Ahad, 9 Ogos 2015

ISU SOSIAL : Jenayah buli: Perketat lagi penguatkuasaan


KUALA LUMPUR - Penguatkuasaan bagi menangani masalah buli dan kelakuan ganas dalam kalangan pelajar dan remaja di negara ini perlu diperketatkan lagi berikutan kekerapan kes itu berlaku pada masa ini.

Pensyarah Pusat Pengajian Psikologi dan Pembangunan Manusia, Universiti  Kebangsaan Malaysia, Prof Madya Dr Romzi Ismail berkata, peringatan terhadap kesan negatif gejala itu perlu kerap dimaklumkan kepada pelajar bagi menghindarkan mereka daripada cenderung melakukan jenayah tersebut.
   
"Pihak sekolah atau institusi pengajian, ibu bapa dan pelajar perlu melihat kembali modul-modul sedia ada bagi mengetahui punca gejala itu berlaku dan mencari jalan penyelesaian," katanya kepada Bernama baru-baru ini.
   
Beliau berkata, pihak bertanggungjawab perlu melakukan intervensi terhadap gejala buli agar mereka yang terlibat dalam kelakuan itu dibawa ke muka pengadilan.
   
"Program seperti aktiviti pembimbing rakan sebaya dan sesi  kaunseling dapat membantu memupuk kesedaran  dalam diri pelajar, selain pemantauan dari segi emosi dan akademik," katanya.
    
Beliau berkata, kaedah 'role-play' atau lakonan peranan juga boleh dipraktikkan bagi menyelami perasaan individu yang menjadi mangsa buli dan memberi pengajaran kepada mereka agar tidak melakukan keganasan yang sama.
   
Romzi berkata, dari sudut psikologi, kejadian buli berlaku disebabkan pembuli dan mangsa buli mengalami masalah mengenali diri sendiri.
   
Beliau berkata, kebiasaannya mangsa buli merasakan diri mereka lemah, tidak mempunyai kawan, sering memendam perasaan serta tidak berkongsi cerita dengan orang lain menyebabkan mereka rasa terasing daripada kelompok komuniti.

Bagi si pembuli pula, katanya golongan itu sebenarnya tidak mempunyai keyakinan diri, menunjukkan kekuatan bagi melindungi kelemahan mereka dan ada di antara mereka mempunyai pengalaman hitam menjadi mangsa buli atau keganasan lain yang menyebabkan mereka bertindak sedemikian.
   
Presiden Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan Semenanjung (NUTP), Hashim Adnan pula berpendapat, usaha menangani isu ini harus giat diteruskan dan tidak boleh dipandang mudah oleh semua pihak.
   
Hashim berkata, antara punca masalah keganasan itu berlaku adalah disebabkan pelajar atau remaja cepat merasa bosan dan mengisi masa terluang dengan aktiviti negatif.
   
"Gejala buli dapat dibendung jika diisi dengan aktiviti bermanfaat seperti kem motivasi dan jati diri bagi mengeratkan hubungan di antara pelajar.
   
"Pengisian kerohanian dalam diri pelajar seperti pendidikan keagamaan dan moral juga penting bagi menggalakkan pelajar berkelakuan baik serta saling hormat-menghormati," ujar beliau. - Bernama

Tiada ulasan:

Catat Ulasan