Jumaat, 15 Mac 2013

ISU BAHASA : Baha Zain Sasterawan Negara ke-12


PUTRAJAYA - Sasterawan ulung tanah air Datuk Baharuddin Zainal, lebih dikenal dengan nama pena Baha Zain, hari ini diumumkan sebagai Sasterawan Negara ke-12.

Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin, yang juga Menteri Pelajaran, ketika mengumumkannya, berkata Yang di-Pertuan Agong Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah berkenan menyampaikan anugerah itu pada tarikh yang akan ditetapkan kemudian.

"Pemilihan tokoh ini adalah berdasarkan sumbangan cemerlang dalam perkembangan kesusasteraan tanah air melalui ciptaan karya kreatif, pemikiran dan kegiatan sastera bermutu tinggi pada peringkat kebangsaan dan antarabangsa," katanya pada sidang media di pejabatnya di Bangunan Perdana Putra di sini.

Anugerah kerajaan persekutuan itu melayakkan Baha Zain menerima wang tunai sebanyak RM60,000, Watikah Penghormatan Negara dan mendapat tajaan RM500,000 bagi menerbitkan 50,000 naskah karya beliau untuk diedarkan ke sekolah, jabatan dan agensi kerajaan.

Selain itu, Baha Zain juga akan menerima kemudahan perubatan percuma wad kelas satu di mana-mana hospital kerajaan, kemudahan dan keselesanan untuk mencipta karya sastera, menerbitkan karya serta penterjemahaan karya yang sesuai ke dalam bahasa asing.    

Baha Zain, anak kelahiran Hutan Melintang, Perak, berusia 73 tahun itu, berkarya sejak di sekolah menengah dan mula dikenali menerusi karyanya yang berjudul 'Perempuan dan Bayang-Bayang' yang dihasilkan pada 1974.

Antara kejayaan peribadi beliau dalam dunia sastera adalah menerima Anugerah Tokoh Persatuan Penulis Nasional Malaysia (Pena) 2011, Anugerah Penulis Asia Tenggara (SEA Write Award) 1980 selain Anugerah Tokoh Pejuang Bahasa (Persatuan Linguistik Malaysia) 2004 dan Anugerah Budaya Gapena pada 2008.

Pada Mac tahun lepas, penyair Datuk Dr Ahmad Kamal Abdullah atau lebih dikenali dengan nama penanya Kemala, 72, dipilih sebagai Sasterawan Negara ke-11. - Bernama

Tiada ulasan:

Catat Ulasan