Rabu, 2 April 2014

ISU BAHASA : Jadikan pengajaran BI lebih menarik


Oleh :  Johan Jaaffar

Tragedi MH370 mendedahkan kita pada kenyataan bahawa kita perlukan penguasaan Bahasa Inggeris (BI) untuk menghadapi media asing. Setiap gerak dan tindakan kita diteropong. Malaysia perlukan jurucakap yang trampil dan berwibawa. Menteri Pertahanan yang juga Pemangku Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berjaya menghadapi media antarabangsa yang skeptikal dengan cara yang tegas dan bersahaja.

Banyak masalah komunikasi diselesaikan apabila Hishammuddin mengambil teraju utama.

Banyak orang mengatakan penguasaan BI atau bahasa-bahasa utama dunia tidak diperlukan hari ini. Kita boleh menggunakan bahasa kebangsaan masing-masing walaupun berdepan dengan media dunia. Banyak negara maju berbuat demikian. Tetapi hakikatnya, kita perlukan rakyat yang boleh menguasai sebanyak mungkin bahasa-bahasa utama dunia – BI, Arab, Mandarin, Perancis, Jepun, Jerman, apa sahaja. Dalam dunia yang semakin terbuka seperti sekarang, sesiapa yang menguasai bahasa lain mempunyai kelebihan. Dalam menangani krisis MH370 kita perlukan penerangan langsung agar fakta dan maklumat tidak hilang dalam terjemahan.

Penguasaan BI lemah

Pelbagai pihak menyentuh soal kelemahan BI dalam kalangan pelajar-pelajar kita. Mereka belajar BI dari sekolah rendah sehingga Tingkatan Lima tetapi tidak mampu menulis ayat BI yang betul atau bercakap dalam bahasa itu. Ada yang menyalahkan sistem pembelajaran BI. Ada yang mengatakan bukan BI sahaja yang lemah tetapi BM juga menampakkan kemerosotan yang jelas. Ada yang menyalahkan media sosial yang merosakkan bahasa. Krisis bahasa yang digunakan dalam media sosial membabitkan semua bahasa utama dunia.

Apakah pengajaran BI terlalu formal di sekolah hingga membosankan pelajar? Apakah benar pendidikan BI tidak lagi mengajarkan nahu atau ‘grammar’ di sekolah kita? Apakah penekanan pada aspek “komunikasi” sahaja menenggelamkan keperluan lain? Soalan yang boleh ditanyakan ialah mengapakah satu ketika dulu anak-anak kita boleh menguasai BI dengan lebih baik?

Sepatutnya kanak-kanak suka belajar bahasa. Sekiranya sejak awal mereka membenci bahasa, kita akan menghadapi masalah. Maka itu kaedah pengajaran cara lama harus dikaji semula. Mungkin ada baiknya kaedah pengajaran bahasa itu diguna pakai pada masa ini, dengan penyesuaian tentunya.

Pada tahun-tahun 50-an dan 60-an, guru-guru BI ada darjat dan kedudukan istimewa dalam masyarakat. Mereka dipanggil “Master”. Mereka biasanya mendapat pendidikan dari England untuk mengajar BI. Dan kaedah pengajaran mereka ialah menggabungkan disiplin pembelajaran dengan penekanan pada lagu kanak-kanak, puisi, drama dan sebagainya. Bagi guru-guru ini, BI tidak mati atau beku. BI hidup. Maka itu murid-murid sentiasa ingin belajar. Malah setiap mata pelajaran bertolak daripada BI, termasuk sains dan ilmu kira-kira (sebelum dikenal sebagai Matematik).

Sewaktu saya belajar BI bermula pada tahun 1960, saya didedahkan pada ‘nursery rhyme’ atau lagu kanak-kanak dari England. Lagu-lagu dan ungkapan ini menarik walaupun kami tidak faham makna sebenar dan latar belakangnya. Banyak watak-wataknya datang dari negara yang asing dan budaya yang berbeza.

Tetapi itu tidak mengurangkan minat kami untuk menghafal, melagukan dan menyebarkannya pada kawan-kawan.

Satu aspek yang sangat penting ditekankan ialah nahu. Nahu BI sukar dan kompleks. Maka itu sebahagian daripadanya harus difahamkan dengan betul dan dihafal. Frasa akan diajar secara cermat untuk memahami konteksnya – sama ada akan, sedang atau sudah berlaku. Dalam BI terlalu banyak ciri-ciri nahu, susunan kata, kosa kata, morfologi, struktur dan sebagainya yang perlu difahami untuk membolehkan kita menguasainya dengan baik.

Maka itu guru-guru BI kerap menggunakan puisi dan drama bagi membantu memahami kata-kata, frasa dan ayat-ayat yang digunakan oleh penulis yang baik. Shakespeare dianggap dramatis tersohor Inggeris. Karya-karyanya tidak mudah difahami. Tetapi ada versi mudah drama-dramanya yang boleh dilakonkan oleh pelajar pada masa itu. Maka itu kami diajar membawakan watak-watak utama dalam Macbeth, Hamlet, Romeo and Juliet dan sebagainya.

Beri pelajar keyakinan diri

Apa yang lebih penting adalah memberikan pelajar keyakinan diri dan keberanian untuk berdepan dengan khalayak. Ini membolehkan mereka punya keyakinan tinggi. Drama sangat penting dalam pengajaran bahasa. Drama patut digunakan sebagai alat pengajaran bahasa, bukan sekadar dihayati atau digunakan untuk memahaminya seperti dalam KOMSAS sekarang.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan