Sabtu, 23 Februari 2013

ISU PEMERDAGANGAN ORANG : 21 bayi diselamat


Oleh : MOHD. FIRDAUS ISMAIL

PULAU PINANG 22 Feb. - Kecekapan polis mengesan sindiket penjualan bayi melalui ‘Ops Pintas Sayang 2’ yang dilancarkan di seluruh negara semalam, berjaya menyelamatkan 21 bayi dan kanak-kanak daripada menjadi mangsa aktiviti pemerdagangan manusia.

Dalam operasi dijalankan secara serentak pada pukul 11 malam tadi di tujuh negeri itu, polis turut memberkas 43 individu disyaki mempunyai kaitan dengan sindiket berkenaan.

Ketua Polis Pulau Pinang, Datuk Abdul Rahim Hanafi berkata, kesemua bayi dan kanak-kanak yang diselamatkan dalam proses untuk dijual dan sindiket mampu mengaut keuntungan mencecah lebih RM600,000 hasil urus niaga tersebut.

Beliau berkata, dalam operasi tersebut, polis berjaya menemukan tujuh bayi di Selangor dan masing-masing tiga bayi di Kuala Lumpur, Perak dan Johor.

“Baki lima bayi diselamatkan di Pulau Pinang, Pahang dan Negeri Sembilan tetapi polis mengesan tiga lagi bayi telah dibawa ke Singapura, Indonesia dan Kanada.

“Bayi yang diselamatkan terdiri daripada 10 lelaki dan 11 perempuan dengan 20 orang berusia bawah setahun dan seorang berusia sembilan tahun," katanya dalam sidang akhbar di Ibu Pejabat Kontinjen (IPK) Pulau Pinang di sini hari ini.

Pada Januari lalu, polis Pulau Pinang menumpaskan sindiket penjualan bayi membabitkan nilai RM300,000 setelah menangkap 33 individu disyaki anggota kumpulan sama yang ditahan malam tadi dan menyelamatkan sembilan bayi.

Menurut Abdul Rahim, sebanyak 43 individu ditangkap, terdiri daripada 19 lelaki dan selebihnya wanita termasuk masing-masing seorang rakyat Singapura dan Indonesia yang berusia 27 hingga 57 tahun.

Beliau berkata, siasatan mendapati bayi dan kanak-kanak yang diselamatkan kali ini dijual dengan harga RM18,000 hingga RM38,000 seorang.

Katanya, ibu bayi pula diberikan bayaran antara RM2,500 dan RM4,000.

“Hasil siasatan dipercayai sindiket tersebut merupakan saki baki kumpulan pertama yang ditumpaskan dalam ‘Ops Pintas Sayang 1’ pada Januari lalu.

“Kita akan teruskan operasi sama dalam masa terdekat ini bagi mengesan saki baki anggota sindiket yang masih bebas dan menyelamatkan bayi-bayi lain jika ada," katanya.

Abdul Rahim berkata, bagi mengesan bayi yang kini berada di Singapura, Kanada dan Indonesia, pihaknya akan bekerjasama dengan Interpol.

Katanya, kesemua suspek yang ditangkap kini direman untuk siasatan lanjut di bawah Seksyen 14, Akta Anti Pemerdagangan Orang 2007.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan