Selasa, 19 Mac 2013

ISU EKONOMI : Negara menuju status berpendapatan tinggi


Oleh : Ahmad Farizal Hajat dan Shahrizan Salian
 
Program Transformasi Ekonomi (ETP) yang berada dalam tahun kedua pelaksanaannya pada 2012 mengekalkan momentumnya untuk membawa Malaysia mencapai sasaran menjadi negara berpendapatan tinggi pada 2020.

Sejak dilancarkan pada 2010, program itu telah menambah bilangan projek permulaan (EPP) di bawah Bidang Ekonomi Utama Negara (NKEA) daripada 131 kepada 152 yang mana daripada jumlah itu, 149 projek telah diumumkan membabitkan komitmen pelaburan RM211.34 bilion tahun lalu.

Menjelang 2020, pelaburan itu dijangka diterjemahkan kepada Pendapatan Negara Kasar (PNK) bernilai RM135.64 bilion dengan sejumlah 408,443 peluang pekerjaan akan diwujudkan.

Unit Penyampaian dan Pengurusan Prestasi (PEMANDU) dalam kenyataannya semalam, berkata bagi 2012 saja, ETP menerima 39 projek dengan menarik pelaburan bernilai RM32.14 bilion yang diunjurkan menyumbang RM6.63 bilion kepada PNK pada 2020 serta mewujudkan 94,702 peluang pekerjaan.

Katanya, semua NKEA telah melepasi petunjuk prestasi utama (KPI) keseluruhan dengan 118 peratus pencapaian manakala Inisiatif Pembaharuan Strategik (SRI) hampir mencapai KPI penuh pada 93 peratus.

“Mengikut perangkaan Kementerian Kewangan, PNK perkapita pada 2012 berada pada AS$9,970. Dengan momentum pertumbuhan yang mapan. Unjuran semasa menunjukkan bahawa Malaysia sedang dalam landasan mencapai sasaran PNK perkapita AS$15,000 menjelang 2020,” kata PEMANDU.

Sebagai salah satu komponen Program Transformasi Negara (NTP) yang diusahakan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, ETP ialah inisiatif serampang dua mata untuk membina daya tahan ekonomi Malaysia.

Ia mengandungi 12 NKEA yang menzahirkan beberapa sektor penting membabitkan peluang ekonomi di negara ini.

Tumpuan kedua program itu ialah pembentukan landskap ekonomi berdaya saing bagi membolehkan perniagaan di negara ini berkembang menerusi enam dasar penstrukturan bersilang yang dikenali sebagai SRI.

Matlamat utama ETP adalah untuk mencapai PNK perkapita AS$15,000 (RM46,800), mewujudkan 3.3 juta pekerjaan dan meraih pelaburan berjumlah AS$444 bilion (RM1.4 bilion) menjelang 2020 untuk mengangkat Malaysia menjadi negara berpendapatan tinggi.

Kenyataan PEMANDU itu menegaskan, kemajuan ketara yang ditunjukkan Malaysia menerusi NTP itu telah diiktiraf pihak luar.

Antaranya, Bank Dunia meningkatkan penarafan global Malaysia dalam Laporan Menjalankan Perniagaan daripada kedudukan ke-18 pada 2012 kepada ke-12 pada 2013 di depan Sweden, Taiwan, Jerman, Jepun dan Switzerland.

Indeks Keyakinan FDI AT Kearney pula meningkat daripada ke-21 pada 2010 kepada ke-10 pada 2012 mendahului negara seperti Perancis, Korea Selatan, Thailand, Vietnam, Kanada dan Turki.

Sementara itu, kedudukan Malaysia dalam Buku Tahunan Daya Saing Dunia Institute for Management Development (IMD) pula meningkat daripada tempat ke-16 pada 2011 kepada ke-14 pada 2012 di depan Australia, United Kingdom (UK), Korea Selatan, Jepun dan Perancis.

PEMANDU berkata, bagi memastikan ketelusan dan ketepatan Laporan Tahunan ETP 2012, firma perkhidmatan profesional bebas, PricewaterhouseCoopers (PwC) dilantik mengendalikan beberapa siri Prosedur Dipersetujui (AUP) untuk projek serta hasil yang diumumkan.

Selain itu, katanya bagi mengekalkan proses yang bebas dan berdisiplin, pencapaian bagi 2012 disemak semula oleh panel Penilai Prestasi Antarabangsa (IPR) yang terdiri daripada sekumpulan individu yang dihormati di peringkat dunia dalam pelbagai sektor serta bidang kepakaran.

Panel IPR itu terdiri daripada Michael Hershman (Presiden Fairfax Group); Ravi Balakrishnan (Perwakilan Residen IMF); Stephen Sedgwick (Pseuruhjaya Perkhidmatan Awam, Kerajaan Australia); Dr Yukon Huang (Penasihat Kanan, Carnegie Asia Program); HK Yong (Penasihat Kerjasama Awam Swasta, Sekretariat Komanwel); Michael Thatcher (Ketua Pegawai Teknologi Asia Microsoft Corporation); Ombeni Yohana Sefue (Ketua Setiausaha Kerajaan Tanzania); Sir Michael Barber (Ketua Penasihat Pendidikan Pearson PLC) dan Dr Andrew Lee (Pengarah Dasar Strategi dan Tadbir Urus Kerajaan Australia Barat).

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan