta membaurkan unsur pengintipan, jenayah dan seks. Mereka lebih memandang sastera dari Amerika Latin, China, Jepun dan Eropah sendiri berbanding sastera Islam.

Kecenderungan di atas menyebabkan penerbit luar negara begitu berhati-hati memilih karya sastera Islam daripada penulis tanah air. Peranan penerbit luar negara adalah penting, jika kita ingin melihat karya sastera kita dicetak dan dipasarkan pada peringkat antarabangsa. Mereka lebih cenderung memilih karya dengan tema budaya, berbanding tema Islami sebagai sebuah agama dan yang berkecenderungan ideologikal.

Beri alternatif terbaik

Sungguhpun kita berdepan kendala ini, usaha mengetengahkan karya Islami yang bermutu melalui penterjemahan dan penerbitan di luar negara wajar diteruskan. Kita mesti bersangka baik bahawa tidak semua khalayak pembaca Barat dihantui Islamofobia atau tidak menyukai sastera Islam.

Khalayak pembaca Barat pernah menyukai puisi-puisi Omar Khayyam, Muhammad Iqbal, Ibn Arabi, Mawlana Jalaludin Rumi dan sebagainya. Mudah-mudahan jendela sastera mereka yang sudah terbuka itu, beransur-ansur akan dapat menerima masuk karya Islami yang lebih bersifat pemikiran kontemporari dan ideologikal.

Akhirnya kita juga mungkin boleh bertanya kepada pertubuhan Islam antarabangsa seperti OIC atau nadwah persuratan Islam antarabangsa, apakah program serta aktiviti mereka untuk mengetengahkan sastera Islam kontemporari karangan penulis Islam seluruh dunia Islam kepada khalayak pembaca seluruh dunia? Kita harus bersama-sama memberi alternatif terbaik kepada sastera dunia terbaik bukan saja pada aspek tekniknya, tetapi yang lebih penting, pemikiran serta tujuan murninya.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan