Isnin, 27 April 2009

MENYELAMI MAKSUD YANG TERSIRAT (Siri 10)


BAGAI MELUKUT DI TEPI GANTANG

Peribahasa ini bermaksud seseorang yang tidak mempunyai sebarang pengaruh atau kedudukan dalam masyarakat. Kehadiran mereka dalam sesebuah kumpulan tidak dirasakan oleh orang lain dan tidak membawa sebarang erti.

Melukut ialah benda halus yang terhasil dari sekam padi setelah ditumbuk dan ditampi bagi diasingkan daripada beras. Oleh sebab itu, sekiranya tercampur dalam segantang beras, melukut akan dibuang juga apabila beras hendak ditanak. Nilai melukut atau ’antah’ ini memang tidak sama dengan beras. Jika berguna sekalipun melukut hanya sesuai untuk makanan ayam sahaja.

Dalam erti kata lain, melukut memang tidak bernilai sehinggakan kalau diisi di dalam gantang pun tidak bermakna beras bertambah, kalau dibuang pun, beras tidak berkurangan. Demikianlah halnya kehidupan seseorang yang tidak berpengaruh atau berkedudukan dalam masyarakat.

Dalam kehidupan masyarakat di negara kita, tidak dapat disangkal lagi, sememangnya terdapat perbezaan apabila seseorang itu berkedudukan, berilmu dan berharta. Mereka yang memiliki sifat-sifat ini biasanya mempunyai pengaruh yang besar dalam kumpulan masyarakatnya. Oleh sebab itulah, anak-anak digalakkan mencari ilmu bagi membolehkannya mencapai kedudukan atau status yang tinggi dalam masyarakat dan tidak menerima nasib seperti melukut.

Walau bagaimanapun, amalan membeza-bezakan seseorang mengikut status sosialnya dalam masyarakat tidak sepatutnya timbul kerana setiap anggota masyarakat berkewajipan memainkan peranan mengikut kemampuan dan kebolehan masing-masing. Agama Islam sendiri meletakkan kayu ukur bahawa kedudukan manusia di sisi-Nya adalah serupa kecuali mereka yang bertakwa. Dalam hal ini, sebenarnya setiap anggota dalam sesebuah masyarakat saling memerlukan antara satu sama lain bagai aur dengan tebing.

Rasa persaudaraan dan kekeluargaan dalam masyarakat lama patut kita jadikan contoh dan teladan serta perbandingan, terutama dalam hal yang berhubung dengan perasaan tanggungjawab bersama antara mereka. Setiap anggota masyarakat tidak akan diketepikan atau merasai diri mereka dipinggirkan atau melarikan diri daripada memikul tanggungjawab dan menunaikan kewajipan bersama. Sifat demikian terlukis dalam kata-kata berirama yang berbunyi:

Yang capik datang bertongkat,
Yang buta meraba-raba,

Yang tuli leka bertanya,
Yang kecil terambil lintang,


Yang jarak tolak-tolakan,
Yang pendek tinjau-tinjauan,
Yang kurap mengekor angin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan