Selasa, 30 April 2013

ISU PENGAJIAN TINGGI : Pakar akademik kita diiktiraf antarabangsa


Oleh :  Dr Zaini Ujang
 
Dakwaan pelantikan berasas sentimen politik jejaskan imej IPT

Mungkin ramai yang sudah menyedari bahawa Malaysia merupakan salah sebuah negara utama destinasi pengajian tinggi dunia ketika ini, selain Amerika Syarikat, Britain, Australia, Jerman, Perancis, China, Jepun dan Kanada.

Pada 2000, seramai 26,569 mahasiswa antarabangsa belajar di Malaysia dalam pelbagai disiplin ilmu. Jumlah tersebut meningkat dengan mendadak kepada 69,174 pada 2007 dan 91,670 pada 2011.

Kenapa hal ini berlaku? Pertama, kerana dasar proaktif Kerajaan Malaysia yang mendokong perkembangan akademik dengan cara memperluaskan akses, mendirikan pelbagai institusi pengajian tinggi awam (IPTA) yang memenuhi standard antarabangsa dan penyediaan dana besar untuk pembangunan dan operasi tahunan, dan membenarkan IPTS bercambah termasuk kampus cawangan universiti luar negara.

Pada 2005, dana awam untuk Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) berjumlah RM6.9 bilion kemudian meningkat kepada RM13.7 billion pada 2013. Menurut kajian saya, Malaysia adalah antara negara paling tinggi menyediakan dana awam perkapita kepada mahasiswa IPTA tempatan berasaskan KDNK (Keluaran Dalam Negara Kasar).

Kualiti pengajian tinggi diiktiraf

Dengan dana awam yang besar itu maka perkembangan pengajian tinggi di Malaysia meningkat secara menyeluruh dari segi kualiti, akses dan reputasi. Kedua, kerana kualiti pengajian tinggi Malaysia mendapat pengiktirafan pelbagai agensi kelayakan antarabangsa termasuk bidang profesional seperti perubatan, kejuruteraan, pergigian, perakaunan dan seni bina.

Dalam bidang kejuruteraan misalnya, graduan di institusi pengajian tinggi (IPT) awam dan swasta di Malaysia diiktiraf pelbagai negara yang menganggotai Washington Accord sejak 2011. Program akademik bukan profesional diselia menerusi Agensi Kelayakan Malaysia (MQA). Hasilnya ramai graduan di negara ini diterima masuk dalam program ijazah lanjutan di universiti ternama seperti Cambridge, Oxford, Imperial College London, MIT, Kyoto dan Tokyo.

Ketiga, kepakaran akademik di kalangan profesor dan pensyarah di Malaysia diiktiraf oleh rakan sebidang pada peringkat antarabangsa. Pengiktirafan itu terserlah menerusi pelbagai cara. Paling menyerlah adalah menerusi keanggotaan dalam pelbagai jawatankuasa dan sidang peringkat antarabangsa, termasuklah sidang editorial jurnal ternama.

Sebagai contoh Pengerusi Majlis Profesor Negara, Prof Zakri Abdul Hamid terpilih sebagai Pengerusi Jawatankuasa Antarabangsa Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu mengenai Biodiversiti.

Jurnal berimpak tinggi

Selain itu, pencapaian ahli akademik Malaysia dalam penerbitan makalah dalam jurnal berimpak tinggi juga semakin menggalakkan. Dalam tempoh 2007-2012, Malaysia mencatatkan pencapaian paling tinggi di dunia dengan peningkatan 310 peratus (daripada 3,711 kepada 11,507 makalah) berbanding Singapura hanya 152 peratus (daripada 6,675 kepada 10,154 makalah). Sementara China mencatatkan peningkatan 196 peratus, Korea Selatan 162 peratus, Australia 152 peratus, Taiwan 136 peratus, Switzerland 133 peratus, Hong Kong 133 peratus dan Kanada 106 peratus.

Memang benar kewibawaan Naib Canselor di Malaysia mungkin hanya setara ketua makmal di MIT. Namun, pencapaian sederhana itu semakin meningkat, setapak demi setapak. Mereka gigih menyumbang bakti untuk memartabatkan pengajian tinggi negara biarpun pelbagai cabaran terpaksa dilalui termasuklah sikap sebahagian warga yang hanya suka melihat dan menilai sesuatu menerusi keburukan, sekali gus menafikan kebaikan.

Dalam konteks sedemikian adalah amat memilukan jika ada pihak sewenang-wenangnya mendakwa pelantikan profesor dan pentadbiran universiti diasaskan kepada faktor tidak bersifat akademik, misalnya sokongan dan sentimen politik kepartian.

Sentimen politik memang diraikan dalam sistem demokrasi sebagai sebuah ideal kenegaraan tetapi tidaklah sampai dijadikan kayu pengukur utama dalam pelantikan ke jawatan tinggi dalam pentadbiran universiti atau kenaikan pangkat hakiki.

Dakwaan itu bukan sahaja tidak benar, malah boleh menjejaskan rasa hormat masyarakat antarabangsa kepada IPT di Malaysia. Ia juga menjejaskan imej dan reputasi IPT tempatan yang sedang giat memartabatkan kecemerlangan akademik untuk menjadikan Malaysia sebagai hab pengajian tinggi dunia.

Dakwaan itu mempersendakan pemimpin akademik dan profesor kanan. Dakwaan ini juga tidak menampakkan penghormatan terhadap budaya dan institusi ilmu yang menjadi resam orang beradab.

Penulis ialah Naib Canselor Universiti Teknologi Malaysia dan penerima pertama Anugerah Merdeka (kecemerlangan akademik, 2009)

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan